גרוטו אולי טעה, אבל משפט הראווה שנעשה לו מיותר. הוא לא היחיד שצריך לשלם מחיר

לאורך שנותיו במשרד הבריאות הוביל פרופ' גרוטו שורת מהלכים לבריאות הציבור • אם הוא אכן נתן "הנחת סלב", עליו לשלם מחיר - אבל הוא לא יכול להיות היחידי • באותה נשימה, ראוי לשאול מדוע פוליטיקאים וידוענים קיבלו שוב ושוב "הנחת סלב", בזמן שהציבור חוטף קנסות למכביר

לפני מספר ימים, בזמן שבעלי עסקים רבים מנסים להתאים את פעילותם לעידן הקורונה ולמצוא אפיקי התאוששות, ועובדים רבים נאלצים להתמודד עם הפחתות בשכרם או פיטורים, הודיעה הממשלה כי העלייה היומית במקרי קורונה מחייבת הקשחת פיקוח, וכי תתבצע אכיפה קפדנית על הפרת נהלי התו הסגול, התקהלויות או עטיית מסכות. גלגלי האכיפה החלו לפעול במהירות, ולחלק דו"חות רבים. מה הפלא, אם כן, ש'הנחת הסלב' שייתכן שקיבל המיליארדר טדי שגיא מהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, עוררה זעם ציבורי רב, והובילה לתגובה חריפה של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, שהורה למנכ"ל המשרד לערוך לגרוטו בירור משמעתי מיידי.

נכון לשעה זו, פרטי המקרה אינם ידועים במלואם. על פניו, לפי המידע שפורסם, טדי שגיא לא נדרש לעבור את ההליך המסודר לקבלת פטור מבידוד או מהנהלים הקבועים, ולאחר שפנייתו למנכ"ל המשרד נדחתה - פנה למשנה שלו וקיבל את אותו אישור מיוחל. לא ידוע האם ולכמה עוד אנשים ניתן אותו אישור לפסוח על הוראות משרד הבריאות. למעשה, המקרים היחידים אשר בהם מאושרת הפרת חובת בידוד, הם מקרים הומניטריים ובהם ביקורים על ערש דווי, לווית מצומצמות ומקרים חריגים דומים. מסיבות, אגב כך, לפי משרד הבריאות, אינן נכללות בקטגוריה זה בשום פנים ואופן.

קולו של גרוטו בעניין טרם נשמע, והוא צפוי לעמוד לבירור במשרד. למרות שהוועדה המוסמכת לקבל את ההחלטה לפטור אדם מסוים מבידוד לא עודכנה בהחלטתו לכאורה של גרוטו בזמן קבלתה, ייתכן כי גרוטו - הרופא הבכיר ביותר במשרד הבריאות, דווקא רשאי לקבל החלטות להענקת פטור מבידוד. 'נוהל מחלימים' של משרד הבריאות קובע כי שירותי בריאות הציבור, לרבות רופא קופת חולים, רשאים לפטור אדם שחזר מחו"ל מבידוד באם הציג תיעוד לבדיקת קורונה שלילית שבוצעה בישראל. ככל הידוע, שגיא עבר בדיקת קורונה בחו"ל ולא בישראל, ולא ברור מהם המסמכים שהוצגו בפני המשנה למנכ"ל לפני שקיבל את ההחלטה בעניינו.

על פוליטיקאים ופקידי שלטון בכירים מופעלים לחצים רבים לאורך כל הדרך, ודאי בשעת משבר. בין אם מדובר ב'מקורבים', לוביסטים או אפילו ארגונים אזרחיים, הם נדרשים להקשיב לפניות שונות ולקבל החלטות. בשעת משבר, נדרש פרופ' גרוטו לעשרות אם לא מאות החלטות שונות ביום. האם אותה החלטה נעשתה בתום-לב? ייתכן, ויש לאפשר בדיקה הוגנת של הדברים.

