זום | ניתוח

הדוחות הפנומנליים והלקח של האנליסטים: חמש תובנות מדוחות זום

חמש תובנות בעקבות הדוחות המעולים של חברת שיחות הווידאו, שפרחה בזכות הריחוק החברתי שכפתה מגפת הקורונה • מהשאלות שעולות על עתיד החברה עם החזרה לשגרה, דרך הרווח הגולמי שירד למרות ההצלחה ועד לתהייה מה שוות ציפיות האנליסטים

אריק יואן, מנכ"ל זום / צילום:  REUTERS, Carlo Allegri
אריק יואן, מנכ"ל זום / צילום: REUTERS, Carlo Allegri

קשה לחשוב על אפליקציה או טכנולוגיה שמזוהה יותר עם משבר הקורונה מאשר זום, אפליקציה לשיחות ועידה בווידאו. מתוכנה שהשתמשו בה בארגונים מאוד ספציפיים, בדרך כלל חברות הייטק, הפכה זום לתוכנה שמוכרת כמעט בכל בית בעולם המערבי. כולנו משתמשים בזום - חתונות, ארוחות, פגישות עבודה, אירועים חברתיים - כל אלו ועוד עברו במהלך הסגר הסבה לאירועים וירטואליים.

הדוחות הכספיים של זום ושיחת הוועידה שערכו מנהלי החברה עם אנליסטים, חשפו איך זה נראה מהצד השני - האם זום הצליחה לתרגם את השימוש להכנסות, מה היו האתגרים שלה ומה התוכניות לעתיד?

ולא פחות חשוב - זה הזכיר שמאחורי המספרים ושיחת הוועידה הדי יבשה בדרך כלל, יש אנשים. יש מנכ"ל, אריק יואן, שביום אחד נאלץ להתמודד עם גידול חד עד כדי בלתי סביר במספר המשתמשים שלו ("הייתי תחת לחץ אדיר"), ויש אנליסטים שהזום איפשר להם להמשיך לקיים את חייהם ("אני מתכנן לערוך חתונה בספטמבר בזום", סיפר אחד מהם. "תודה שאיפשרתם לילדים שלי להמשיך ללמוד", אמר אנליסט אחר).

וזה גם סיפור עסקי, מקרה בוחן מרתק. יזמים, משקיעים וגם משתמשים מן השורה סקרנים להבין אם זום תצליח לקטוף את הפירות. כל אחד היה רוצה שהאפליקציה שלו תהפוך להיות "נער הפוסטר" של המגפה, אך לא בטוח בכלל שחברה אחרת הייתה מסוגלת להתמודד עם תופעה כזו. וזום הצליחה - החברה הציגה הכנסות של 328 מיליון דולר ברבעון הראשון, צמיחה של 169% לעומת הרבעון המקביל. רק לפני כשלושה חודשים, בזמן שתושבים בכל העולם כבר החלו להסתגר בבתיהם, סיפקה זום תחזית להכנסות של 200 מיליון דולר. כלומר היא עקפה את התחזיות ב-64% - דבר מאוד נדיר.

זינוק בהכנסות בעקבות הקורונה
 זינוק בהכנסות בעקבות הקורונה

כשאנו בוחנים את הדוחות כדאי לזכור שהמודל העסקי של החברה הוא Freemium - השירות הבסיסי הוא חינמי ולקוחות משלמים על פיצ’רים נוספים, כמו שיחה באורך של יותר מ-40 דקות ומספר משתמשים גבוה. זום הגיעה באחרונה ל-300 מיליון משתתפים בשיחות וידאו (כלומר אדם יכול להיספר יותר מפעם אחת). בסוף השנה שעברה השתמשו בזום 10 מיליון איש שונים.

1. האם זום הוציאה את המקסימום מהמצב?

