מועצת התאגיד: "הורדת התוכנית 'קלמן-סג"ל' נעשתה ללא אישור"

המועצה החדשה של תאגיד השידור "כאן", שרק אתמול אושר מינויה, תוקפת את החלטת התאגיד לשבץ במקום "קלמן-סג"ל" תוכנית חדשה של גאולה אבן • "אנו קוראים וממליצים למנכ"ל התאגיד לשקול את החלטתו בשנית"

קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל / צילום: צילום מסך
קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל / צילום: צילום מסך

רק אתמול בשעות הערב הודיע שר התקשורת יועז הנדל על מינויה של מועצה חדשה לתאגיד השידור "כאן", וכבר הבוקר (ג') יוצאת המועצה באופן יוצא דופן ובגלוי נגד החלטת הנהלת התאגיד להוריד את התוכנית "קלמן-סג"ל" מהאוויר, תוך רמיזה עבה כי מדובר במחטף, שנעשה על קו התפר שבין פיזורה של המועצה הקודמת לכניסתה של המועצה הנוכחית.

תאגיד השידור הודיע אמש (ב') בשעת ערב מאוחרת על הכוונה להוריד את התוכנית "קלמן-סג"ל", שמגישים העיתונאים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל, ולשבץ במקומה תוכנית אקטואליה יומית של העיתונאית גאולה אבן, הנחשבת לאחת מהטלנטיות מהיקרות בתאגיד.

בהודעה לעיתונות שהופצה הבוקר מטעם מועצת התאגיד נכתב כי "חברי המועצה היוצאת של תאגיד השידור הישראלי, ובכללם חברי המועצה הממשיכים לכהונה נוספת, מצרים על הורדת התוכנית 'קלמן-סג"ל', מבלי שהתקיים בכך כל דיון המערב נציגי ציבור, האמונים על מדיניות ותמהיל השידורים של תאגיד השידור הציבורי". 

על-פי ההודעה, "השינוי נעשה שעות ספורות לאחר הודעת שר התקשורת על מינויה של מועצה חדשה וללא אישורה של מועצה, האמורה לאשר שינויים מהותיים בלוח השידורים".

לדברי חברי המועצה,  בראשות גיל עומר, "שידור ציבורי מחויב לגיוון קולות ומתן במה לכלל הדעות בחברה הישראלית, ושינוי מעין זה מחייב דיון שקול וענייני. לאור האמור, אנו קוראים וממליצים למנכ״ל התאגיד לשקול את החלטתו בשנית".

ביקורת ציבורית 

הודעת התאגיד אמש שוגרה לעיתונאים בשעה מאוד לא קונבנציונלית - לאחר סגירת מערכות העיתונים. אך גם אם מישהו קיווה שזה יעמעם את התגובות התקשורתיות, הן לא איחרו להגיע. כבר משעות הלילה הוצף הטוויטר בתגובות של אנשי תקשורת שקישרו בין הימניות המופגנת של סג"ל לבין הכוונה של התאגיד להיפרד ממנו, והבוקר כבר הצטרפו אליהם בקול פוליטיקאים רבים, ביניהם נפתלי בנט ודוד אמסלם, שלא ויתרו על ההזדמנות להתנגח שוב בתאגיד ולטעון כי צריך לסגור אותו.

"תמיד שואלים אותי מה יש לי נגד התאגיד, ומדוע לדעתי צריך לסגור אותו לאלתר", צייץ אמסלם. "ההחלטה האומללה של קובלנץ להוריד מהמסך את התוכנית המצוינת של אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד, שממשיכה את הנוהל הקבוע להעלים את כל קולות הימין מהתאגיד, מדברת בעד עצמה. יש גבול לכל תעלול!".

גם שר התקשורת יועז הנדל התייחס לפרשה וצייץ: "העיקרון המנחה שלי הוא תקשורת חופשית, מאוזנת ומגוונת. אני יודע שהגיוון חשוב גם ליו"ר הממשיך גיל עומר. אישית, צר לי שתוכניתם של קלמן וסג"ל יורדת. איני מתערב בלוח השידורים, אבל לתאגיד יש מחויבות ואחריות ציבורית להשמיע כמה שיותר קולות מגוונים, ואני מצפה שיפעל לאור עיקרון זה".

הזיכרון הציבורי אולי קצר, אבל אין זאת הפעם הראשונה שבה מאשימים את התאגיד בשינוי של לוח השידורים שלו בשל סיבה פוליטית. רק שבפעם הקודמת הייתה זאת העיתונאית לוסי אהריש, שנתפסה כמי שמשלמת מחיר על הנאום שלה בהפגנת השמאל. יום לאחר ההפגנה נאלצה אהריש לפנות את מקומה על כיסא המגישה בתוכנית "סוכן תרבות" לצידו של קובי מידן, ומי שהתיישבה עליו במקומה הייתה - גם אז - העיתונאית גאולה אבן.