ייצור חשמל | ניתוח

התחרות על דומיננטיות בשוק סידרה לחברת החשמל רווח של כ-2.5 מיליארד שקל ברמת חובב

בשבוע שעבר זכתה שותפות מוגבלת של שיכון ובינוי ואדלטק במכרז חברת החשמל למכירת תחנות כוח ברמת חובב • רוב הרווח של חברת החשמל מהעסקה צפוי להתגלגל להנחה בתעריף החשמל של 2021

תחנות הכוח שנמכרו, רמת חובב / צילום: יוסי וייס
תחנות הכוח שנמכרו, רמת חובב / צילום: יוסי וייס

מאחורי מחיר השיא שהשיגה חברת החשמל (חח"י) במכרז למכירת תחנות הכוח שלה ברמת חובב, עומד מאבק בין יצרניות החשמל הפרטי המקומיות על השגת דומיננטיות בשוק ייצור החשמל, לקראת המעבר לשוק תחרותי - כך מעריכים גורמים במשק האנרגיה.

בשבוע שעבר זכתה Ramat Hovav Power, שותפות מוגבלת של שיכון ובינוי  (55%) ואדלטק (45%), במכרז חח"י למכירת תחנות כוח ברמת חובב. הזוכים הציעו לא פחות מ-4.25 מיליארד שקל תמורת המתחם, שבו פועלות כיום שש יחידות ייצור של חברת החשמל, בהספק כולל 1,150 מגוואט.

מבחינת חח"י מדובר בהצלחה מרשימה. תחנות הכוח, שחלקן מתקרבות לגיל 40, היו רשומות בספרים לפי שווי של 1.86 מיליארד שקל, כך שהחברה צפויה לרשום בעקבות המכירה רווח הון של עד 2.5 מיליארד שקל. רוב הסכום, אגב, צפוי להתגלגל להנחה בתעריף החשמל של 2021.

יצרניות החשמל הפרטיות הגדולות
 יצרניות החשמל הפרטיות הגדולות

"המחיר לא היה מופרך"

ההערכות המוקדמות היו כי חח"י תקבל תמורת התחנות בין 2 ל-3 מיליארד שקל, אבל משתתפים במכרז אמרו ל"גלובס" כי כבר בשלבים המוקדמים, בסביבות אוקטובר-נובמבר 2019, היה ברור שההצעות יעברו את ה-3 מיליארד שקל. בשוק האנרגיה מציינים את הקרב הצמוד שהתנהל בין הקבוצה הזוכה לבין קבוצת OPC-קרן נוי, שהגיעה למקום השני, שהוכרע לבסוף על חודם של 38 מיליון שקל לטובת הראשונה. "העובדה ששתי יצרניות החשמל הפרטי הוותיקות בישראל הגיעו למקומות הראשונים עם הצעות כמעט זהות, מעידה שהמחיר לא היה מופרך", אמר ל"גלובס" גורם הקשור לאחת הקבוצות.

עבור אדלטק, שנמצאת בשליטת איש העסקים אורי אדלסבורג, מדובר בהישג משמעותי, המבסס את מעמדה כיצרן החשמל הפרטי הגדול בישראל. לאחר השלמת העסקה צפויה אדלטק להחזיק, לטענתה, ב-16.5% מסקטור ייצור החשמל בישראל (חלקם עם שותפים).

אדלטק, שהוקמה לפני 30 שנה על ידי אביו של אדלסבורג, יוסף, היתה אחת היזמיות של דוראד, מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל (870 מגוואט), שפועלת מאז 2014 על קרקעות קצא"א באשקלון, ובה מחזיקה אדלטק ב-18.75%.

תחנת הכוח דוראד / צילום: יגאל גורן
 תחנת הכוח דוראד / צילום: יגאל גורן

נוסף על דוראד, אדלטק הקימה ומפעילה את רמת נגב אנרגיה - תחנת כוח בינונית (בהספק של 125 מגוואט) הפועלת בנאות חובב, לא הרחק מהאתר של חברת החשמל, וכן את אשדוד אנרגיה, תחנה קטנה (65 מגוואט) הפועלת באזור התעשייה של אשדוד.

OPC, שנמצאת בשליטת עידן עופר - חברה ציבורית הנסחרת בבורסת תל אביב בשווי של 4.2 מיליארד שקל - התחרתה באדלטק כמעט מהרגע הראשון, ואף הקדימה אותה כשהתחילה להפעיל את תחנת הכוח הגדולה שלה (450 מגוואט) במישור רותם ביולי 2013. OPC מפעילה תחנה נוספת בגודל בינוני (כ-150 מגוואט) בסמוך למפעל נייר חדרה, והיא מקימה תחנה גדולה (כ-400 מגוואט) באזור צומת פלוגות.