שאלת השאלות בחודשים האחרונים הייתה האם זום תוכל לתרגם את המשתמשים לכסף. המשקיעים העריכו שכן (על זינוק המניה - בהמשך), אך המשקיעים גם עלולים לטעות. התוצאות המפתיעות לטובה הוכיחו שכן. אולם השאלה עדיין לא פתורה, שכן במדינות רבות עדיין לא חזרו לעבוד כרגיל. השאלה היא עד כמה ארגונים יטמיעו ויפנימו את הטרנספורמציה הדיגיטלית שהם חוו בשבועות ובחודשים האחרונים גם בתקופת שגרה.

תחזיות החברה מראות כי לפחות בחודשים הקרובים, המצב נראה חיובי. החברה הקפיצה את התחזית השנתית פי שניים - מהכנסות של כ-900 מיליון דולר להכנסות של כ-1.8 מיליארד דולר. ועדיין נותר סימן שאלה סביב השנה הבאה והמשך הדרך. זום הציגה רווח נקי מתואם של 58 מיליון דולר או 20 סנט למניה, לעומת 8.9 מיליון דולר או 3 סנט ברבעון המקביל. תחזית האנליסטים הייתה לרווח נקי של 9 סנט למניה. הרווח הנקי החשבונאי עמד על 27 מיליון דולר, לעומת רווח אפסי ברבעון המקביל

לא מן הנמנע כי תהיה תנודתיות כזאת או אחרת בהכנסות, כלומר שלא תהיה צמיחה עקבית מרבעון לרבעון. בזום ציינו, כי התחזיות שמרניות ומביאות בחשבון שיעורי נטישה גבוהים יותר. אחת האינדיקציות שלהם, למשל, היא גידול בשיעור המינויים המשלמים שעשו מינוי חודשי ולא שנתי, כלומר הם זמניים מבחינתם או לא רוצים להתחייב.
המנכ"ל יואן לא התייחס באופן ספציפי לתחרות מצידן של חברות כמו מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק, אבל הוא סבור כי השוק עצמו מספיק גדול כדי שחברה שמספקת שירות טוב באופן רציף - תוכל להצליח בו.

2. אפשר היה להתכונן טוב יותר למשבר?

בשלב כלשהו בחודשיים האחרונים היה נראה שעובר על זום משהו לא טוב - שורה של חולשות אבטחה מתוקשרות הוכיחו כי בזום לא היו ערוכים למבול המשתמשים. אולם הבעיה הייתה עמוקה יותר: בחברה פיתחו תוכנה לשימוש ארגוני ומצאו את עצמם בארוחות חג. קשה היה לצפות דבר כזה.

אולם, בשיחת הוועידה השבוע התייחס יואן לשיחות וידאו כמשהו שצריך להפוך להיות מיינסטרים, כמו שאף אחד לא עושה עניין משיחות קוליות: "אני באמת מאמין שווידאו זה הקול החדש. וידאו עומד לשנות כל דבר שקשור לתקשורת".

הבשלת השוק הוקדמה בכמה שנים, ותפסה את זום לא מוכנה למהפכה שהיא בעצמה רצתה לעשות. אגב, השלב הבא של זום היא יצירת רצף בין שיחות וידאו לשיחות קוליות, כלומר להשתלט גם על המרחב הזה ולהפוך להיות בעצם אמצעי התקשורת המרכזי של המשתמש.

בעיה נוספת של זום היא עם ארגונים - מילא שבזום לא הבינו שהם מגיעים לציבור הרחב, אבל יואן הודה שהוא לא תיפקד מספיק טוב כמנכ"ל בהיבט אחר: ""היינו צריכים לשחק תפקיד משמעותי יותר מבחינת התשתית הטכנולוגית בעבור משתמשים חדשים". כשפונים ללקוחות מתעשיית ההייטק, אז ניתן להעריך כי הם יסתדרו בעצמם, אבל אם בזום רצו להגיע לאנשים שהטכנולוגיה פחות אינטואיטיבית להם, הם היו צריכים להבין זאת קודם לכן.

