עסק ביום | פיצ'ר

"יש לי מטופלים שצריכים לחשוב עכשיו 10 פעמים על כל שקל"

שלומית סמילנסקי היא בעלת קליניקה לדיקור בביתה • "הקורונה גרמה לי לעצירה מאוד רצינית, יותר מחודשיים לא עבדתי בכלל" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שלומית סמילנסקי, עוסקת בדיקור סיני כבר 15 שנה / צילום: בעז קורח
שלומית סמילנסקי, עוסקת בדיקור סיני כבר 15 שנה / צילום: בעז קורח

שלומית סמילנסקי, מדקרת מזה 15 שנה, מטפלת בלקוחות בקליניקה בביתה. היא עדיין נושאת את צלקות הקורונה - על חייה האישיים והעסק שלה. המשק אמנם חוזר לשגרה, אבל הלקוחות לא ממהרים להוציא כסף ביום סגריר על מה שברגע אחד הפך למותרות. "הקורונה גרמה לי לעצירה מאוד רצינית, למרות שתמיד היה לי שפע של עבודה. יותר מחודשיים לא עבדתי בכלל. עוד לפני שהחל הסגר הכללי, חזרתי מחו"ל ונדרשתי בעצמי לבידוד, וגם עכשיו - אני בהליך התאוששות", היא מספרת, "מהרגע שהסתיים הסגר, אני בתפוסה של מחצית מימי השגרה".

הלקוחות לא ממהרים לחזור.
"בשוק של העצמאים, כולם משפיעים על כולם. יש לי למשל מטופלות עצמאיות - הן לא הרוויחו כסף בזמן הזה, ואין להן כסף לטיפולים. יש לי מטופלים שפוטרו או שבת או בן הזוג שלהם פוטר, וצריכים לחשוב עכשיו 10 פעמים על כל שקל שהם מוציאים. הם לא מגיעים. אנשים לא ממהרים להוציא כספים מחדש, וזה מאלץ אותי עכשיו להצטמצם מאוד ולחשוב איך אני מרימה עכשיו את העסק שלי מחדש - אם בכלל. את העבודה שלי אי אפשר לעשות בזום או באונליין. זה דורש קירבה, מגע ואינטראקציה".

סמילנסקי היא אם חד הורית, מפרנסת יחידה לילדה בת 15. השתיים נאלצו בשל המשבר לצמצם מאוד את הוצאותיהן. "אנחנו בשלב התאוששות עכשיו, אבל התקופה הזו מלווה בהרבה חששות ופחדים. אני ממשיכה לצערי לאכול חסכונות. אני חושבת פעמיים על כל חוג לילדה, ואם לפני התקופה הזו היינו נוסעות לחופשות ואוכלות במסעדות - עכשיו אי אפשר. מעבר לבסיס היום יומי של המחייה, אין לי אפשרות גם להשקיע בעסק עוד כסף ולקדם אותו שוב".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"המענק שקיבלתי הוא 5,700 שקל. זה בקושי כיסה לי את המע"מ שירד בבת אחת על ארבעה חודשים עכשיו. כלומר, המענק - ואפילו יותר ממנו - חזר למדינה. לא נשאר לי ממנו שקל. לא נותר כסף למחייה או לחשבונות אחרים, ואני פשוט אוכלת חסכונות. הטיפול של המדינה הוא ביזיון אחד גדול. אני משלמת מדי חודש מסים של אלפי שקלים. ציפיתי שבמקרה כזה, המדינה שסוגרת לי את העסק, תתמוך בי ותאפשר לי להתקיים. ציפיתי שבמקום רק לדחות את המע"מ ולהוריד אותו במכה כשהשוק לא התאושש - היא תבטל את התשלום הזה או את חלקו. שתתן לי תחושה שהיא דואגת לי ולעצמאים שמשלמים את רוב המיסים ומחזיקים את המשק. ציפיתי שזה ישתלם לי בזמן קטסטרופה. בלשון המעטה - התאכזבתי".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il