עיריית גבעת שמואל ניסתה לעצור בניית מעונות סטודנטים לאחר שכבר הוקמו

ועדת ערר דחתה את בקשת העירייה לסכל את בנייתם של המעונות בבר אילן, בטענה שהתוודעה לקיומם באיחור: "כל מי שעבר ברחובות הסובבים ראה את מבני המעונות"

מעונות הסטודנטים בבר אילן (המבנים העגולים). קרב על כספי הארנונה בין רמת גן לגבעת שמואל  / צילום: איל יצהר, גלובס
מעונות הסטודנטים בבר אילן (המבנים העגולים). קרב על כספי הארנונה בין רמת גן לגבעת שמואל / צילום: איל יצהר, גלובס

החיכוכים בין עיריות גבעת שמואל ורמת גן סביב שיוכה המוניציפלי של אוניברסיטת בר אילן לא פוסקים, כשהפעם הסטודנטים היו עלולים להיפגע. "לגלובס" נודע כי בימים האחרונים נדחה ניסיונה של עיריית גבעת שמואל להכשיל את הקמת מעונות הסטודנטים באוניברסיטה. זאת באופן תמוה, בזמן שהם כבר קרובים לאכלוס.

תוכנית המתאר של בר אילן שכלולה בשטח המוניצפילי של רמת גן, אושרה לפני 24 שנים וכוללת מבני מעונות. ב-1997 אישרה העירייה תוכנית לבינוי המעונות, ואולם עיריית גבעת שמואל התנגדה לכך. ב-2017 אישרה רשות הרישוי של רמת גן תוכנית חדשה, שהיא עדכון לתוכנית מ-1997. היתר הבנייה ניתן לפני כשנתיים והוא כולל שני מבנים מעוגלים בני תשע קומות שכוללים שטחי מסחר, משרדים ועוד.

באיחור ניכר מהמועד הנקוב להגשת עררים, פנתה באפריל האחרון עיריית שמואל לוועדת הערר המחוזית תל אביב, בבקשה להגיש ערר נגד היתרי הבנייה שניתנו למעונות. בעירייה הסבירו שהחלטות התקבלו מבלי שהם יודעו, וכי למרות השיוך לרמת גן, בר אילן מצויה "בליבה של גבעת שמואל". משנדרשה לנמק את האיחור להגשת הערר, העירייה הסבירה, כי רק לאחר הסרת הגדרות הגבוהות שהקיפו את מתחם המעונות, הם הבינו שהפרויקט שמוקם שונה במידה רבה מהתוכניות התקפות מ-1996.

ואולם לוועדת הערר התגלה, כי כבר בפברואר השנה הגישה עיריית גבעת שמואל עתירה מנהלית כנגד האוניברסיטה. זאת במסגרת הליך של שינוי הסדרי התנועה באזור. העתירה כללה צילומים מתוך היתר הבנייה. "גבעת שמואל ידעה גם ידעה על ההיתר חודשים רבים בטרם פנתה לוועדת הערר", נכתב כעת בהחלטת הוועדה.

בוועדה, בראשות עו"ד תמר עיני ורדון, כתבו כי "הטענות של גבעת שמואל, שרק לאחר הסרת הגדרות שהקיפו את אתר הבנייה היא יכולה הייתה לדעת כי נעשו חריגות לכאורה מהתוכניות התקפות, אינן יכולה להישמע. מקום בו מדובר בפרויקט שבו נבנו במשך חודשים ארוכים שני מבנים בני 9 קומות מעל קומת קרקע על שטח נרחב, שלא רק העירייה הייתה מודעת לבנייתו, אלא שכל מי שעבר ברחובות הסובבים את האוניברסיטה, המצויים בשטחה של גבעת שמואל, ראה את מבני המעונות עולים ונישאים מתוך שטחה של האוניברסיטה תקופה ארוכה", נכתב בהחלטה.

הוועדה דחתה גם את הטענות של עיריית גבעת שמואל בנוגע לשינויים משמעותיים לכאורה שבוצעו בפרויקט יחסית לתוכניות התקפות, והחליטה כי לא קמה לעירייה זכות ערר על החלטות ועדת הרישוי ואין מקום להאריך את מועד הגשת הערר עליהן.

ההליך נעשה כשברקע מאבק נרחב בין שתי הרשויות על השיוך המוניצפילי של האוניברסיטה, וזאת היות שהיא "מניבה" ארנונה שנתית שמוערכת בכ-15 מיליון שקל.

ב-2017 מונתה ועדת גבולות מטעם משרד הפנים, לחקירת הדרישה של עיריית גבעת שמואל לשייך את בר אילן אליה. מחוז תל אביב במשרד הפנים הביע בעבר תמיכה בדרישת גבעת שמואל, בעוד שראש עיריית רמת גן באותה התקופה, ישראל זינגר, הביע התנגדות נחרצת. גם הנהלת האוניברסיטה הביעה התנגדות למעבר לגבעת שמואל.

כרמל שאמה הכהן שניצח את זינגר, הביע התנגדות נחרצת בעצמו למהלך, כאשר עמדתו אף הביאה את הנושא לדיון בכנסת. עם זאת בשל תקופת הבחירות הארוכה הוועדה טרם סיימה את עבודתה.

את חברת הבנייה אלקטרה שמקימה את הפרויקט, ייצג עו"ד משה פולאקביץ. את האוניברסיטה יצג עו"ד שרון פטל ואילו את עיריית גבעת שמואל ייצגה עו"ד ענת בירן.