פעילות המשק בארה"ב משנה מגמה: סימנים טובים להתאוששות בצורת "V"

אחרי השפל הגדול של אפריל, חלק מהענפים שנפתחו מחדש מתחילים לחזור לנתונים הכלכליים שקדמו למגפה

חנות בגדים בניו יורק, החודש. חוזרים לצרוך / צילום: Mark Lennihan, Associated Press
חנות בגדים בניו יורק, החודש. חוזרים לצרוך / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

השלב הראשון של ההבראה בארה"ב נראה דמוי צורת V"". אחרי שפל באפריל, הפעילות הכלכלית המשיכה לעלות עד תחילת יוני כאשר בחלק מהענפים היא מתחילה לחזור לנתונים הכלכליים, שקדמו לסגר שהוכרז בעקבות מגפת הקורונה.

לא ברור אם הכלכלה תוכל להמשיך להבריא בקצב כזה, בגלל אי הוודאות ביחס לתוכניות תמריצים תקציביות נוספות של הרשויות, עלייה חוזרת בהדבקות, והנטל של האבטלה חסרת התקדים על הצריכה. ובכל זאת, הדפוס של הבראה דמוית L"", שבה הפעילות נשארת נמוכה, נראית כעת רחוקה. אמנם יכול להיות שהבראה כוללת לא תסתיים ב־"V" מלא, אך כרגע נראה שהיא פחות חלשה מכפי שרבים חששו.

הנתונים החזקים ביותר באים מההוצאה הצרכנית. באפריל, המכירות לצרכן קרסו ב־16%, הירידה החודשית התלולה ביותר אי פעם. הממשל יפרסם את נתוני חודש מאי ביום שלישי, והכלכלנים צופים קפיצה של 7.9%, שתחזיר 40% מהירידות באפריל.

לקראת חזרה לשגרה
 לקראת חזרה לשגרה

במקביל, נתונים שבועיים ממשיכים לעלות עד תחילת יוני. מכירות חנויות הכלבו עד סוף השבוע שעבר היו אפילו מעל הרמה של השנה שעברה, לפי Facteus, שמנתחת עסקאות ב־16 מיליוני כרטיסי חיוב ואשראי עבור בנקים. מכירות חנויות מכולת, רשתות דיסקאונט וחנויות כלליות עלו כולן על מכירות השנה שעברה. מכירות מסעדות ומלונות היו עדיין מתחת לרמה של השנה שעברה, אך פחות כך מאשר באפריל. בתי קולנוע, חברות תעופה ופארקי שעשועים עדיין מציגים נתונים נמוכים מאד.

קארן דיינן, כלכלניית במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית, אמרה שהיא ציפתה לכך ש"החלק הראשון של ההבראה יהיה מהיר" ונראה קפיצה משמעותית בפעילות מאז מהקריסה כאשר עסקים שיכולים להיפתח ללא חששות מהמחלה ייפתחו מחדש. "אני לא מופתעת לראות את מה שנראה כמו עלייה ניכרת מהנתונים הנמוכים מאד של אפריל, אבל אני חושבת שקצב ההבראה יהיה איטי יותר בהמשך, אחרי ששאר העסקים ייפתחו", היא אמרה.

לורן דייביס, סגנית נשיא לאסטרטגיית חברות ב־Facteus מייחסת חלק מהעלייה במכירות רשתות השיווק לביקוש המצטבר שנבע מהסיוע שהאזרחים קיבלו מהממשל.

שוק העבודה נשאר הנעלם הגדול ביותר. כלכלנים חשבו שהאבטלה תעלה בחדות במאי, מפני שעוד מיליוני עובדים הגישו בקשת לדמי אבטלה, אך הם החמיצו תוספת של מיליוני מקומות עבודה, שהביאה לכך שהתעסוקה כולה עלתה נטו. בדו"ח שהפדרל רזרב פירסם ביום שישי, הוא הצביע על נתונים ממקורות פרטיים וניבא שהתעסוקה תגדל שוב ביוני.

ההתפתחויות החיוביות עדיין משאירות את הכלכלה במצב קודר, כפי שהראו תחזית שפרסמו אנשי הפדרל רזרב ברביעי. הם חזו שיעור אבטלה של 9.3% ברבעון הרביעי, כמעט כמו בשיא המיתון של 2007־2009, ותמ"ג שיהיה נמוך ב־6.5% ביחס לרבעון הרביעי ב־2019 - ירידה חדה יותר בהשוואה ל־12 החודשים הגרועים ביותר של המיתון ההוא.

אבל כמה אנליסטים פרטיים הפכו לפחות פסימיים. כלכלנים בגולדמן זקס מעריכים שההוצאה הצרכנית כעת מגיעה ל־90% מהרמה שלפני המגפה, לעומת 74% בשפל במחצית אפריל. היצוא של המגזר היצרני התייצב במאי אחרי שירד במרץ ובאפריל. החברה רואה את התמ"ג ברבעון הרביעי נמוך ב־3.8% בלבד בהשוואה שנתית. ביוום שישי, בנק ג'יי. פי. מורגן הצביע על צריכה חזקה יותר, כשהוא עדכן את תחזית התמ"ג שלו ברבעון הרביעי לירידה של 4.8% מירידה של 6.3% ביחס ל־2019.

האופי חסר התקדים של משבר הקורונה מצביע על כך שצריך להיערך בו זמנית לסיכוי שהכלכלה תהיה טובה בהרבה, או גרועה בהרבה מהתחזיות הללו.

המגפה היא אסון הטבע הפוגעני ביותר מבחינה כלכלית במאה השנים האחרונות. אסונות טבע מדכאים פעילות בצורה מלאכותית. כשהם שוככים, הפעילות חוזרת בדרך כלל לעצמה במהירות למה שהיא הייתה לפני האסון, ומתקבלת הבראה דמוית V, אך הכלכלנים מסופקים אם זה יקרה הפעם.

אחת הסיבות לספקותיהם היא שהחשש מהידבקות מחודשת ידכא את הפעילות עד שיהיה חיסון למחלה, תרחיש שהוא עדיין במרחק של חודשים רבים. העלייה בהדבקויות במדינות שנפתחו מחדש מוקדם זעזעה את המשקיעים בשבוע שעבר. גולדמן זקס מעריך, עם זאת, שהעלייה במקרי הקורונה לא היתה משמעותית, ושהמדינות לא ימהרו להיסגר מחדש גם במקרה של גל שני.