אל על בדרך לאישור ההלוואה? באב"ד זימן את ההנהלה לפגישה מכרעת באוצר ברגע האחרון

הפגישה תתקיים שעות ספורות אחרי טקס הפרידה של באב"ד מתפקידו כמנכ"ל משרד האוצר בשנים האחרונות • מטרת הפגישה הערב היא להגיע לסיכום שיאפשר לאל על ליטול הלוואה של כ-400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 82.5%

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: סיון פרג'
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: סיון פרג'

4.6.20, 08:00:

הפגישה בין נציגי האוצר והנהלת אל על הסתיימה ללא תוצאות, ונקבע שתהיה פגישת המשך. הדיונים יימשכו היום. 

3.6.20, 17:38:

רגע לפני שמנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד מסיים את תפקידו, האם ייחתם הלילה הסכם עם אל על? ל"גלובס" נודע כי הערב, שעות ספורות אחרי שייפרד רשמית ממשרד האוצר ייכנס מנכ"ל המשרד היוצא, שי באב"ד, פגישה מכרעת עם נציגי הנהלת אל על. בפגישה ייקחו חלק גם נציגי משרד האוצר לרבות באבד ורוני חזקיהו החשב הכללי באוצר עם הנהלת אל על. הפגישה תתקיים שעות ספורות אחרי טקס הפרידה של באב"ד מתפקידו כמנכ"ל משרד האוצר בשנים האחרונות. מטרת הפגישה הערב היא להגיע לסיכום שיאפשר לאל על ליטול הלוואה של כ-400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 82.5%.

המגעים האחרונים בין אל על ובין משרד האוצר הסתיימו בדרישה של האוצר מאל על להעמיק את הקיצוצים שלה ולבצע מהלכים נוספים שאל על הגדירה כבלתי הגיוניים הכוללים הזרמת הון מהבעלים בהיקף של 100 מיליון שקל לצד העמקת ההתייעלות השנתית בעוד 50 מיליון דולר להיקף של כ-350 מיליון דולר בשנה. הקיצוצים הללו צפויים לבוא באמצעות פיטורים של כשליש מעובדי אל על, כ-2,000 עובדים בהם עובדים מסקטורים שונים כולל כ-200 טייסים. קיצוצים נוספים יגיעו דרך מכירת כ-20% ממטוסי החברה (צי המטוסים של אל על מונה כיום 45 מטוסים) וסגירת קווים הפסדיים ודחיית קווים שאל על תכננה לפתוח (דוגמת הקו לטוקיו).

הנהלת אל על התכנסה אתמול עם שרת התחבורה הטרייה מירי רגב לטובת הגעה להסדר עם רשות שדות התעופה שדורשת מאל על לשלם לה חוב של 63 מיליון שקל שנצבר בעקבות אגרות ומסים. עובדי הרשות איימו לא לתת לאל על שירות על טיסות המטען שהיא מבצעת, אולם השיבושים לא יצאו לדרך והצדדים סיכמו כי יגיעו להסדר.

כדי לקבל את הסיוע המיוחל אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה. מדובר באתגר משמעותי משום שוועד העובדים מצוי במחלוקת עם ההנהלה, מחלוקת שהגיעה לשיאה עם התפרצות אלימה של נציגי הוועד לדיון שנערך בין ההנהלה, ההסתדרות ונציגי הטייסים. נציגות הוועד הושעתה.

אל על נקלעה לקשים בדומה לכל חברות התעופה בעולם. היותה ממונפת בשיעורים גבוהים בעקבות עסקת ההצטיידות במטוסי הדרימליינר מקשה על החברה לראות אופק בלי סיוע מידי ובמצב של אפס הכנסות. אל על אף מחזיקה ביותר ממילארד שקל כספי צרכנים שטיסותיהם בוטלו, כספים שאל על תהיה חייבת להחזיר לצרכנים ושהיא מתנה את החזרתם בקבלת הסיוע. בשעה שחברות תעופה בהן אייר פראנס ולופטהנזה הבטיחו לעצמן סיוע מהממשלות שלהן, אל על עדיין לא יכולה להציג תמונה דומה. בשונה מממשלת גרמניה שתקבל 20% ממניות לופטהנזה במסגרת תכנית סיוע בהיקף של 10 מיליארד דולר המתווה האחרון מול האוצר קובע שמניות החברה ישועבדו כנגד העמדת ההלוואה ולמדינה תינתן מניית פאנטום בתוקף לשנה.