בן 68 מואשם בהצתה ובביצוע פשעי שנאה נגד מוסדות דתיים

עפ"י כתב האישום, הנאשם החליט לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות ברחבי הארץ באמצעות הפעלת מטענים, במטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני ובכך לתרום למטרתו העיקרית - הפרדת דת ומדינה

בית הדין הרבני בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
בית הדין הרבני בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

כתב אישום חמור במיוחד הוגש היום (א') לבית המשפט המחוזי בלוד נגד ציון כהן, בן 68 ממרום גולן, שביצע מספר רב של פשעי שנאה נגד מוסדות דתיים בחודש שעבר.

כהן מואשם בריבוי עבירות הצתה, ייצור נשק, החזקת נשק, ניסיון להרוס נכס בחומר נפיץ, התפרצות וניסיון הצתה.

על-פי כתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד מורן אדרי טרבלסי, כהן החליט לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות ברחבי ישראל, באמצעות הפעלת מטענים, שיתלקחו בכל המוסדות בו-זמנית, במטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני ובכך לתרום למטרתו העיקרית - הפרדת דת ומדינה.

לפי האישום, החל מינואר 2019 ביצע כהן הכנות לביצוע התוכנית - ביקר במוסדות דת ברחבי ישראל לצורך איסוף מידע כשהוא מחופש להומלס, השתתף בקורס פריצת מנעולים, ערך ניסויים בחומרי בעירה במחסן במרום גולן, רכש ציוד וחומרים וייצר מטעני תבערה.

לפי כתב האישום, במאי 2020 הצטייד כהן ב-12 מטענים ונסע למוסדות דת שונים ברחבי הארץ, כשהוא מחופש להומלס. הוא ערך בדיקות סופיות והטמין את המטענים ובגדים מאיצי תבערה בשישה מוסדות דת - בית הדין הרבני בפתח-תקווה, המועצה הדתית באשדוד, המועצה הדתית בתל-אביב, בית הדין הרבני בתל-אביב, המועצה הדתית בכפר-סבא ובית הדין בכפר-סבא.

כהן כיוון את המטענים שיפעלו באותה השעה, וביום 17.5.20 במהלך הלילה הופעלו ששת המטענים שהטמין, הציתו את מוסדות הדת וגרמו לנזקים של עשרות אלפי שקלים.

בנוסף מייחס כתב האישום לנאשם התפרצות והצתה של בית הדין הרבני בתל-אביב בשנת 2005. כתוצאה ממעשיו נשרפה הקומה הראשונה של בית הדין, לרבות עמדות הקבלה ותיקי הארכיון. הנזק מוערך בכ-2.7 מיליון שקל. 

"מסוכנות זועקת לשמיים" 

בבקשת המעצר כתבה עו"ד אדרי טרבלסי כי כהן "לא בחל באמצעים, וללא מורא מהחוק התפרץ למוסדות הדת, הטמין בהם מטענים והצית אותם. המשיב לא הסתפק במוסד אחד, אלא הצית ארבעה מוסדות דת בו-זמנית. למיותר לציין כי מעשיו של המשיב מלמדים על מסוכנות זועקת לשמיים ועל תעוזה יוצאת דופן. ההכנות הרבות ובמשך כשנתיים שערך המשיב, ריבוי המטענים, סוגם וגודלם, שימוש בחומרי נפץ רבים ומסוכנים והנגישות אליהם מלמדים כי המשיב הוא מסוכן. אך בנס הסתיים אירוע זה בנזק רכושי בלבד, ורק ביד המקרה לא נשרפו המבנים כליל, ולא נפגעו חיי אדם".

ביומן אישי שניהל כתב כהן כי מדובר במלחמה, וכי אף מאסר לא ירתיע אותו. "יש כאן מלחמה צודקת, שחייבת להיות משמעת ברזל ורצון להקרבה וידיעה ברורה שייתכן שאצטרך לשלם מחיר. הלך-הרוח הזה שבו אני מבין שהמלחמה שלי צודקת במעט האחוזים, ושחיי לא יהיו חיים אם אני לא אלחם את המלחמה הזאת... המחשבות האלה נותנות לי הרבה כוח ואומץ לבצע את הדברים בצורה הכי טובה שאפשר".

כהן כתב עוד כי "המצב האידאלי יהיה שהמקרה יעורר 'רעש' גדול מאוד מצד אחד, ושאני (אם אורשע בבית המשפט) אשב כמה שפחות בכלא ואחר-כך אמשיך את המלחמה באמצעים וכלים אחרים". 

*** חזקת החפות: ציון כהן הוא בגדר נאשם במעשים האמורים, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.