המשרד להגנת הסביבה: קנסות במיליוני שקלים על אסדת לוויתן

המשרד עשוי להשית על נובל אנרג'י עיצומים בשל הפרות שהתגלו באסדת לוויתן •  סמנכ"לית במשרד להגנת הסביבה ציינה היום בדיון בכנסת כי באסדה התרחשו יותר מ-30 תקלות

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

המשרד להגנת הסביבה נמצא בתהליך של אכיפה מול חברת נובל אנרג'י בשל הפרות שהתגלו באסדת לוויתן. המשרד עשוי להשית קנסות בהיקף שמוערך במיליוני שקלים על החברה, שמפעילה את האסדה. כך אמרה סמנכ"לית בכירה לתעשיות במשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, בדיון שנערך הבוקר בוועדת הפנים והסביבה בכנסת. ההפרות כוללות אי חיבור למצלמות ניטור הלפיד במועד; הפרת היתר ההזרמה לים; וכן הליך הנוגע להפרת היתר הפליטה לאוויר.

"יש הפרות של ההיתר, ובעיקר האירוע של ה11 בפברואר מעלה חשש להפרות", אמרה נזר. "כבר הוצאנו התראה אחת על אי העברת נתוני מצלמות הלפיד. נובל תגיש את עמדתה, והיא תבחן בצורה שקולה. אנחנו שוקלים להוציא הודעה על כוונה לעיצום בגין חריגות נוספות בהיתר. מטבע הדברים אנחנו בודקים לעומק. בנוסף, יש חשש להפרות של תנאי היתר פליטה של גזים לאטמוספירה". נזר הדגישה כי המשרד להגנת הסביבה "מאוד מוטרד" בשל התקלות המרובות שהתרחשו באסדה מאז תחילת הפעלתה המסחרית. לדבריה, עד עתה, התרחשו יותר מ-30 תקלות, אשר בתקופה הקרובה יפורסם תחקיר משרדי האנרגיה והסביבה אודותיהן.

נזר פירטה בנוגע לגורמי הכשל המרכזיים: 11 אירועים בגלל התראות לחץ, 8 תקלות טכניות, 5 אירועי כשל מחשובי, הפעלה אחת לא נכונה ו-10 אירועים שגורם הכשל לא דווח לגביהם. בנוגע להפעלות תכופות של לפיד האסדה, השורף את פליטות המתאן המסיביות בעת תקלה, אמרה נזר כי התרחשו 24 אירועים שכללו הפעלת לפיד, כאשר ב-7 מתוכם הופעלו שני הלפידים על האסדה. "בבקשת ההיתר של נובל, נאמר לנו כי אירועי תקלה כאלו הם אירועי קיצון נדירים, ובוודאי שלא יותר מ-30 אירועים בתקופת ההפעלה של החודשים האחרונים", הסבירה נזר.

לא זוהתה עלייה בזיהום בשל התקלות

נציגי המשרד להגנת הסביבה וכן משרד האנרגיה, הדגישו בדיון כי למרות התקלות המרובות, לא זוהתה עליה בערכי הסביבה בתחנות הניטור הסמוכות כתוצאה מפעילות האסדה. מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר בדיון כי "חלק מהתקלות הן בשל סטנדרטים מאוד גבוהים של בטיחות, יש למעלה מ-70 גלאי גז. זו רמת בטיחות מאוד גבוהה, והרבה מהתקלות הן התראות שווא". אדייר ציין כי לאור התקלות, לפני כשבועיים, משרד האנרגיה עצר את פעילות המערכת באסדת לוויתן שנועדה להגביר את תפוקת הגז עד לתחקיר מקיף ובעקבות כך היכולת של לוויתן לספק את מלוא קיבולת הגז, איננה אפשרית בימים אלו. גם בחודש פברואר האחרון, משרד האנרגיה הגביל את הפקת הגז מלוויתן ל-60% בשל תקלה.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' דרשה בדיון ממשרד האנרגיה לספק לוועדה פירוט מלא של סוגי התקלות שהתרחשו עד כה באסדה: מספר התקלות, הסבר על כל תקלה, ההשלכות של כל תקלה הן על זרימת הגז והן על המזהמים שנפלטו לאוויר. "אחד הדברים החשובים ביותר בקשר לגופים מזהמים, הוא חוסר האמון של הציבור וצריך לשקם אותו. וזה קורה בשיתוף ושיקוף, ואנחנו גם כאן בוועדה נסייע לעשות זאת לטובת בריאות התושבים", אמרה חיימוביץ'. "התושבים באזור החוף מודאגים ומביעים חוסר אמון במערכת ואלו גוברים לנוכח תקלות חוזרות ונשנות מאז תחילת ההפעלה המסחרית".