3. הענן מסייע לכלכלה החדשה לצמוח

זה לא חדש שתחום הענן מסייע בהצמחת סטארט-אפים ומסייע להם בפעילות היומיומית שלהם. למשל, חברה שהפעילות שלה נהנית מ"פיק" בחגים, יכולה להגדיל את שירותי המחשוב שלה אד-הוק, בלי לרכוש במיוחד שרתים. המקרה של זום הוא הוכחה לכך.
באופן די הגיוני, בחברה לא התכוננו מבחינה טכנולוגית לשימוש הגובר באפליקציה וחוות השרתים שלה לא היו מסוגלות להכיל את זה. מי שאיפשר להם לעשות זאת אלו היו שירותי הענן של אמזון (AWS) וחברת אורקל. יואן אף ציין זאת באופן ספציפי בשיחת הוועידה.

4. המודל העסקי גובה מחיר ברווחיות

אחד הנתונים המאכזבים בדוחות, אם בכלל יש כזה, הוא שיעור הרווחיות הגולמית של החברה. זהו הנתון שמשקף את ההכנסות בניכוי ההוצאות של "ייצור" המוצר אותו מספקת החברה. במקרה של חברה שמייצרת כסאות, ההוצאות הגולמיות כוללות בעיקר עץ וצבע, במקרה של חברות אינטרנט הסיפור שונה. למשל, תשתיות המחשוב (ושירותי הענן) הם אלו שנחשבים להוצאות כאלו.

שיעור הרווחיות הגולמית של החברה ירד בחדות מ-82% ל-69%. הירידה מורכבת משני חלקים. הראשון, המעבר לשירותי ענן, שהם יותר יקרים משימוש בחוות שרתים של החברה. בחברה ציינו כי הם יתייצבו על שיעור רווחיות של יותר מ-70% לאחר שיגדילו את חוות השרתים שלהם. השני הוא השימוש הגדול של משתמשים חינמיים במקביל לעלייה בשימושים של לקוחות משלמים. כלומר, משתמשים רבים השתמשו בשירות החינמי ויש לכך עלות גבוהה מבחינת זום. גם משתמשים משלמים הגדילו את השימוש שלהם, כנראה באופן משמעותי.

החברה הציגה גידול של פי 4.5 במספר הארגונים המשלמים, שבהם עובדים יותר מעשרה אנשים. זאת אינדיקציה כלשהי לכך שהם הטמיעו את הזום בשיטת העבודה, לפחות בשלב זה. מספר הדקות החודשי בשיחות זום עלה בתוך שלושה חודשים פי 20 - מ-8 מיליארד בינואר ל-167 מיליארד בחודש אפריל.

כמובן שזום לא הייתה מוותרת על המשתמשים החינמיים, כי אלו יהיו הלקוחות המשלמים בעתיד, אבל צריך לזכור שזום משלמת על זה היום, כדי להרוויח (בתקווה) בעתיד.

5. משחק האנליסטים והניתוק מהשטח

מניית זום ירדה לאחר פרסום הדוחות ב-4% במסחר המאוחר. בדרך כלל חברה שמשאירה את התחזיות הרחק מאחור רואה את מנייתה קופצת. למה זה לא קרה במקרה הזה? מתחילת השנה זינקה מניית זום ב-200%. בחמשת ימי המסחר האחרונים עלתה המניה ב-27%. כלומר היא עלתה ועלתה, עד שהמשקיעים החליטו ש"זהו". זה בהחלט נשמע הגיוני. בסופו של דבר, מכפיל ההכנסות של החברה על התחזית לשנה הבאה הוא 32 - מכפיל בהחלט גבוה.

זום משאיר את המדד הנאסדק מאחור
 זום משאיר את המדד הנאסדק מאחור

אולם מה שמפתיע זה מה שקרה עם האנליסטים. החברה צפתה כי ההכנסות שלה יעמדו על כ-200 מיליון דולר ואילו האנליסטים הוסיפו לתחזית שלהם (בממוצע) 2 מיליון דולר. זה הכול. השוק תימחר הכנסות גבוהות יותר (לראייה העובדה שהמניה לא זינקה). זה בעיקר מספק תזכורת כי כל תחזיות האנליסטים הן בסוף התכנסות סביב בנצ’מרק מסוים שנקבע על ידי החברה עצמה.