בזן מרפדת את המנכ"ל הנכנס משה קפלינסקי בתגמולים של עד 5.5 מיליון שקל בשנה

האלוף במיל' משה קפלינסקי, שניהל בעבר את מיזם הרכב הכושל בטר פלייס ישראל, חוזר לקבוצת החברה לישראל של עידן עופר לאחר מספר שנים בניהול מונופול המלט נשר

משה קפלינסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס
משה קפלינסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס

אחרי מינויו של האלוף במילואים משה קפלינסקי לתפקיד מנכ"ל בזן , בעלי מניות חברת האנרגיה יתכנסו בחודש הבא לאשר את תנאי העסקתו, בעלות שנתית מוערכת של עד 5.5 מיליון שקל.

לפי העדכון של בזן בנושא, בתפקידו כמנכ"ל קפלינסקי ייהנה משכר חודשי של 150 אלף שקל, צמוד למדד, וכן מהטבות נוספות כך שעלות שכרו השנתית תגיע ל-2.7 מיליון שקל.

קפלינסקי גם יהיה זכאי למענק שנתי בהתאם למדיניות החברה ובסכום מקסימלי של 2 מיליון שקל לשנה, ונוסף לכך בזן מעוניינת להקצות לו חבילת אופציות שיבשילו במשך שלוש שנים. אלו מהוות כ-0.4% מהון החברה וערכן המצרפי הממוצע מוערך ב-2.3 מיליון שקל.

בנטרול התגמול המנייתי, עלות העסקתו השנתית של קפלינסקי מוערכת בכ-4 מיליון שקל.

ועדת הביקורת ודירקטוריון בזן שאישרו את התנאים ציינו בהחלטתם, בין היתר, כי תנאי ההעסקה "תואמים למדיניות התגמול של החברה והינם ראויים וסבירים".

נכנס לבזן בתקופה מאתגרת לשוק הנפט

בזן, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, עוסקת בזיקוק נפט גולמי, ייצור ומכירת דלקים מסוגים שונים, ומחזיקה בבתי הזיקוק שבמפרץ חיפה.

קפלינסקי נכנס לתפקיד המנכ"ל בתקופה מאתגרת לחברה, אחרי קריסת מחירי הנפט בעולם בהשפעת התפרצות וירוס הקורונה.

קריסת המחירים הובילה את בזן לסכם את הרבעון הראשון של השנה בהפסד של כ-146 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-63 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2019 - שנה אותה סיכמה ברווח נקי של כ-100 מיליון דולר.

על רקע הצלילה במחיר הנפט, ובהתאם הכיוון השלילי בתוצאות הכספיות, מניית בזן השלימה צניחה של כ-50% בערכה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של פחות מ-3 מיליארד שקל.

עם מינויו של קפלינסקי לבזן, הוא חוזר למעשה לנהל חברה הנמצאת בשליטת קבוצת החברה לישראל. קפלינסקי (63) כיהן בצה"ל בין היתר כסגן הרמטכ"ל, וזמן לא רב לאחר שחרורו בשנת 2007, אחרי 32 שנות שירות צבאי, מונה למנכ"ל חברת הרכב החשמלי בטר פלייס ישראל. החברה, שהייתה אף היא בשליטת החברה לישראל של עופר, ביקשה להשתחרר מהתלות בנפט אך קרסה בהמשך, לאחר ששרפה יותר מ-3 מיליארד שקל.

בסוף שנת 2012 עזב קפלינסקי את בטר פלייס, חודשים ספורים לפני קריסתה, ומונה לעמוד בראשה של יצרנית המלט נשר שבשליטת לן בלווטניק, שם הוא כיהן כמנכ"ל במשך כשש שנים עד פרישתו בדצמבר אשתקד. במהלך השנה הנוכחית הצטרף קפלינסקי לדירקטוריונים של חברת התעשיות הביטחוניות אלביט מערכות ושל חברת האנרגיה אוגווינד.

תגבור ביטחוני (במיל') גם לחברת ברן

בכיר לשעבר נוסף מכוחות הביטחון שצפוי להתחיל בקריירה כדירקטור בחברות בורסאיות הוא מפכ"ל המשטרה לשעבר, שלמה אהרונישקי.

חברת ההנדסה והפרויקטים ברן עדכנה כי היא מעוניינת למנות את אהרונישקי לתפקיד דירקטור חיצוני בחברה, וזימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא כדי לאשר את המינוי.

אהרונישקי (73), כיהן כמפכ"ל משטרת ישראל בין השנים 2001-2004, וכיום הוא בעל חברה לייעוץ ביטחוני (N.S.P) ובעלים של מכללה לביטחון בשותפות עם אוניברסיטת אריאל. חברת ברן נסחרת בבורסה בשווי של פחות מ-60 מיליון שקל, אחרי שאיבדה יותר מ-20% מערכה מתחילת השנה.