הספקולנטים אולי ירוויחו, המדינה בטוח תפסיד

עליות חדות בסדרת אג"ח שהאוצר מתכוון לרכוש השבוע בהיקף שיכול להגיע למיליארדי שקלים, מצביעות לטענת פעילים בשוק על פעילות מצד ספקולנטים המבקשים "לעשות סיבוב" על המדינה • האוצר: "עוקבים באופן רציף אחר שוק האג"ח ולוקחים בחשבון את שלל ההשפעות"

צילום מסך של אתר משרד האוצר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
צילום מסך של אתר משרד האוצר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פעילים בשוק עוקבים בימים האחרונים אחר תנודות חריגות במחירה של אג"ח ממשלתית שהאוצר אמור לרכוש מחר בבורסה במסגרת עסקת החלף, בסכום שעשוי להגיע למיליארדי שקלים.

בשבועיים האחרונים עלה מחירה של האג"ח "ממשלתית צמודה 0.1% 10/2020" ב-39 נקודות בסיס. מדובר באג"ח שמועד פדיונה באוקטובר הקרוב. לצורך השוואה - אג"ח  גליל מסדרה 5903 שמועד פדיונה יולי 2021 רשמה באותה תקופה עליות מחיר של 5 נקודות בסיס בלבד.

העובדה שדווקא האג"ח הקצרה יותר מפגינה תנודתיות גבוהה יותר מהאג"ח המקבילה לטווח ארוך, מעוררת כשלעצמה סימני שאלה, אך פעילים בשוק טוענים כי זה איננו הסימן המחשיד היחיד.

"בימים האחרונים שמתי לב שלא פעם זינק המחיר של אג"ח 10/2020 ממש לפני נעילת המסחר", אמר ל"גלובס" פעיל בשוק ההון. לתחושתו מדובר בפעילות בנוסח זו של המעורבים בפרשת פסגות, שהורשעו ב-2016 במניפולציות בהיקף נרחב שביצעו בעסקאות החלף של האוצר.

חשוב לציין כי לא הוצגו כל ראיות היכולות להצביע על התנהגות פסולה, אולם המקרה מעורר את השאלה מדוע האוצר מתכוון לבצע את העסקה ולרכוש נכס שמחירו מתומחר ביתר. אג"ח 10/2020 אמורה "לככב" בעסקת החלף כזו, שכאמור תבצע השבוע יחידות ניהול החוב הממשלתי באגף החשב הכללי באוצר.

בכל חודש מבצע האוצר גיוסים בהיקף של מיליארדי שקלים בשוק ההון בשתי דרכים: הנפקות אג"ח רגילות ועסקאות החלף, שבמסגרתן הוא רוכש אג"ח מהשוק ומנפיק במקביל אג"ח אחרות.

האוצר מפרסם בסוף כל חודש את פירוט המכרזים שבכוונתו לבצע בחודש הקרוב. על פי ההודעה שפורסמה בסוף מאי, יגויסו במהלך חודש יוני 13 מיליארד שקלים בהנפקות אג"ח רגילות ובנוסף תבוצע ב-9 ביוני עסקת החלף אחת במכרז לציבור הרחב, שבמסגרתו ירכוש האוצר אג"ח ממשלתיות צמודות מסדרה 10/2020 וימכור כנגדן אג"ח מארבע סדרות שונות.

רווח של עשרות מיליונים למחזיקים

בעיני ספקולנטים, קשה לחשוב על מכשיר השקעה "משעמם" יותר מהאג"ח מסדרה 10/2020, שמועד פירעונה באוקטובר הקרוב. תיאורטית,כשמועד הפדיון מתקרב, אמור המחיר של האג"ח להתכנס לכיוון הערך המתואם (פארי) של איגרת החוב. במקרה של סדרה 10/2020, המחיר הנוכחי של האג"ח (101.83 אגורות)  מגלם פרמיה של כ-0.7% על הערך המתואם שלה.  

מדוע הפכה האג"ח יקרה כל כך - פעילים בשוק משוכנעים שיש לכך הסבר יחיד והוא  המכרז הקרוב של ממשלת ישראל, שעשוי, במחיר הנוכחי, להניב רווח של עשרות מיליוני שקלים למחזיקי האג"ח.

היחידה לניהול החוב באגף החשב הכללי מפרסמת מדי חודש את מכרזי ההחלף, שבמסגרתם היא מבקשת הצעות מחיר לאג"ח שבכוונתה לרכוש ולאג"ח שבכוונתה להנפיק. במכרז לחודש יוני שייסגר השבוע תרכוש המדינה אג"ח מסדרת 10/2020 - בהיקף שלא נקבע מראש.

למעשה גם בחודש שעבר רכשה המדינה אג"ח מסדרה 10/2020 בהיקף של 2.2 מיליארד שקל, כך שכל עשירית אחוז תנודה במחיר הייתה שווה 22 מיליון שקלים.

המעורבות הממשלתית הופכת את ההשקעה באג"ח 10/2020 להימור בטוח יחסית - בהנחה שהמדינה אכן תקלוט את ההיצעים ביום המכרז עצמו. יחד עם זאת, יש כאן גם אלמנט של סיכון. מי שיישאר בחוץ עלול למצוא את עצמו מחזיק בסחורה שמחירה צפוי לרדת בחדות יחסית לאחר יום המכרז.

במילים אחרות, ייתכן שלא כל הספקולנטים יצליחו "לעשות סיבוב" על המדינה - אבל המדינה בטוח תפסיד מרכישה במחיר יקר יחסית.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "קיימים גורמים רבים המשפיעים על מחירי האג"ח  הנסחרות בשוק המקומי. משרד האוצר ואגף החשב הכללי עוקבים באופן רציף אחר שוק האג"ח הממשלתי, ולוקחים בחשבון את כלל ההשפעות על מחיר האג"ח - הן בהתאם למחירי השוק והן בהתאם למודלים תיאורטיים".