טיים (TIME) | ניתוח

מה גרם לאלפים להאמין שמגזין מכובד משווה בין היטלר לטראמפ?

גם אתם קיבלתם ברשתות את השער הפרובוקטיבי של המגזין "טיים"? • האיור הוא זיוף, או ליתר דיוק קריקטורה בהשראת השער המוכר של "טיים" - והוא אפילו לא חדש • כך אלפים נפלו בפח

שער טיימס המזויף בציוץ של מיקי רוזנטל / צילום: צילום מסך
שער טיימס המזויף בציוץ של מיקי רוזנטל / צילום: צילום מסך

אלפים בעולם שיתפו בסוף השבוע את שער הגיליון המטלטל של המגזין האמריקאי "טיים" - זה שמציג את צלליתו של דונלד טראמפ בתור השפם של היטלר. את האיור מלווה כותרת קטנה, "גזענות, הווירוס המסוכן ביותר" (Racism, the Greatest Virus). "שער גאוני", כינה אותו למשל ח"כ בדימוס מיקי רוזנטל, שחלק את האיור ביום ראשון עם חבריו בטוויטר. עוד רבות ורבים כמוהו גמרו את ההלל על המחאה (השנויה במחלוקת) של עורכי "טיים" על טיפולו של טראמפ באלימות המשטרתית באינדיאנפוליס. נודה ונתבייש: גם כמה מחברי המשרוקית ששמותיהם שמורים היטב במערכת שלחו את השער לווטסאפ המשפחתי.

אבל כפי שרבים אחרים גילו תוך זמן קצר - המגזין המכובד כלל לא פרסם שער כזה. האיור הוא זיוף, או ליתר דיוק קריקטורה בהשראת השער המוכר של "טיים" - והוא אפילו לא חדש. בודקי העובדות של הארגון הספרדי "ניוטרל" מצאו אותו בבלוג של האמן והקריקטוריסט הבלגי לוק דסכמאקר (Descheemaeker), שם הוא התפרסם כבר בשנת 2016.

דסכמאקר עצמו אישר לתחקירני "ניוטרל" שהוא אכן אבי היצירה. הוא גם הסביר מה הביא אותו להשתמש בלוגו של "טיים". מה שעניין אותו, הוא מספר, היה בכלל המשמעות המופשטת של המילה באנגלית - "זמן". "אנחנו חיים בעידן מסוכן. האיור החזק הזה גורם לך לחשוב על התקופה המטורפת שעוברת על העולם שלנו".

שמו של הקריקטוריסט הבלגי הזה כבר עלה לכותרות בישראל. יש לו חיבה לדימויים פרובוקטיביים, וגוף העבודות שלו כולל עוד וריאציות על דיוקנו של טראמפ - בתחתונים, עם ראש זיקית, עם ראש ציפור, עם ראש כריש שמאיים לבלוע גיליון של "ניו יורק טיימס". אבל לתקשורת הישראלית הוא הבליח ב-2016 בגלל קריקטורה שהציגה את השלט "העבודה משחררת" על גבי חומת ההפרדה. יו"ר הכנסת הקודם יולי אדלשטיין, שנאם בפרלמנט הבלגי ב-2018, ניצל את ההזדמנות למחות על פרסים שניתנו לדסכמאקר על עבודתו.

לכאורה, מוזר שהמוני נשים ואנשים, כולל עיתונאים שיודעים דבר או שניים על שערי מגזינים, לא פקפקו לרגע בכך שמגזין מרכזי כמו "טיים" משווה בגלוי בין טראמפ ובין הפיהרר. ואולי זה לא מוזר כל כך: גם על שער הגיליון האחרון של המגזין מ-25 במאי, שפורסם ברשת כבר לפני שבועיים, מופיעה קריקטורה של טראמפ. דמותו הקטנה, על רקע אדום בוהק, פוערת פה עקום ועוטה מסכה על הסנטר. "יש דרך נכונה לפתוח את הסגר באמריקה. זו לא הדרך", אומרת הכותרת. השפה הגרפית של השער האמיתי לא שונה מאוד מזו של החיקוי. רק נאצים חסרים שם. 

תחקיר: יפתח בריל

לקריאה נוספת:

"שער המגזין טיים שמשווה את טראמפ להיטלר הוא פוטומונטז'", ניוטרל

שער "טיים" האמיתי מ-25 במאי 2020, דף הפייסבוק של "טיים"

הבלוג של הקריקטוריסט לוק דסכמאקר

"קריקטוריסט מטורהוט מרתיח את הישראלים", דה מורגן, 16.8.2016