תוציאו את צמד המילים "משבר דיור" מהלקסיקון

ההסכמים הקואליציוניים עליהם חתמו המפלגות מול הליכוד לא מותירים מקום לספק: נושא הדיור רחוק מהעין והלב של קברניטי הממשלה ה-35 • לא בטוח שזה דבר רע

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תאמינו או לא - משבר הדיור נפתר. כן כן, נפתר. איך אני יודע? כי זו התחושה שמשתקפת מהעמדה העקרונית וקווי היסוד של הממשלה החדשה. עיון בהסכמים הקואלציוניים שנחתמו לאחרונה בין המפלגות השונות לבין הליכוד, מעלה כי נושא הדיור כמעט ונדחק לשוליים. כמו תמיד, זה בעיקר מה שאין בהסכמים יותר ממה שיש, בטח בהשוואה להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בממשלה הקודמת, בדגש על ההסכם של מפלגת 'כולנו' (עליה השלום), בהובלת משה כחלון מול מפלגת השלטון.

נתחיל בקווי היסוד של הממשלה הקודמת שכללו סעיף חשוב שדיבר על יוקר המחיה ויוקר הדיור. סעיף מספר 4 מתוך 18. חשוב? חשוב. יש שם התייחסות מפורשת לפעילות הממשלה להוזלת יוקר המחיה לרבות ובעיקר "בתחומי הדיור המזון והאנרגיה".

ובקווי היסוד של הממשלה הנוכחית? אפילו המילה דיור לא מופיעה. יש אמנם קבינט פיוס, שזה קצת דומה. אבל דיור, לא מצאנו.

הלאה. בממשלה הקודמת משבר הדיור בער, כך שבהסכם הקואליציוני הופיע נספח שלם עם תוכנית דיור משמעותית (מחיר למשתכן) ומפורטת. לא רק זה, אלא שההסכם הקואליציוני כלל סעיפים רבים תחת הכותרות רשויות וסמכויות התכנון והבנייה כמו גם הוזלת מחירי הדיור ועוד. סעיפים על סעיפים שכבר נקבעו וקובעו במסמכי הבסיס של הקמת הממשלה.

ובממשלה הנוכחית? חיפשנו אזכור לנושא בהסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות הגדולות, אך לשווא. אפס התייחסות לנושא הדיור. בהסכם הקואליציוני מול דגל התורה אפשר למצוא התייחסות לתחום, בעיקר בהשבת הסמכויות לשר הבינוי והשיכון כמו גם השבת תקנים והכפפת רשות מקרקעי ישראל. וכמו גם לחברה הממשלתית לדיור להשכרה - דירה להשכיר - תחת המשרד. אם כי אין ממש התייחסות לסוגיית הדיור עצמה או לפעולות המתוכננות.

מגמה דומה אפשר למצוא גם בהסכם הקואלציוני מול מפלגת ש"ס שמחזיקה יסוד נוסף של עולם הנדל"ן - משרד הפנים. גם שם אפשר למצוא סמכויות, תקנים ואת העובדה שמינהל התכנון חוזר לידיהם, זאת עם דגש על תקנים וסמכויות, ופחות על נושאים נקודתיים או כאמור, משבר דיור כזה או אחר.

אז משבר הדיור נפתר, ואפשר להתפנות לבעיות אחרות? יעדי התוכנית האסטרטגית לדיור 2040 אפשריים נגישים וריאלים? טוב, לא בדיוק. אבל יש מי שכנראה יודע שכדאי לרדת מהסוס ולא לטפס על עצים גבוהים מדי מהרגע הראשון. אולי התחלה כזו תהיה דווקא טובה לענף הנדל"ן. אולי אנחנו עומדים לפני תקופה שקולה יותר וקבלת החלטת מושכלת יותר על בסיס נתונים ותוכניות ארוכות טווח. אולי.

אבל תמיד צריך לזכור שגם אם לא קוראים לזה עכשיו משבר דיור, וגם אם לא שמענו (עדיין) על תוכניות מקיפות וחקיקות משמעותיות בתחום, עדיין קשה לקנות כאן דירה, שוק השכירות עדיין פועל כמו ג'ונגל אחד גדול ופרטי. ההתחדשות העירונית עדיין חסרת ודאות, ועולם התכנון והרישוי עדיין לא מהיר וזריז מספיק. יש עוד לא מעט דברים שצריך לטפל בהם, אבל אם יש מסר אחד לשרים החדשים הרלוונטיים לענף - אם כבר התחלתם ברגוע, קחו אוויר, בקשו את הנתונים, שבו, תחשבו, ותעשו דברים בחשיבה לטווח ארוך. לענף הנדל"ן נמאס משפנים, פטישים של חמש קילו, מסים שמשנים את השוק ונפסלים בבג"צ, תוכניות שמבטלות תוכניות אחרות ועוד. יש אנשים טובים וחכמים בעמדות המפתח ובדרגים המקצועיים. זה הזמן להוריד את צמד המילים "משבר הדיור" לא רק מההסכמים הקואליציוניים אלא בכלל מהמציאות הישראלית.