הוועדה המחוזית הורתה על עצירת היתרי בניה לתמ"א 38 לטובת קידום פינוי בינוי בירושלים

מדובר בעצירת היתרי בניה במתחם דרך חברון, שבו מקודמת במקביל תוכנית לפינוי בינוי • ההחלטה מיישמת את עמדת מינהל התכנון להעדיף תכנון מתחמי על פני נקודתי

שירה תלמי, מתכננת מחוז ירושלים / צילום: ליאור מזרחי
שירה תלמי, מתכננת מחוז ירושלים / צילום: ליאור מזרחי

הוועדה המחוזית ירושלים מיישמת את המדיניות שנקבעה במינהל התכנון להעדפת מתחמי פינוי בינוי. הוועדה המחוזית, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה בימים האחרונים על עצירת היתרי בנייה במתחם גדול בין הרחובות דרך חברון, דרך בית לחם וברעם בבירה, לצורך התחדשות עירונית של כלל המתחם.

מדובר במתחם בשטח של כ-20 דונם, הכולל כ-400 יחידות דיור בשמונה מבנים ברחוב דרך חברון 127, 131, 133, 135, 137, 148, 150 ו-160. מדובר במבני שיכון ישנים וצפופים, המצויים במצב תחזוקתי ירוד. חשוב לציין כי במתחם יש היתר אחד שכבר הונפק במסגרת תמ"א 38 ואחר שנמצא בתהליכים מתקדמים. בירור בוועדה המחוזית העלה כי ההיתר שהונפק לא יבוטל וזאת בעיקר בשל העובדה שהוא מתייחס למבנה הממוקם בקצה המתחם ולא יפריע לקידום המתחם כולו. עם זאת, ההיתר שנמצא בשלבים מתקדמים לקראת הנפקה ייעצר, וזאת בשל העובדה שהוא דווקא מתייחס למבנה במיקום מרכזי במתחם, כזה שעשוי לטרפד את קידום תוכנית הפינוי בינוי למתחם כולו.  

עוד נציין כי במתחם מקודמות מזה מספר שנים בקשות להיתרים לחיזוק המבנים ותוספות מכוח תמ"א 38. עם זאת, מהוועדה המחוזית נמסר כי קיימת הסכמה רחבה בקרב חלק מהדיירים והיזמים כי קידום מתווה של תוכנית לפינוי בינוי הינו עדיף, ויכול לתת מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים, מבני חינוך ועוד. עוד ציינו בוועדה המחוזית כי המתחם מצוי לאורכו של ציר הרכבת הקלה העתידי, ועל כן מעודדת הוועדה בנייה אינטנסיבית יותר ומעורבת שימושים לאורך צירים אלו בעיר.

הדיון בוועדה המחוזית נערך בנוכחות נציגי היזמים והדיירים, ולאור ההסכמות שהובעו, החליטה הוועדה לאסור על הוצאת היתרים לתוספות בנייה או יחידות דיור במתחם לצורך הכנת תכנית מפורטת לפינוי בינוי למתחם כולו. עוד החליטה הוועדה כי בתום שלושה חודשים יערך דיון בוועדה המחוזית בהשתתפות הדיירים והיזמים לצורך הצגת התקדמות התכנון.

כזכור, המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה שתמ"א 38 תסתיים ב-1 באוקטובר 2022, למעט ברשויות שיחליטו אחרת, ויקדמו תוכניות רלוונטיות בהקדם. במקומות בהם לא תימשך תמ"א 38 נקבע כי המתווה שיחליף את התמ"א יהיה בין היתר באמצעות קידום התחדשות עירונית בראייה מתחמית ולא של הבניין הבודד. החלטת הוועדה המחוזית ירושלים כעת מבטאת הלכה למעשה את עקרונות המתווה החדש.

"הוועדה המחוזית סבורה שתוספות בנייה נקודתיות לא ממצות את הפוטנציאל התכנוני של המתחם, ולא מייצרות התחדשות עירונית אמיתית. הוועדה מבקשת לקדם תוכנית להתחדשות לכלל המתחם על פני תוספות בכוח תמ"א 38", כך מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי.