המדינה עותרת נגד פתיחת איקאה אשתאול: "תוכנית שחוסר החוקיות שלה חמור"

מתכננת מחוז ירושלים טוענת לחריגות בנייה קשות, שאושרו ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ואושרו בדיעבד ע"י ועדת הערר המחוזית • איקאה בתגובה: "איקאה היא לא הבעלים של הנכס אלא שוכרת אותו"

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, הגישה היום (ה') עתירה מינהלית נגד אישור פתיחת סניף איקאה אשתאול על-ידי ועדת הערר המחוזית ירושלים. לטענתה בתביעה, מדובר בהכשרת עבירות בנייה חמורות של אלפי מ"ר שבוצעו על-ידי בעלי המקום. אלה קיבלו הכשר באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ולאחר מכן גם בוועדת הערר המחוזית. על-פי העתירה, מדובר בעבירות "חסרות תקדים בחומרתן". בעתירה מתבקש בית המשפט לאטום את השטחים שנבנו בחריגות.

המבנה המקורי של סניף איקאה אשתאול, שנמצא ליד בית שמש, אשר שטחו כ-17 אלף מ"ר, הושלם ברובו כבר בסוף השנה שעברה. לפני מספר חודשים אישרה הוועדה המקומית מטה יהודה לשנות את החלוקה הפנימית בתוך המבנה ולהוסיף לו כ-8,600 מ"ר שטחים ללוגיסטיקה ואחסנה, בתמורה לצמצום בנייה במגרש סמוך (ניוד זכויות), בצורה שלא הגדילה את כלל הבנייה בפרויקט.

היזמית, חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול בע"מ, לא המתינה לקבלת ההיתרים ומיהרה לבצע את עבודות החלוקה. לפני כשלושה חודשים הדבר נודע לוועדה המחוזית, ומתכננת המחוז תלמי-באבאי הגישה ערר נגד החלטת הוועדה המקומית. עמדתה הייתה שהתוכנית שאושרה סותרת את התכנון המחוזי והארצי, ואף לא היה בסמכות הוועדה המקומית.

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה, בראשות עו"ד בנימין זלמנוביץ, קבעה לפני כשבועיים כי התכנון שהנחה את העבירות היה תכנון טוב, וכי האישורים שהנפיקה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה היו חוקיים.

עוד קבעה הוועדה כי "המשך סגירת החנות, כאשר הסחורות כבר על המדפים, משמעותה גזר דין קשה למאות המשפחות שסיכוייהם למצוא עבודה במצב המשק היום אפסיים", בהתייחסה למשבר הקורונה.

בהחלטתה, הוועדה נזפה ביזמים על עבירות הבנייה שלהם, ואולם קבעה כי מי שאמור לטפל בעבריינות הבנייה אינו ועדת תכנון, אלא גופי האכיפה.

בעתירה טענה המתכננת, המיוצגת על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים-אזרחי, כי היקף עבירות הבנייה הוא של כ-9,500 מ"ר מתוך מבנה העולה על כ-25 אלף מ"ר, כשהדבר נעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה"סלאמי".

בכתב העתירה מאוזכרת הקמת איקאה ראשון-לציון, לפני 13 שנים, שאף היא לוותה בבעיות תכנוניות ובמחלוקת קשה בין הוועדה המקומית ראשון-לציון לוועדה המחוזית מרכז, שטענה לחריגות בנייה רבות. "זהו מקרה חריג שבו מתכננת המחוז עותרת לבית המשפט נגד החלטה של ועדת ערר, אשר מקרה דומה לו אירע בעבר אגב בנייה של חנות איקאה ראשון-לציון ובמקרים בודדים נוספים. אך על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, לא היה מנוס מנקיטת דרך פעולה זו, כיוון שתוכנית שחוסר החוקיות שלה הוא כה חמור מחייבת נקיטת צעדים חריגים כדוגמת עתירה זו", נכתב בעתירה.

