חוק הרחבת סמכויות השב״כ הוקפא היום בוועדת הקורונה

ל"גלובס" נודע כי שרי כחול לבן דחפו במהלך הישיבה להקפאת החוק • בסופו של דבר סוכם שהחוק יוקפא בשלב הזה, אך יוכן במשרד המשפטים למקרה הצורך העתידי

נדב ארגמן / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נדב ארגמן / צילום: קובי גדעון-לע"מ

קבינט הקורונה, ועדת השרים החדשה לענייני המאבק במגיפה התכנסה היום (ב') בבוקר לראשונה בהרכב המורחב המונה 14 שרים. בפני הוועדה הונח לאישור החוק למאבק בהתפשטות הקורונה, כפי שעבר שינויים של משרד המשפטים במהלך השבוע האחרון. הוועדה אישרה את החוק והוא הובא בפני ועדת השרים לחקיקה. במקביל, קבינט הקורונה לא אישר את החוק שאמור היה להרחיב את סמכויות השב״כ לבצע מעקבים אחרי חולי קורונה. בישיבה התעוררה מחלוקת בנוגע להיקף השימוש בכלי המעקב. הבוקר אישרה ועדת המשנה למודיעין של הכנסת (ועדת משנה של ועדת חוץ ובטחון) להאריך ב-48 שעות את צו החירום המתיר לשב״כ לעקוב אחר אזרחים. אולם כעת נראה שחוק השב״כ לא יועבר לכנסת בשלב זה.

בסיום ישיבת קבינט הקורונה פרסם נתניהו הודעה לפיה יש עלייה חדה בתחלואה. ״יכול להיות שאנחנו כבר בתוך המדד הזה של הכפלה תוך עשרה ימים של קצב הנדבקים. אני מקווה מאוד שלא. הדבר שהחלטנו לעשות זה קודם כל להרים בלם יד. אנחנו עצרנו את כל ההקלות שהיינו אמורים להחיל בימים הקרובים, נבדוק את זה בשבוע הקרוב. יוצא מן הכלל אחד זה אולמות אירועים - נאפשר את הפעלתם בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונדווח לכם בהמשך״, אמר נתניהו.

במהלך הדיונים הביע ראש השב״כ נדב ארגמן התנגדות להמשך השימוש בכלי של השב״כ למעקב אחר אזרחים. לפי נוכחים בישיבה, ארגמן אמר שיש להקפיא את החקיקה, כיוון שצריך לשים דגש על פיתוח טכנולוגיות אזרחיות וכי למרות העלייה בתחלואה, כמעט ולא נעשה שימוש בעבודת השב״כ בהקשר הזה.

עוד נודע ל"גלובס" כי שרי כחול לבן דחפו במהלך הישיבה להקפאת החוק. בסופו של דבר סוכם, שהחוק יוקפא בשלב הזה, אך יוכן במשרד המשפטים למקרה הצורך העתידי.

יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף היום את חוק הקורונה. ״אחרי כל הקשקושים וההצהרות על ממשלת אחדות, על ראש ממשלה חליפי, כל הסמכויות בחוק הזה יהיו של אדם אחד: בנימין נתניהו. סעיף 38 לחוק אומר: "ראש הממשלה ממונה על ביצוע חוק זה, ורשאי להתקין תקנות לביצועו. איזה תקנות? איזה שהוא ירצה. הוא לבד. אין כנסת. אין קבינט. אין ממשלה. אין ראש ממשלה חליפי. בן אדם אחד. לא היה כזה דבר - מעולם״.

לדברי לפיד, חוק הקורונה נותן לנאשם בפלילים סמכויות מוחלטות על המשטרה. האפשרות להיכנס לאנשים הבייתה קיימת בחוק הזה. זו אגדה שהם ביטלו את זה. הוא יוכל לאסור על אנשים להפגין נגדו. הוא יקבע, זה מופיע בחוק, הוא יקבע מה זה "שימוש סביר בכוח למניעת התקהלות".

עורכת הדין מעיין חיימוביץ, יו"ר הוועדה הארצית לאינטרנט וסייבר בלשכת עורכי הדין התייחסה היום לביטול חוק הרחבת סמכויות השב״כ. לדבריה "הפרת פרטיותו של אדם ואיסוף מידע, בלי חוק מעוגן, בלי עין פקוחה, בלי דין ובלי דיין, הינה פתח למדרון חלקלק ומסוכן.

ניטור ואגירת מידע מבלי חוק מעוגן, שמירה ופיקוח - ראויה למשטרים אפלים ולא למדינה דמוקרטית.

אכן, על המדינה חלה אחריות ישירה כלפי אזרחיה הן לשמירת חייהם והן לפרטיותם, מן הראוי יהיה למנות גוף חיצוני אשר יעמוד על המשמר, יפקח ויגביל את אותה יכולת ניתוח תנועה שמציע השב"כ ויוודא שהנתונים לא נשמרים ומושמדים לחלוטין, על מנת שהיד, להפר זכויות אדם, לא תהיה קלה על ההדק ועל מנת שזו תיהיה תחת פיקוח חקיקתי סדור וברור".