טיולים | פיצ'ר

טיול: בית כנסת עתיק בשטח המלון החדש מגדלא

המלון מקיים מדי יום סיורים מודרכים בחפירות של הכפר מגדלא, שבו חיה מרים המגדלית, שהתגלו בשטחו

שרידי בית הכנסת במגדלא / צילום: IAA
שרידי בית הכנסת במגדלא / צילום: IAA

הטיול סביב הכנרת הוא אחד המסלולים הפופולריים ביותר בקרב תיירים מחו"ל, בעיקר נוצרים, שמתרגשים לבקר במקומות המוזכרים בברית החדשה. גם מגדלא, המקום שבו חיה מרים המגדלית, ליד המושבה מגדל של היום, מקבל את נתח התהילה שלו, במיוחד מאז "צופן דה וינצ'י", שרומם אותה בתור אשתו של ישו ודמות רוחנית בפני עצמה.

אתר מגדלא יושב על שרידיה של העיר הקדומה טריכאיי, שהייתה המרכז העירוני בסביבה עד להקמת טבריה בשנת 20 לספירה. כשדוכא המרד נכנעה טבריה, והמורדים נמלטו ממנה לטריכאיי. אלא שטיטוס כבש גם אותה. המורדים יצאו בסירות אל הים, והרומאים אחריהם, ברפסודות. בקרב הימי נהרגו כל המורדים, ויוסף בן מתתיהו כתב שהכינרת האדימה מדמם.

ב-2006 התחילו להקים במגדלא מרכז נוצרי רוחני, וסביבו מרכז תיירותי. בתכנון אמור היה להיפתח ב-2012 גם מלון, אך עיכוב משמעותי חל כשארכיאולוגים שערכו סקרים ראשוניים באתר גילו שרידי בית כנסת. בין היתר נמצאה אבן שעליה חריטה של מנורת שבעת הקנים וכן מטבע שהוטבע בטבריה בשנת 29 לספירה.

עבודות הפיתוח ובניית המלון נעצרו. בחפירה נחשפה התיישבות מהמאה הראשונה לספירה, וזוהתה כמגדלא, כפר דייגים משגשג באותה תקופה. בסוף נבנה גם המלון, ושילב בשטחו את שרידי בית הכנסת, גן ארכיאולוגי וגם המרכז הרוחני הנוצרי DUC IN ALTUM, פנינה ארכיטקטונית שבהחלט שווה ביקור.

בניית המלון המפואר הושלמה בנובמבר 2019, והוא התחיל לתפקד, אלא שאז פרצה הקורונה. במשך חודשים עמד המלון סגור, ורק בימים אלה הוא נפתח מחדש, ובאין תיירים - בפנייה לקהל הישראלי. מטבע הדברים מטושטשת מעט מרים המגדלית לטובת כפר הדייגים ובית הכנסת. מי יודע, אולי בשעתה התפללה בו. המלון מקיים מדי יום סיורים מודרכים גם למי שאינם אורחי המלון במחיר סמלי (17 שקל). בהמשך, החל מחודש יולי, יתקיימו גם ערבי גבינות ויין.

טל' magdala.org ,0747003204