קבוצת האם של זארה תסגור כ-16% מהחנויות הקיימות שלה ותתמקד במכירה באונליין

החברה הספרדית צפויה לסגור כ-1,200 חנויות קטנות שמהוות כ-5% מסך המכירות שלה • במקביל בחברה הציבורית רוצים להגדיל את נתח הפעילות באונליין מ-14% בשנה החולפת לרבע מהמכירות ב-2022

סניף של זארה / צילום: שאטרסטוק
סניף של זארה / צילום: שאטרסטוק

קבוצת האם של זארה, אינדיטיקס הספרדית, מצמצמת את פריסת החנויות שלה, וצפויה לסגור כ- 1,200 חנויות ברחבי העולם. כך עולה מדיווח שפרסמה במסגרת דוחותיה לרבעון הראשון של 2020. החברה שמפעילה כיום 7,412 חנויות ברחבי העולם צפויה לסגור 1,200-1,000 חנויות שהם כ-16% מהפריסה שלה. במקביל החברה מתכוונת גם לפתוח כ-450 סניפים חדשים, כך שבשקלול פתיחת הסניפים החדשים והסגירות כאמור, מספר החנויות של החברה יקטן בכמעט 10% נטו ל-6,700.

עיקר התוכנית לסגירה מתייחסת לחנויות קטנות יחסית שמהוות כ-5%-6% מסך המכירות שלה, ושלדבריה יש להן ״פחות יכולת לספק חוויות חדשניות עבור הצרכן״. בקבוצה מציינים כי רוב החנויות הללו הן ותיקות ושייכות למותגים אחרים של הקבוצה שאינם זארה עצמה. במקביל, בכוונתה לפתוח כ-450 חנויות חדשות בשטחים גדולים יותר, שמשלבים חוויית קניה של אונליין ואופליין.

אינדיטיקס היא קמעונאית האופנה הגדולה בעולם עם היקף מכירות שנתי של כ-28 מיליארד אירו, ותחתיה פועלים מגוון רחב של מותגים בנוסף לזארה, בהם פול אנד בר, מאסימו דוטי, סטראדיווריוס, אוישו ואחרים.

עוד עולה מדוחות הרבעון הראשון, כי המכירות של ענקית האופנה הספרדית צנחו ב-44% ברבעון הראשון (פברואר-אפריל) של 2020, וזאת על רקע סגירה לסירוגין של 88% מהחנויות של הקבוצה בשל המגבלות למניעת התפשטות וירוס הקורונה. שיעור הרווחי הגולמי מהמכירות נשאר יציב ברבעון ועמד על 58.4%.

הקבוצה מגלה כי בכוונתה לחזק את נוכחות במכירות מקוונות, והיא פועלת להעביר נתח גדול יותר מהמכירות שלה לאונליין: אם ב-2019 עמד נתח המכירות של זארה באונליין על 14%, היא מעריכה כי בסוף 2022 הוא יעמוד על 25% מסך המכירות שלה. בישראל אגב, קמעונאיות האופנה הציבוריות נוהגות שלא לחשוף את נתח המכירה שלהן באונליין. כיום זארה פועלת עם מכירות אונליין ב-72 מתוך 96 השווקים בהם יש לה חנויות פיזיות.

הודות למשבר הקורונה מציגה זארה גידול של כ-50% במכירות באונליין, כשלדברי החברה הצמיחה בחודש אפריל לבדו באונליין עמד על 95%.