גם כאן ניתן להבין מלשון העתירה כי החברה היזמית והוועדה המקומית לתכנון ובנייה עשו יד אחת כדי להכשיר עבריינו בנייה. בעתירה נטען כי על-פי תוכנית המתאר המחוזית, האזור מיועד לתעשייה. במסגרת תוכנית קודמת, שהתייחסה למבנה מסחרי של כ-17 אלף מ"ר ואושרה בוועדה המחוזית, הוסתרו מהוועדה המחוזית עבירות בנייה והיתרי בנייה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה, שלא היו תואמים לתוכניות שבתוקף. כמו כן, הוסתרה הכוונה לשנות גם את התוכנית הזו באמצעות תוכנית נוספת - שסותרת את תוכנית המתאר המחוזית ומצריכה אישור של הוועדה המחוזית.

עוד נטען כי לאחר אישור התוכנית להקמת המבנה המסחרי, הוועדה המקומית מטה יהודה אישרה בהליכי בזק תוכנית המכשירה את עבירות הבנייה ומגדילה את שטחי המסחר לכ-25 אלף מ"ר, תוך יצירת הפרדה מלאכותי,ת כך שחלק מהמבנה ישמש לכאורה לאחסנה ומשרדים, כאשר בפועל כל החנות כולה היא למטרת מסחר.

התוכנית החדשה אושרה, למרות שלא ניתן לה האישור הנחוץ של יו"ר הוועדה המחוזית, ואף שהיא סותרת את תוכנית המתאר המחוזית ועומדת בניגוד להוראותיה. מדובר במקרה של עבירות בנייה חמורות בהיקף של כ-9,500 מ"ר שנבנו בניגוד לתוכניות ולאישורים, ובחלקם בניגוד להיתרים שניתנו.

המתכננת כינתה את החלטתה של ועדת הערר המחוזית "טעות", וטענה כי התוכנית של מתחם איקאה הייתה אמורה להיבחן בוועדה המחוזית בטרם תאושר. "המדינה סבורה אפוא כי חומרת העבירות שבוצעה בשטח צריכה להוביל להחלטה בדבר דחיית התוכנית", נכתב.

באשר להתייחסותה של ועדת הערר לעובדי איקאה, בעתירה נכתב כי "בכל הנוגע לשיקול הגנה על העובדים, הרי שהחשש לפגיעה בעובדים לא הוכח: אין כל צורך לפגוע בעובדים במתחם, שכן העותרת אינה מבקשת את סגירתו המיידית של המתחם כולו, אלא שיפסיק השימוש בחלקים שנבנו בעבריינות וחורגים מזכויות הבנייה המקוריות כפי שאושרו בתוכניות הקודמות".

מאיקאה נמסר בתגובה: "איקאה היא לא הבעלים של הנכס אלא שוכרת אותו מבעליו, ולכן היא לא מעורבת בהליך המשפטי". 

"חרב המאיימת על מאות עובדי איקאה" 

עו״ד איל מאמו, המייצג את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה, מסר בתגובה: "הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה מצרה מאד על אי-הדיוקים הכבדים העולים מטענות הוועדה המחוזית. מדובר במתחם ובו זכויות תקפות ומוקנות למסחר ותעסוקה בתוכניות מאושרות, אשר על-מנת להתאימן להקמת סניף איקאה (אשר גם לאחר הקמתו מותיר אלפים רבים של מטרים בלתי מנוצלים), אושרה תוכנית מינורית של איחוד וחלוקה וניוד זכויות קיימות. בעיני כל בר-דעת מדובר בתוכנית ראויה, נכונה למיקומה, המביאה ברכה, תעסוקה וחיזוק הפעילות הכלכלית בסביבה.

"אופן העיסוק של מתכננת המחוז בהקמת איקאה הוא מטריד, ונראה על-פניו שנעשה גם משיקולים שאינם תכנוניים ואינם ענייניים. ראוי להפנות בעניין הזה אל החלטת ועדת ערר שדחתה את הערר שהגישה מתכננת המחוז, שם נקבע כי כל מהות הערר היא רצונה לכפות על מטה יהודה חלוקה בהכנסות עם עיריית בית שמש, וכי הוועדה המקומית פעלה כדין ובאופן ראוי. 

"עתירת הוועדה המחוזית כעת היא חרב המאיימת על מאות עובדי איקאה אשר ומשפחותיהם וכמובן מעגלים נוספים של אלפי אנשים שפרנסתם תפגע בתקופת משבר קשה זו. הוועדה המקומית תמשיך ותפעל במקצועיות, בהתאם לחוק ולהחלטות מוסדות התכנון, וכמובן תגיב לעתירה ותוציא לאור את האמת".