הסכם לניטור רציף בין נובל אנרג'י ואיגוד ערים שרון-כרמל

ביום ראשון, לאחר תקופה ארוכה של המתנה מצד התושבים, חתמו נובל אנרג'י ואיגוד ערים שרון-כרמל על הסכם לניטור רציף על אסדת לוויתן. ניטור האוויר הרציף על האסדה יבוצע על אף שלא הוגדר בהיתר הפליטה של האסדה או בחוק, ולפי ההסכם תציב נובל אנרג'י מערכת לניטור רציף של פליטות BTEX וכן מערכת מטאורולוגיה על גבי האסדה בתוך שמונה חודשים.

המפרט הטכני של מערכת הניטור המיועדת יועבר להתייחסות האיגוד טרם התקנתה כדי שתתאים להנחיות הממונה על מערך ניטור האוויר הארצי (מנ"א) במשרד להגנת הסביבה. לפי איגוד ערים, החברה החיצונית אשר תפעיל ותתחזק את מערכת הניטור - תפעל לביצוע תיקוף של נתוני המערכת לרבות בקרה, אימות ודיגול נתונים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה על בסיס יממתי ותעביר את הנתונים המתוקפים לאיגוד. עם קבלת הנתונים המתוקפים, האיגוד יפרסם אותם לציבור לאחר בדיקה מעמיקה, מקצועית וקפדנית של הנתונים.

ואולם, יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", תקף בחריפות את ההסכם בין איגוד ערים שרון-כרמל ונובל אנרג'י, וטען כי "המתנו חודשים רבים לפרסום ההסכם, שהוסתר מאיתנו, רק כדי לגלות שמדובר בהסכם יח"צ מרוקן מכל תוכן אמיתי. לנוסח שפורסם אין מפרט טכני מצורף - לא ברור כלל מה יימדד, היכן על גבי האסדה יימדד והיכן ימוקם ביחס למקורות הפליטה המשמעותיים באסדה, האם המערכת תמוקם במיקום אחד/קומה אחת באסדה או בפריסה רחבה, אין התייחסות לכיווני רוחות, לספי מדידה, לטכנולוגיית המדידה ולהתאמת טכנולוגיה זו לסביבה הימית, למדיניות הכיולים, לגיבוי, לתחזוקה ועוד. יתרה מזו, מנוסח ההסכם החתום (סעיף 8) ברור שנובל אנרג'י עצמה היא האחראית לאימות, דיגול ותיקוף הנתונים ולא קבלן משנה, כפי שנכתב בהודעה לעיתונות. ברמה המשפטית, השליטה במידע נותר בידי נובל אנרג'י ואסור לאיגוד ערים להוריד או לשמור את הנתונים, אלא יקבלם אחרי תהליך התיקוף שיימשך עד 3 ימים ורק את המידע המעובד (ע"י נובל אנרג'י) יוכל לפרסם. בנוסף, נתוני האמת מוחרגים מחוק חופש המידע, כך שהציבור לא יוכל לדעת לאשורו מה באמת היו הנתונים הגולמיים".

לאחר מאבק תושבים ארוך, הצליח בשבוע שעבר ארגון "שומרי הבית" לגייס חצי מיליון שקלים בפעימה ראשונה, לצורך הקמת מערך ניטור אזרחי שיפקח על פעילות האסדה, לראשונה בישראל, מתוך כוונה להרחיב את המערך כך שישמש את התושבים בכלל האזורים בהם מתבצעת פעילות פטרוכימית, לרבות מפרץ חיפה ואזור התעשייה באשדוד. לדברי הארגון, המערך יתמקד בחומרים אורגניים נדיפים, ובהם חומרים מסרטנים בעלי ערכי סביבה שאינם מנוטרים היום. למשל, חריגות בחומר בשם בוטדיאן, שאינו מנוטר, והארגון מצא לדבריו חריגות שלו באזור התעשייה הצפוני באשדוד, בשתי מדידות שהתבצעו.

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "בנושא העיצומים, אנחנו נמצאים בתהליך מול המשרד להגנת הסביבה ונמסור את עמדתנו בהתאם לדרישות המשרד ולתהליך. נובל אנרג׳י ממשיכה לספק גז טבעי מלוויתן בבטיחות, אמינות ובאחריות סביבתית לשוק המקומי והאיזורי. מאז שהחלה הפקת הגז באסדת לוויתן, נמשכת הפקת הגז הסדירה בלמעלה מ-96% והנושאים שאנו מטפלים בהם קשורים לתקופת ההפעלה הראשונית של האסדה. כפי ששמענו מכל אחד מהרגולטורים שדיברו בוועדה ומאיגוד ערים שרון כרמל, מאז הפעלת האסדה במהלך דצמבר 2019 לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי ובטיחות התושבים באיזור נשמרה. נשמח לארח את יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', וחברי הוועדה על אסדת לוויתן כדי שיוכלו להתרשם במו עיניהם מהמתקן המתקדם שיספק לישראל ואזרחיה ביטחון אנרגטי וסביבה נקייה ובריאה יותר בעשורים הבאים, באמצעות החלפת הפחם בגז טבעי".