רשת 13 | בלעדי

הכול בגלל מכתב? בלווטניק עצר הזרמת כסף ל"רשת 13"

בעל השליטה בערוץ היה אמור להזרים 15 מיליון שקל, שהיו מיועדים, בין השאר, לתשלום משכורות לעובדים • ועד עובדי "חדשות 13" שלח השבוע מכתב לרשות השנייה, שבו התריע כי "רשת 13" משלב בניגוד לחוק תכנים המקדמים את תוכניות הערוץ בשידורי החדשות

לן בלווטניק, בעל השליטה ב"רשת 13" החליט שלא להזרים לערוץ את הפעימה השנייה בסך 15 מיליון שקל, שאמורה הייתה לעבור בימים הקרובים. על פי מקורבים לרשת, בלווטניק קיבל את ההחלטה לאחר שוועד עובדי "חדשות 13" וארגון העיתונאים שלחו מכתב לרשות השנייה שבו התריעו בפני מנכ"ל הרשות ניר שוויקי כי "רשת 13" משלבת תוכן מקדם בחדשות בניגוד לחוק תכנים המקדמים את תכניות הערוץ. הזרמת הכספים הייתה מיועדת, בין השאר, לתשלום משכורות לעובדים. עם זאת בחברת החדשות סבורים חלק מהעיתונאים כי ההחלטה שלא להזרים כסף נועדה להפעיל לחץ על העובדים בעת שהמו"מ לקיצוץ 35% מתקציב חברת החדשות מתנהל. לטענתם, מדובר בתרגיל שמטרתו לייצר מחיצה בין העובדים לוועד ובכך להחליש אותם.

כשהיה חשש כי הערוץ לא יוכל לעמוד בתשלום המשכורות לפני מספר שבועות, הזרים בלווטניק 10 מיליון שקל לערוץ והבטיח להזרים 15 מיליון נוספים כדי שניתן יהיה לשלם משכורות גם בחודש הבא. נזכיר כי ערוץ "רשת 13" נמצא במצב תזרימי בעייתי מאוד וחייב מיליוני שקלים לספקים. כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועות האחרונים ניהלה הנהלת הערוץ שיחות עם חברות ההפקה בהם הבהירה כי תשלם את חובותיה עבור התוכן שהופק עבורה ב-18 תשלומים או תמורת הנחה של 10% (המסתכמים במאות אלפי שקלים) ב-9 תשלומים.

במקביל התחולל בשבועות האחרונים מאבק אימתני בין הנהלת "רשת" המעוניינת לקצץ 35% מתקציב חברת הבת "חדשות 13" לבין עובדי חברת החדשות. שיאו של המאבק היה ניסיון ההנהלה להפקיע מחברת החדשות את האפשרות לשדר את פתיחת משפט רה"מ בנימין נתניהו והמכתב ששלח הוועד למנכ"ל הרשות השנייה ניר שוויקי, שבו התריעו כי הערוץ עושה שימוש יום-יומי בכוחו כבעלים של "חדשות 13", כדי לקדם את תכניותיו במסגרת שידורי החדשות.

נראה כי עבור בלווטניק, שדווקא נהנה משבוע מוצלח לאחר שהנפיק את וורנר מיוזיק שבבעלותו תמורת 1.9 מיליארד דולר, המכתב היה צעד אחד יותר מדי, והוא, כאמור, בתגובה עצר את ההזרמה.

חשיפת המכתב ב"גלובס" והמידע שהגיע לעובדים על כוונתו של בלווטניק לעצור את הזרמת הכסף יצרה בקיעים ראשונים בין העובדים, שלא כולם רואים בחיוב את הרוח המיליטנטית שנקט הוועד והמחיר שהם עלולים לשלם עליה. הוועד אמור להתייצב השבוע לשיחות ארוכות של מו"מ עם ההנהלה, זאת לאחר שהיוזמה שלהם להפסקת אש לצורך מו"מ מזורז התקבלה ע"י ההנהלה. נדגיש כי למרות חילוקי הדעות, הוועד קיבל מהעובדים מנדט מוחלט לקבל החלטות גם בנוגע לפיטורי עובדים וגם בנוגע לצעדים ארגוניים, אם ידרשו.

כאמור ההחלטה של בלווטניק נפלה בעיצומה של הפסקת אש לצורך מו"מ אינטנסיבי. ולכן גם בקרב העיתונאים אין אחדות דעים בנוגע לסיבות שבעטיין החליט בלווטניק לעצור את ההזרמה. ישנם כאמור עיתונאים הסבורים כי הוועד הלך רחוק מידי אולם יש גם מי שסבור שזאת בדיוק מטרת המהלך - תקיעת טריז בין העובדים וניסיון לסכסך ביניהם להין הועד כדי שיגיעו למו"מ מוחלשים. אופציה נוספת היא שבלווטניק החליט לוותר על הערוץ והמכתב הוא בסך הכל תירוץ כדי להתנער ממנו. בינתיים, דבר אחד ברור - ללא הזרמת הכסף, העובדים לא יקבלו משכורות או שהספקים לא יקבלו תשלום.