הוט | ניתוח

מדוע הוט מתקשה להגיב לתחרות המתגברת?

משרד התקשורת הטיל על הוט לא מעט מגבלות שמקשות על החברה להתמודד עם האתגרים בתחום הטלוויזיה והסיבים האופטיים, בזמן שהמתחרות עושות שרירים

בשעה ש-yes ופרטנר מנהלות קרב קשוח בשוק הטלוויזיה על כל מנוי פוטנציאלי, וסלקום השיקה רק בשבוע שעבר חבילות טלוויזיה חדשות ואטרקטיביות במטרה לחזור ולתפוס נתח שוק בתחרות המתעצמת - הוט מוצאת את עצמה בבעיה.

חברת הוט ניצבת בצומת קריטי. יש לה פעילות סלולר דרך הוט מובייל, אבל הפעילות המרכזית שלה הייתה ונשארה הטלוויזיה והאינטרנט. כעת נדמה כי בשני התחומים הללו הוט מבולבלת.

בתחום הטלוויזיה, המתחרות שלה כבר מתקדמות לטלוויזיה אינטרנטית, בשעה שהיא עדיין ממשיכה למכור טלוויזיה מסורתית על גבי הכבלים. בתחום האינטרנט רחב הפס והסיבים האופטיים, הוט ממשיכה להסתכל בלי תגובה על פרטנר וסלקום, שפורסות סיבים אופטיים בקצב גבוה; וגם על בזק, שנמצאת בישורת האחרונה לקראת סגירת מתווה, שיאפשר לה לפרוס. זה מותיר את הוט במצב אסטרטגי בעייתי.

המצב של הוט החמיר בעקבות האיחוד התפעולי של החברות-הבנות של בזק - פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes. שלוש החברות פועלות תחת הנהלה אחת במסגרת של הפרדה מבנית מהחברה-האם בזק, אך בינן לבין עצמן אין שום מגבלות, והן מתנהלות כיישות אחת, לפי ראות עיניהן.

מבחינת הוט זה אומר שהיא לא מתחרה רק ב-yes כחברת טלוויזיה, אלא גם ב"אלפא" כולה (שם הקוד לאיחוד התפעולי של החברות-הבנות בבזק). כך שבזמן שה"אלפא" מוכרת חבילות טריפל ללא מגבלות, הוט ממשיכה להיות מוגבלת ביכולת להציע לכל הלקוחות את מלוא השירותים.

כך למשל, הוט טלקום לא יכולה לשווק שירותי אינטרנט ביחד עם החברות האחרות, והן מוגבלות ביכולת לשווק אותה. האבסורד זועק לשמיים באיסור החל על הוט למכור "בנדל הפוך", כפי שהוא נמכר בבזק. כלומר, הוט לא יכולה להציע ללקוח ספק אינטרנט בחבילה אחת באותה שיחת טלפון בין הלקוח ונציג השירות. בזק, שעליה חלה ההפרדה הכי קשוחה ובעייתית, כן יכולה למכור ללקוח חבילה עם ספק אינטרנט.

החדשות הטובות מבחינת הוט, הן שהחברה נמצאת כנראה כבר בשלב מתקדם של הכנת תוכניות מגירה לפריסה עצמאית של סיבים אופטיים. החדשות הרעות הן שכל עוד לא ישחררו את המגבלות החלות עליה בנושא ההפרדה המבנית, אין ליוזמה היתכנות עסקית, והיא לא תיכנס לפרויקט.

לסלקום מותר, להוט לא

אחת הסוגיות הקשות והמורכבות בשוק התקשורת היא אופן הטיפול של משרד התקשורת בהוט ועתידה כחברת שירותים או כחברת תשתיות. שר התקשורת יועז הנדל, שנכנס לתפקידו לא מכבר, החל לערוך פגישות היכרות עם המפעילים ואף נפגש בשבוע שעבר עם מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין. למרות שהפגישה התנהלה ברוח טובה, היא שיקפה את חילוקי הדעות הקשים בין הדרג המקצועי במשרד לבין המפעילים. הנדל כבר הבין שהמציאות שמצטיירת מדיווחי הדרג המקצועי נדרשת לאיזון מצד המפעילים כדי לקבל תמונה מלאה של המציאות בשוק.

בסופו של יום, משרד התקשורת צריך להסביר איך בשנת 2020 הוא ממשיך להשית על הוט חובת הפרדה מבנית, ועל סלקום ופרטנר - לא. מדובר בחברות בסדר גודל דומה פחות או יותר, אבל שפועלות תחת סט של כללים רגולטוריים שונים לגמרי. אחת הרעות החולות בשוק היא הרגולציה השונה לכל מפעיל, כאשר חוסר האחידות משקף את האג’נדות האישיות של חלק מצמרת משרד התקשורת.

מחיר התרגילים של הוט

מנגד, צריך גם להגיד שהוט הרוויחה ביושר חלק מהביקורת נגדה. התרגילים ו"השטיקים" של החברה בכל הקשור ליישום רפורמת השוק הסיטונאי ולעיכובים המכוונים שיצרה, היו בבחינת תקיעת אצבע בעין של משרד התקשורת.

רגולטור נחוש היה מטפל בהוט בצורה אחרת לגמרי, ודי אם נחשוב איזה יחס הייתה מקבלת בזק אם הייתה מפעילה מניפולציות כמו הוט. היום, כאשר השוק הסיטונאי עובד על גבי הרשת של בזק, ממשיכים במשרד התקשורת לבוא אליה בטענות על כך שהיא נוקטת מדיניות מחירים פוגענית כלפי פרטנר וסלקום, כשהיא מוכרת ללקוח הקמעונאי במחירים זולים או דומים למחירים הסיטונאיים שירותי אינטרנט.

המציאות המסוכסכת של הוט עם משרד התקשורת תופסת אותה כאמור בנקודה קריטית. פרויקט סיבים הוא אדיר-ממדים עבור חברה כמו הוט, שלא לדבר על פרויקט המעבר לטלוויזיה אינטרנטית, שכנראה מתקרב גם הוא. להחליף ממירים למאות אלפי לקוחות זה אירוע מסדר גודל אחר שיש לקוות שהוט תיכנס אליו כמה שיותר מהר. זה אומנם תלוי ברמת הוודאות הרגולטורית, אבל גם בה.