הידרדרות ביחסי גרמניה-ארה"ב: טראמפ הורה להוציא אלפי חיילים אמריקאים מהמדינה

אחת מהסברות לתזמון הנוכחי הוא כעס בבית הלבן על קנצלרית גרמניה, שסירבה להגיע באופן אישי לפסגת ה-G7 שתתקיים באמצע החודש בארה"ב• טראמפ איים לעשות זאת כבר בעבר, במהלך העימותים הכלכליים עם גרמניה ואירופה ועל רקע מלחמת הסחר וכן אי-נכונותה של גרמניה להגדיל את תקציב הביטחון שלה כחלק מנאט"ו

קנצלרית גרמניה והזוג הנשיאותי האמריקני בטקס לציון 100 שנים למלחה"ע הראשונה / צילום: רויטרס
קנצלרית גרמניה והזוג הנשיאותי האמריקני בטקס לציון 100 שנים למלחה"ע הראשונה / צילום: רויטרס

הידרדרות נוספת ביחסים ההדוקים לשעבר בין ארה"ב לבין גרמניה נרשמה היום (ו'), כאשר הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הורה להוציא אלפי חיילים אמריקאים מהמדינה האירופית. טראמפ איים לעשות זאת כבר בעבר, במהלך העימותים הכלכליים עם גרמניה ואירופה ועל רקע מלחמת הסחר וכן אי-נכונותה של גרמניה להגדיל את תקציב הביטחון שלה כחלק מנאט"ו, אך הודעתו הערב הפתיע את הגרמנים.

לפי הדיווחים מארה"ב, הנשיא האמריקאי הורה להתחיל בפינוי אלפי חיילים אמריקאים, חלקם לבסיסים במדינות אירופיות אחרות, ביניהן בעלת הברית פולין, וחלקם חזרה לארה"ב, כך שסך הכוחות בגרמניה יירד מ-35 אלף ל-20 אלף בלבד. כיום משמשת גרמניה מרכז אירופי מרכזי לכוחות האמריקאים, כולל בתי חולים, טייסות ואפילו כמה עשרות פצצות אטומיות בבסיסים של חיל האוויר הגרמני המשמשים גם את המטוסים האמריקאים.

אתר המגזין "דר שפיגל" דיווח כי אחת הסיבות האפשריות לתזמון הנוכחי הוא כעס בבית הלבן על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שסירבה להגיע באופן אישי לפסגת ה-G7 שתתקיים באמצע החודש בארה"ב, והעדפתה להשתתף בה באופן וירטואלי. עם זאת, ההודעה נעשית גם רקע כוונתם של מחוקקים משני צדי הקונגרס האמריקאי להטיל סנקציות חדשות על פרויקט "נורד-סטרים 2", שאמור להכפיל את הגז הטבעי שמיוצא מרוסיה לגרמניה. טראמפ הגדיר בעבר את גרמניה כ"נשלטת לחלוטין" על ידי מוסקבה. ה"וול סטריט ג'ורנל", שחשף את הכוונה, אמר בדיווח כי התוכניות להסגת הכוחות נעשו בהדרגה מאז סתיו 2019.