משבר הקורונה עשה טוב לויקטורי: המכירות זינקו ב-38% ברבעון

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-566 מיליון שקל ברבעון והזינוק מיוחס להתפרצות נגיף הקורונה, עיתוי חג הפסח וההתרחבות המואצת של החברה • הרווח הרבעוני זינק פי 5 ועמד על 14.5 מיליון שקל • ויקטורי תחלק דיבידנד של 10 מיליון שקל

אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי / צילום: אבי רוקח
אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי / צילום: אבי רוקח

משבר הקורונה, עיתוי חג הפסח והתרחבות מואצת הביאו את רשת המזון ויקטורי לצמיחה ניכרת. רשת המזון הציגה עלייה של כ-38% במכירות ברבעון הראשון של 2020 לעומת הרבעון המקביל, שהסתכמו בכ-566 מיליון שקל. בשורה התחתונה זינק הרווח של ויקטורי פי 5 לסך של 14.5 מיליון שקל, זאת בעיקר הודות לגידול הניכר במכירות, למול עלייה בהוצאות המימון. עם פרסום הדוחות הודיעה רשת המזון הציבורית על חלוקת דיבידנד בהיקף של 10 מיליון שקל.

מניית ויקטורי , שבשליטת ובניהול אייל רביד, הגיבה לדוחות בעלייה של 1.2%, כשהיא נסחרת לפי שווי שוק של כמיליארד שקל. מתחילת השנה עלתה מניית ויקטורי ב-28.7%, ומתחילת החודש טיפסה ב-11.1%.

תוצאות ויקטורי
 תוצאות ויקטורי

רשת המזון ויקטורי מונה נכון למועד הדוח 59 סניפים סופרמרקט בגדלים שונים המשתרעים על שטחי מכירה של כ-67.3 אלף מ"ר. בחצי השנה האחרונה הרשת הגדילה את פריסתה בצורה מסיבית כשפתחה 5 חנויות בחודש דצמבר האחרון, ו-4 חנויות במהלך חודש מרץ. לצד ההתרחבות, מפרטת ויקטורי כי היא ממשיכה לבחון התרחבות בתחום פעילותה, באמצעות רכישת פעילות מרכולים ברחבי הארץ.

דוחותיה של רשת קמעונאות המזון מגלים כי הגידול בהכנסות הינו רוחבי. הפדיון בחנויות זהות ברשת גדל בשיעור ניכר של 17.7% בהשוואה לפדיון בחנויות זהות במהלך הרבעון המקביל אשתקד, רובו נובע מהשלכות התפרצות הקורונה.

הרווח הגולמי ברבעון הראשון ב-2020 טיפס ב-40% לסכום של 144 מיליון שקל. לפיכך נרשם שיפור גם בשיעור הרווחיות הגולמית מההכנסות שעלה לרמה של 25.4%. שיפור שבחברה מסבירים כי נבע בעיקרו מהתחזקות כוחה של החברה מול הספקים כתוצאה מגידול ניכר במכירות החברה ורכישת הסניפים החדשים.

השלכות משבר הקורונה לא רק היטיבו עם ויקטורי, והן גם גרמו לה להפסדים. כך, החברה הדיווחה על זינוק בהוצאות המימון ברבעון הראשון בשיעור של 164% להיקף של 10.7 מיליון שקל. בחברה הסבירו כי הגם שחלק ניכר מהגידול נרשם בגין "תקן 16IFRS" הרי שחלק ניכר מהזינוק קרה בגלל מעבר להפסד מנכסים פיננסיים ברבעון הראשון "עקב ירידות בשוקי ההון כתוצאה ממשבר הקורונה". עם זאת, החברה מגלה כי בשל ההתאוששות בשוקי ההון מאז שהסתיים הרבעון הראשון השנה ועד לימים אלה "חלק ניכר מההפסדים מנכסים פיננסיים כבר קוזז לאחר ששוקי ההון החלו לעלות בחזרה".

בנוגע להשפעת השלכות משבר הקורונה על פעילותה, מפרטת ויקטורי כי החל מהתפרצות הנגיף ועד לסוף חודש מרץ חל גידול ניכר במכירותיה בחנויות ובאונליין, כאשר "העלויות הנלוות כתוצאה מהנחיות משרד הבריאות היו זניחות ביחס לגידול במכירות". הצמיחה האדירה הזו נבלמה במידת מה באפריל כש"הורגשה בחברה ירידה בצריכה ובמכירות לעומת חודש מרץ, וזאת בעיקר עקב הגבלה על כמות כניסת לקוחות לחנויות בו זמנית, היווצרות תורים בכניסה לחנויות ומעבר לקוחות לרכישה בחנויות שכונתיות". אולם לפי ויקטורי, הצריכה בחודש אפריל עדיין הייתה גבוהה משמעותית מאשר בתקופות מקבילות בשנים קודמות.

בנוגע לרבעון השני עד כה, ויקטורי מגלה כי באפריל רשמה החברה גידול בשיעור של כ-10% במכירות בחנויות זהות לעומת החודש המקביל אשתקד, וגידול כולל של כ-31% במכירות לעומת חודש אפריל אשתקד, ומציינת כי החל מתחילת חודש מאי מורגשת חזרה לצריכה הרגילה וזאת בעיקר עקב מתן הקלות משמעותיות לציבור. ויקטורי מעריכה שבטווח הקצר עדיין הצריכה תהיה גבוהה במקצת מהממוצע לפני משבר הקורונה זאת עקב ההגבלות הצפויות על פעילותם של מסעדות, בתי קפה ואולמות ארועים וכן עקב החזרה האיטית של ענף התעופה לפעילות מלאה, דבר שעשוי להגדיל את הביקוש לרכישת מזון בחנויות לממכר מזון.

ויקטורי גם סבורה ש"הצליחה לשמר חלק מהגידול בלקוחות בתקופת משבר הקורונה, כך שלהערכתה החברה עדיין צפויה להמשיך ליהנות מגידול במכירות בחנויות זהות וכמובן מגידול במכירות כתוצאה מפתיחת החנויות החדשות".

עוד עולה מדוחות הרבעון הראשון כי ויקטורי שילמה לעובדים, שאינם נושאי משרה בחברה או בעלי עניין בה, עבור חודש מרץ "בונוס חד פעמי בגין מאמץ והשקעת העובדים בסניפים בתקופת משבר מגפת נגיף הקורונה" בסכום כולל של כ-544 אלף שקל ל-1,100 עובדים שאינם בעמדות ניהול. כך שמדובר במענק ממוצע של 495 שקל לכל עובד, זאת בנוסף לשי שקיבלו העובדים לחג.