פרשת נוני מוזס והפסדי המט"ח: בשוק ההון מעריכים ששלמה אליהו ויצחק תשובה העמידו לו הלוואות חילוץ

כדי לסייע לו לפרוע הלוואה בסך כ-200 מיליון שקל שהוא חב באופן אישי לבנק הפועלים, גורמים בשוק ההון טוענים כי שורת אנשי עסקים, ובהם יצחק תשובה, שלמה אליהו ופטריק דרהי, נחלצו לעזרת נוני מוזס ע"י מתן הלוואות אישיות • השלושה בחרו שלא להתייחס לדברים

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: אמיר מאירי
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: אמיר מאירי

גורמים בשוק ההון טוענים כי שורה של אנשי עסקים נחלצו לעזרתו של מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון ( נוני) מוזס, על-ידי מתן הלוואות אישיות, כדי לסייע לו לפרוע הלוואה בסך כ-200 מיליון שקל שהוא חב באופן אישי לבנק הפועלים.

בין אנשי העסקים ששמם הוזכר בהקשר זה נמנים בין היתר שלמה אליהו, שבחר שלא להתייחס לנושא; כמו גם יצחק תשובה, שאף הוא בחר שלא להתייחס לדברים המיוחסים. עוד נציין כי ניסיונות לברר עם ינון אנגל, מנכ"ל קבוצת "ידיעות אחרונות", פרטים בנושא זה, נענו בסירוב ואף בטריקת טלפון.

כאמור, מהתביעה נגד מוזס עולה כי הוא יצר לקבוצת "ידיעות אחרונות" כמיליארד שקל חובות בגין סחר במטבעות ובחוזים עתידיים. חוב זה עלול אולי לסכן את החברה. במקביל פעל מוזס גם דרך חשבונו האישי וגם בו נוצר חוב בהיקף של מיליוני שקלים. מכיוון ש"ידיעות אחרונות" היא חברה פרטית קשה מאוד לדעת עד כמה אם בכלל חמור מצבה הכספי כמו גם מצבו האישי של מוזס.

גם לא ברור מתי בדיוק הוא נזקק לכסף. כתב התביעה שופך מעט אור על הנושא: מוזכרת בה הכתבה של רביב דרוקר ב-2018 בה דיווח כי ב-2013 מוזס היה חייב לבנק הפועלים סכום של כ-200 מיליון שקל. דוד ליבר מתייחס לאירוע זה כאל הנקודה בה הבין שמוזס לא רק ייצר חובות גדולים ל"ידיעות אחרונות", אלא גם חייב סכומים גדולים של כסף בעצמו ושסחר במטבעות ובחוזים באופן אישי במקביל למסחר שניהל תחת כנפי "ידיעות אחרונות".

השותף לשעבר הפך למסייע בעת צרה

גם איש העסקים פטריק דרהי - בעל השליטה בחברת אלטיס המחזיקה בבעלות בחברת הוט - נמנה עם אנשי העסקים שנחלצו לסייע למו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס לפרוע הלוואה בהיקף 200 מיליון שקל לבנק הפועלים.

פטריק דרהי החל לרכוש בהדרגה מניות בחברת הוט בשנת 2007. אחד השותפים בחברה באותה תקופה היה נוני מוזס. בסוף 2011 השלים דרהי את ההשתלטות על הוט, כאשר רכש ממוזס את המניות שלו בתמחור של 38% ממחיר השוק ותמורת 650 מיליון שקל. מפטריק דרהי נמסר: "אין תגובה".

מיותר לציין כי כמי שמנהל עיתון יומי ועיתון כלכלי ("כלכליסט") מוזס אחראי לסיקור של החברות שבבעלות אותם אנשי עסקים שעל-פי מקורות סייעו לו במתן הלוואות אישיות.

עד כמה סיטואציה כזאת עלולה להיתפס בעייתית? נזכיר כי רק לאחרונה נקלע יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק, לקשיים - נושא שסוקר בעיתונים של קבוצת "ידיעות אחרונות" ובעיקר בעיתון "כלכליסט" וכך גם מאבקי כוח ניהוליים בצמרת חברת הביטוח מגדל של שלמה אליהו.  

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ארנון (נוני) מוזס הם בעיצומם. מוזס הוא בגדר נאשם, מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.

*** גילוי מלא: "גלובס" הוא מתחרה של "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט". בשנת 1997 רכש אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם ב"גלובס", מניות ב"ידיעות אחרונות" בשיתוף משפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בעיתון. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות".