ללא התנגדות: חוק המענקים להחזרה לעבודה עבר בלילה

במהלך הלילה עבר בקריאה שנייה ושלישית חוק המעניק תמריצים כספיים למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת • המענק יינתן רק אם העובד שעבורו מבוקש המענק ישתכר לפחות 3,300 שקל בכל חודש, וזאת כדי לכלול גם עובדים במשרה חלקית

בני גנץ בכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ בכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במהלך הלילה עבר בקריאה שנייה ושלישית חוק המעניק תמריצים כספיים למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת. החוק קרוי "חוק מענק לעידוד תעסוקה (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש)". ההצבעה על החוק התקיימה בשעה 3 בלילה. 73 ח"כים תמכו, ואף ח"כ לא התנגד.

מתחילת חודש מרץ 2020 נרשמו בשירות התעסוקה כמיליון ושבעים אלף איש כדורשי עבודה חדשים וסך הדורשים הרשומים בשירות התעסוקה הגיע לכמיליון ומאתיים אלף איש, רובם המכריע הם עובדים שהוצאו לחל"ת. למרות הסרת חלק מהמגבלות, נותרו מספר רב של דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה שלא נקלטו עוד בשוק העבודה.

בחוק נקבע תמריץ כספי למעסיקים, אשר יקלטו או יחזירו לעבודה עובדים אשר הוצאו משוק העבודה בתקופת המשבר. עלות יישום החוק נאמדת בסך של כ-5.5 מיליארד שקל.

במסגרת החוק נקבע כי המענק יינתן רק אם העובד שעבורו מבוקש המענק, ישתכר לפחות 3,300 שקל בכל חודש, וזאת כדי לכלול גם עובדים במשרה חלקית לתוך מעגל התעסוקה.

סכום המענק יחולק לארבע פעימות בעבור כל אחד מחודשי העסקתו של העובד בתקופה שבין יוני 2020 עד ספטמבר 2020: עבור מי שהוחזר ע"י המעסיק לעבודתו מה-19 לאפריל, יהיה המעסיק זכאי ל-875 שקל עבור כל אחד מ-4 חודשים אלה (סה"כ 3,500 שקל), ועבור מי שהוחזר ע"י המעסיק החל מחודש יוני, יהיה המעסיק זכאי ל-1,875 שקל בגין כל אחד מ-4 חודשים אלה (סה"כ 7,500 שקל).

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הנמצא באופוזיציה אמר כי על מנת להניע את הכלכלה והמשק הוא תמך בוועדה ברוב סעיפי הצעת החוק למעט שלושה סעיפים. להערכתו, כמאה אלף עובדים איבדו את מקום עבודתם ולא ישובו למקום אליו. עפ"י החוק הקיים בתום ששה חודשי אבטלה, המפוטרים הללו לא יזכו עוד לדמי אבטלה. לוי הציע לתת להם טיפול מיוחד "מחוץ לקופסא" כדבריו, ולאפשר להם לקבל דמי אבטלה חצי שנה נוספת. לוי התנגד לסנקציה הפלילית בהצעה.