עסק ביום | פיצ'ר

"אם ארוויח במאי וביוני, אצטרך להחזיר את המענק"

זיכריני גר היא מעצבת אופנה בעלת המותג Zikger • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

זיכריני גר, מעצבת אופנה, בעלת המותג Zikger / צילום: יקיר בנבניסטה
זיכריני גר, מעצבת אופנה, בעלת המותג Zikger / צילום: יקיר בנבניסטה

מותג האופנה זיקגר (Zikger), שמתאפיין בהדפסים שמחים וססגוניים על בדי כותנה וויסקוזה, יחגוג בקרוב חמש שנים להקמתו. מאז 2017 הפריטים נמכרים גם בבוטיק בשדרות ירושלים. בעקבות הקורונה פיתחה זיכריני גר את אתר האינטרנט של המותג "שעד עכשיו שימש בעיקר ככרטיס ביקור של העסק".

המשבר לא התחיל בקורונה. בינואר האחרון הוצף הסטודיו בעקבות סופה ונסגר לחודש של שיפוצים. "פתחנו בפברואר שהוא חודש חלש, ובמרץ רגע לפני שיא העונה שלנו - נאלצנו לסגור". כיום הסטודיו נפתח בתיאום מראש, בימי שישי. מתוך ארבע העובדות שהוצאו לחל"ת, שתיים חזרו למשרה חלקית. גר נמצאת בחופשת לידה ובן זוגה מסייע בפתיחת החנות. "בנינו על הקיץ, כי החורף הוא לא העונה החזקה שלנו. יש לי קולקציה שלמה שתקועה בהודו, מחירי השילוח זינקו לפי ארבעה בגלל מיעוט הטיסות. כיום זה ירד לפי שלושה וכשזה יירד לפי שניים אוכל לשלוח אותה.

"לאורך השנים אנחנו לא עושים לסיילים ושומרים על מחירים אחידים. מה שהציבור לא יודע שכ-60% מהמחיר לצרכן הם תשלומים למדינה. 40% הנותרים מכסים את ההוצאות השוטפות. בזמן הקורונה שידרגנו את האתר והוספנו שם פריטי אאוטלט, המכירות היו אורגניות בלי מהלכים שיווקיים והתרגשנו מלקוחות שאנחנו יודעים שביצעו רכישות רק כדי לתמוך. גילינו שיש פה אנשים מדהימים ששיקפו את הפער העצום אל מול הממשלה והעירייה שמנותקים מאתנו".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"העירייה פטרה אותנו מארנונה, בשיחה שהייתה לכמה בעלי עסקים עם רון חולדאי הוא הבהיר שמעבר לזה לא נקבל דבר. קיבלתי בפעימה השנייה מענק, אלא שלא רבים יודעים שהמענק הזה קובע שאם אני ארוויח במאי וביוני, אצטרך להחזיר אותו, ממילא זה לא משהו שאפשר לחיות ממנו. התוכנית הזו היא אשליה ואחיזת עיניים. ביטוח לאומי, שתי מילים שלא משקפות את מה שאמור להתרחש, לאורך השנים שילמנו כסף שעכשיו לא מסייע לנו". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il