לאחר רצח אישה נוספת, בוועדת השרים לחקיקה ידונו בהצעת חוק אזיק אלקטרוני לגברים אלימים

רואן אל-כתנאני, האישה ה-12 שנרצחה השנה ע"י בן זוגה, מתה הלילה לאחר שבעלה התקיף אותה בעודה בהריון; העובר לא שרד • הצעת חוק של ח"כ קרן ברק תועלה היום לוועדת השרים לחקיקה, במטרה לייעל את עבודת צווי ההגנה האמורים להרחיק גברים אלימים מנשותיהם

מחאה נגד רצח נשים ואלימות כלפי נשים / צילום: shutterstock
מחאה נגד רצח נשים ואלימות כלפי נשים / צילום: shutterstock

בסוף השבוע נרצחה אישה נוספת על-ידי בן זוגה, האישה ה-12 שנרצחת בשנת 2020, והרשויות בישראל מתקשות להתמודד עם התופעה. חודשי הסגר הארוכים והמצב הכלכלי רק מגבירים את החשש ששנת 2020 תהיה אלימה מאוד, כאשר האלימות, כמעט תמיד, מופנית לנשים מקרב משפחותיהן.

הלילה מתה בבית החולים רואן אל-כתנאני, תושבת רהט. אל-כתנאני אושפזה ביום שישי בבית החולים סורוקה, אחרי שעל-פי החשד בעלה הכה אותה. היא הייתה בהריון, והעובר שברחמה לא שרד את הפגיעה. לבני הזוג יש שלושה ילדים, בני 9, 8 ו-5.

הצעת חוק של ח"כ קרן ברק (הליכוד) בנושא ההתמודדות עם גברים אלימים תועלה היום (א') לוועדת שרים לחקיקה. מטרת החוק היא לייעל את עבודת צווי ההגנה האמורים להרחיק גברים אלימים מנשותיהם, במקרה שניתן צו הגנה. ברק מציעה לתקן את החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991, כך שיקנה לבית המשפט את הסמכות להורות על מתן צו הגנה בתנאי פיקוח אלקטרוני. כלומר, להשתמש באזיק האלקטרוני (המשמש במקרים של מעצרי-בית בפיקוח) לסיטואציות של אלימות במשפחה.

השימוש באזיק אלקטרוני למטרה זו קיים באירופה ובארה"ב. ח"כ ברק מציינת כי באמצעות קיום פיקוח אלקטרוני ניתן יהיה לפקח על מי שניתן נגדו צו ההגנה כי אכן הוא עומד בתנאי הצו, וכן במקרה של הפרת הצו שאומתה על-ידי שוטר, לא יהא צורך בהגשת תלונה במשטרה כדי להפעיל הליכי מעצר נגד המפר.

"הפיקוח האלקטרוני יגדיל את אפקט ההרתעה וכן יאפשר למשטרה לדעת אם הופר הצו, אם לאו", אומרת ברק. "מהניסיון של הפעלת פיקוח אלקטרוני על בני זוג אלימים בארה"ב ובאירופה ניתן ללמוד כי פיקוח כאמור מגדיל את אפקט ההרתעה של צו ההגנה ומפחית את מספר ההפרות".

לדבריה, "אנו שומעים חדשות לבקרים על מקרי אונס ואלימות אשר היו יכולים להימנע לו רק הייתה אכיפה אפקטיבית כלפי הפוגעים. צו השעה קורא לנו כחברה לפעול ולמגר תופעה זו. אני סמוכה ובטוחה כי ועדת השרים לענייני חקיקה תאשר את הצעתי, ובכך נוכל להביא בשורה אמיתית לחברה כולה".

במקרה שהצעת החוק תעבור את ועדת השרים לחקיקה, היא תועבר לכנסת ותקודם בהליך שעשוי להימשך כמה חודשים (שלוש קריאות והכנות בוועדה).