נוסף על כך, החברה של עופר נכנסה בשנים האחרונות באגרסיביות לענף תחנות הכוח המפעליות הקטנות. OPC הגיעה למקום השני גם במכרז הקודם של חח"י למכירת תחנת הכוח באלון תבור - שם הפסידה בהפרש קטן לקבוצה ישראלית-סינית, המורכבת מרפק אנרגיה, מבטח שמיר וצ'יינה הרבור. במכרז רמת חובב, הקבוצה הישראלית-סינית הגיעה הפעם רק למקום השלישי מבין חמש ההצעות שהוגשו במכרז.

לדברי גורמים בשוק האנרגיה, יש לראות את המאבק בין OPC לאדלטק על רקע המעבר הצפוי לתחרות על מכירת חשמל למערכת הארצית. על פי מתווה הרפורמה במשק החשמל, אמורה חברת ניהול המערכת לערוך מכרזים שעתיים בין היצרנים (כולל חח"י) לאורך היממה לרכישת חשמל. "מודל הסחר המסתמן בחשמל ייתן יתרון גדול למי שישלוט בפלח שוק משמעותי ובמערך גדול של תחנות כוח, שיאפשרו לו גמישות תפעולית גדולה", אמרו ל"גלובס" גורמים במשק האנרגיה.

מבחינת שיכון ובינוי, ענקית תשתיות ונדל"ן הנמצאת בשליטת נתי סיידוף ובניהול אייל לפידות, מדובר בדריסת רגל משמעותית ראשונה בתחום החשמל הקונבנציונלי, לאחר שפעילותה בתחום החשמל התרכזה עד היום בתחום האנרגיות המתחדשות.

המשימה העיקרית: סגירת מימון לעסקה

מעבר לשיקולי התחרות בין היצרנים, ניתן להסביר את המחיר הגבוה שהושג במכרז רמת חובב בכמה שיקולים נוספים. ראשית, תעריף הזמינות המובטח לזוכה במכרז. מדובר ב-3.7 אגורות לכל קילוואט מותקן (אלפית מגוואט) שבעלי התחנה יקבל מהמדינה תמורת העמדת התחנה לשימוש מנהל מערכת החשמל.

מדובר ברשת ביטחון של כ-300 מיליון שקל בשנה, בהנחה שהתחנה תוכל להיות זמינה במשך 7,000 שעות בשנה. נוסף על כך, מקווים היזמים להשיג חיסכון משמעותי בעלויות התפעול באמצעות הוזלת מחיר הגז, תשומת הייצור העיקרית של ייצור החשמל.

התחנות ברמת חובב "משוחררות" מהסכם הגז, שבמסגרתו רוכשת חח"י גז ממאגר "תמר" במחיר העומד כיום על 6.4 דולרים ליחידת חום. הגז המסופק כיום לתחנות הוא גז טבעי נוזלי (גט"ן), שחח"י רכשה בעסקאות ספוט תוך ניצול מחירי השפל בשוק הגז הנוזלי.

בכוונת השותפות לצאת בימים הקרובים בהליך תחרותי להסכם רכישת גז, שבו צפויים להשתתף בעלי הזכויות בשלושת מאגרי הגז העיקריים של ישראל, "תמר", לוויתן" ו"כריש-תנין".

התחרות העזה שהתחילה להתפתח בין המאגרים בחודשים האחרונים, והשפל העולמי במחירי הגז, יסייעו לבעלי רמת חובב החדשים להשיג את המחיר הנמוך ביותר עד כה עבור גז. כיום מחזיקה בשיא הזה קבוצת החברה לישראל, שסיכמה על רכישת גז מ"כריש-תנין" במחיר של כ-4.1 דולרים ליחידת חום.

נוסף על כך, עשויים היזמים לזכות לאפסייד משמעותי, אם יצליחו להגדיל את כושר הייצור של תחנות הכוח במתחם, בין אם באמצעות שדרוג התחנות הקיימות ובין אם באמצעות בניית תחנות כוח בצמוד אליהן.

ההנחה היא שהעידן שבו המדינה אפשרה ליזמים להקים תחנות כוח מאפס, קרב לסיומו - ובעתיד תורשה בנייה רק באתרים שכבר פועלות בהן תחנות כוח. לאתר ברמת החובב יש פוטנציאל רב לשדרוג והגדלת יכולת הייצור, אבל הדבר מותנה גם בהגדלת הקיבולת של תשתיות ההולכה והקמת קו מתח על-עליון בהספק 400 קילוואט.

ואולם, נראה כי המשימה העיקרית המצפה לאדלטק ושיכון ובינוי היא סגירת המימון הפיננסי לביצוע הרכישה. במסגרת זו תיבחן לעומק השאלה האם המחיר ששולם עבור תחנות הכוח ברמת חובב היה מפורז או מציאותי.