אחרי יום של מחלוקות: החוק הנורבגי עבר בקריאה שנייה ושלישית

החוק, שעבר ברוב של 66 ח"כים מול 43, יאפשר ל-5 שרים מכחול לבן להתפטר ולהכניס חברי כנסת שיעבדו בחקיקה ובוועדות • יו"ר האופיזיציה לפיד: "מבזבזים את כספי הציבור על ג'ובים"

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אתמול (ב') לקראת חצות העבירה הכנסת ברוב קולות את החוק הנורבגי בקריאה שנייה ושלישית. החוק עבר ברוב של 66 חברי כנסת מול 43. המליאה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא השתתף בהצבעה, דבר שהכעיס את סיעת כחול לבן. החוק יאפשר ל-5 שרים מכחול לבן להתפטר ולהכניס חברי כנסת שיעבדו בחקיקה ובוועדות. מתוך 5-4 חברות כנסת עשויות להצטרף לסיעת כחול לבן, ועליהן להודיע על כך תוך 24 שעות מרגע כניסתן לכנסת.

ההצבעה על החוק הגיעה בסיומה של יממה עם ויכוחים רבים בין נתניהו לגנץ. נתניהו רצה לפתוח את ההסכם הקואליציוני ולהשיג מגנץ התחייבות שפסיקת בג"ץ בנוגע לשינויים החוקתיים לא תמנע ממנו לכהן כראש ממשלה.

בשעות הבוקר אתמול אמר יו"ר הקואליציה מיקי זהר, שהחוק הנורבגי לא יעלה להצבעה עד שלא תושג הסכמה בין הליכוד לכחול לבן בנוגע לשינוי ההסכם, אולם בכחול לבן עמדו על כך שהעברת החוק הנורבגי הינה התחייבות בסיסית של הליכוד וכי אין הדבר קשור לשינוי ההסכם הקואליציוני. בליכוד אף הביעו תרעומת על הסיור שערך גנץ במשרד המשפטים אתמול ועל ההצהרות שלו בנוגע לשמירתו על זרועות שלטון החוק.

ח"כ מיקי זוהר אמר אתמול יותר מוקדם שההתנהלות בין כחול לבן לליכוד דוחקת את הממשלה לפינה וכי הוא לא מבין כיצד ניתן יהיה להמשיך לתפקד כך.

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב לאישור החוק הנורבגי: "באישון לילה העבירה הקואליציה את החוק הנורבגי. 110 מיליון שקל לכיסאות ומקורבים.  במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג'ובים".