ואולם, רגע לפני שניגשים לבחינה מדוקדקת של מקרה טדי שגיא, אולי ראוי גם לבחון את 'הנחות הקורונה' להן זכו שוב ושוב פוליטיקאים וידוענים לאורך ההתמודדות עם המשבר; ראש הממשלה שהכריז על סדר משפחתי מצומצם ואירח את בנו, נשיא המדינה שלא יכול היה לשאת את בדידות החג וסעד עם ביתו בזמן שקשישים רבים נותרו בין 4 קירות, לבדם. כך גם עשה ח"כ ליברמן, ואף שר הבריאות בכבודו ובעצמו, יעקב ליצמן, שככל הנראה הפר את הוראות הבידוד של משרדו. הגדיל לעשות ח"כ ניר ברקת, שחגג באירוע בר המצווה של משפחת טולדנו לצד אותו טדי שגיא - באירוע שבין כה אינו בכפוף לנהלי משרד הבריאות, וזמן קצר לאחר מכן, השתתף גם במסיבה שערכה ח"כ לשעבר נאוה בוקר.

העובדה שלמיליארדר כמו שגיא - בניגוד להמוני האנונימיים בחברה הישראלית, יש דלת פתוחה לבכירי משרד הבריאות באשר לענייניו האישיים היא לא ראויה, בלשון המעטה. אך 'הנחות סלב', הפכו לנוהל קבוע בישראל בין כה, גם ללא עזרתו של גרוטו; בין אם מחילה כמעט מיידית לפוליטיקאים על הפרת הנהלים, או חלוקת בדיקות נדיבה למעגליהם הקרובים, בזמן שבבתי אבות התחננו המשפחות לבדיקות נרחבות להן לא זכו. והסלבס? כשיש מסיבה נוצצת של ידוענים למיניהם, הסרטונים המלבבים זועקים מעל מרקע הטלוויזיה וברשתות החברתיות ומנקרים את עיניהם של אלו שלא זוכים ליחס מחבק מהשלטון. אותם אנונימיים שנתפסו ברחוב כשהם אינם עוטים מסכה לרגע דל ונאלצים כעת לשלם דו"ח, או אותו בעל עסק שנאלץ להתמודד עם הוראות מבלבלות של התו הסגול ונאלץ להיפרד מהמענק הזעום אותו קיבל מהמדינה, למען תשלום קנס על טעות שנעשתה, אולי, בתום-לב.

וקנסות? אין בכלל מה לדבר בנוגע לאותם מפרי הוראות, שנדמה לעיתים כי הם ניצבים מעל החוק. גם אילו ניתן לטדי שגיא אישור שלא לשהות בבידוד, כדין או שלא, בדומה לפוליטיקאים או סלבס נוספים, הוא הפר בצורה גסה את הוראות משרד הבריאות בהשתתפותו באותה מסיבה, וצחק כל הדרך בחזרה הביתה, בזמן שזוגות בחברה הישראלית נאלצו לבטל או לדחות את חתונתם, והורים אחרים לא היו יכולים לחגוג באירוע המוני בר מצווה לילדיהם.

פרופ' גרוטו, לאורך השנים הרבות במשרד הבריאות, הוביל מהפכה בתוכנית החיסונים בישראל, הוביל את ההתמודדות עם הפוליו בשנת 2013, הקים את המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות ונאבק להגנת בריאות הציבור מפני איומים סביבתיים ועוד. ככל אדם, הוא זכאי להליך בירור הוגן בנוגע לאותה החלטה נקודתית שקיבל - ייתכן כי שגויה, וכי באותו הליך הוגן לא יחפשו אשמים לראווה, אלא יבררו לעומק את החלטתו ואת הסיבה שבגינה התקבלה. אולי ראוי שלשם דוגמה, גרוטו, באם ימצא כי פעל בניגוד מוחלט לנהלים אך ורק כדי לצ'פר אדם עשיר עם גישה נוחה וקלה לשלטון, יפנה את מקומו. אך באותה נשימה, ראוי לשאול את עצמנו מדוע קיבלו אחרים, שוב ושוב, הנחת סלב.

גרוטו, אם יימצא כי אכן פעל לא בתום-לב, לא יכול להיות היחיד שמשלם את המחיר. המנגנון כולו צריך למסד נהלים הוגנים, ללא הנחות, לכל אדם באשר הוא. הגיע הזמן שכל שר או חבר כנסת, כל אדם בעל גישה ישירה לשלטון או למדורי הסלבס בעיתונים - יעמוד באופן מלא בכללים הנקבעים לציבור, ויישא בעונש באם הוא הפר את אותן הוראות. באותה נשימה, ראוי לו יפעל שר הבריאות בשיתוף השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה - להטלת דו"חות על כל אותה שרשרת של פוליטיקאים-סלבס שהפרו בגאון את ההראות, חייכו למצלמה וצפצפו על כולנו.