כנפי משק | בלעדי

"זו הייתה שיטה יפה ומתוחכמת. זה יסתיים במשטרה": מסלול ההתרסקות של חברת התיירות נחשף

לא בכל יום מקבל הציבור הצצה נדירה למה שהתרחש מאחורי הקלעים בחברה שנקלעת לקשיים עקב חשד לאי-סדרים • תיעוד נדיר שהגיע לידי "גלובס" חושף את מסלול ההתרסקות של חברת התיירות "כנפי משק" ששייכת לקיבוצים וחייבת כ-40 מיליון שקל: "אנשים מוכשרים מובילים מהלך לא חוקי"

מתוך האתר של חברת כנפי משק / צילום: צילום מסך
מתוך האתר של חברת כנפי משק / צילום: צילום מסך

חשד לאי-סדרים כספיים בחברת התיירות "כנפי משק", ששייכת לחברת "משקי הקיבוצים" . מדובר באי-סדרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שנגרמו לכאורה עקב דיווחים כוזבים וניפוח של ההוצאות וההכנסות של החברה. המנכ"ל של כנפי משק הוא שלומי קדים, שעובד בחברה 20 שנה. חברת משקי הקיבוצים מנוהלת על-ידי רן רונן.

הפרשה נחשפה כבר ב-19 למאי, ובימים אלה הנושא הועבר לטיפול המשטרה. ככל הידוע, החברה ממשיכה לפעול בימים אלה בפורמט מצומצם, למרות שהיא נפגעה ממגפת הקורונה שהשפיעה על כל ענף התיירות.

עם זאת, גורמים שונים בשוק התיירות, לרבות סוכני נסיעות שעבדו איתה, טוענים כי החברה חייבת להם כסף, וכי לא ברור מה יעלה בגורל החוב.

רן רונן, מנכ"ל חברת "משקי הקיבוצים", שלומי קדים, מנהל את "כנפי משק" 20 שנה   / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
 רן רונן, מנכ"ל חברת "משקי הקיבוצים", שלומי קדים, מנהל את "כנפי משק" 20 שנה / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

"אין מה לעשות"

לידי "גלובס" הגיע תיעוד נדיר מתוך פגישה שנערכה בין הנהלת משקי הקיבוצים לבין סוכני נסיעות שפעלו עם החברה. בפגישה השתתפו מנכ"ל משקי הקיבוצים, רן רונן וסמנכ"ל משקי הקיבוצים, רון רוגוז’יק. התשובה שקיבלו הסוכנים שטוענים לחובות של מאות אלפי שקלים לכל אחד הוא כי "אין מה לעשות".

"קיבלנו דוחות והבנו שיש בעיה קשה שהיא מעבר לדוחות, הבנו שחסר לנו הרבה מאוד כסף, עשרות מיליוני שקלים", אמר רונן באותה פגישה "גילינו שזו בעיה מהותית שנמשכת שנים (לפי הטענות אי-הסדרים נמשכו כ-16 שנים, מר"ח). פעלנו מידית להוציא את האנשים שעשו את זה והם הודו שעשו את זה, אנחנו אוספים כרגע את השברים, לא פחות ולא יותר".

רונן מספר כי הגילוי בא בעקבות משבר הקורונה, "בבוא היום כשתגלו מה היה שם תבינו עד כמה זה מסובך".

היקף החובות של החברה לבנקים עומד על כ-36 מיליון שקל, זאת בנוסף לסכום של 4.5 מיליון שקל שחייבת החברה לספקים ועוד כ-2 מיליון שקל לגורמים אחרים.

"אנחנו לא מורגלים לעניינים פלילים", אמר רונן לנוכחים ההמומים, "לקח לנו שלושה שבועות להבין מה היה. גילינו שזו לא בעיה עסקית אלא בעיה חמורה בהרבה. הפרשה לא תסתיים בדיבורים אלא במשטרה ובתביעות מכל הכיוונים".

רונן אמר לסוכנים "אני לא מאשים אתכם, נתפסתם באמצע", אך בהמשך הוא טען כי חברת משקי הקיבוצים לא אחראית לחוב משום ש"כנפי משק היא חברה בערבון מוגבל וזה אומר שהעירבון הוא מוגבל לסכום השקענו בחברה. אנחנו (משקי הקיבוצים) מופסדים 40 מיליון שקל אחרי שהשקענו 39 מיליון שקל. הפסדנו כל השנים כסף. לפי הדוחות הכספיים של סוף דצמבר 2019 החברה הייתה עם הון עצמי של 5 מיליון שקל, כלומר שב-20 שנה החברה הרוויחה 5 מיליון שקל. בעקבות הממצאים שלנו, אחרי שנעשה תיקון, ההון העצמי יהיה בגרעון בהון של עשרות מיליוני שקלים".

"גב כלכלי איתן"

באתר כנפי משק, שממשיך גם היום להיות פעיל ולהציע חופשות ונופשים מפורט כי "כנפי משק היא חברת תיירות ואירועים המחויבת למתן שירות ברמה גבוהה ובמחירים תחרותיים במיוחד. מנהלי החברה ועובדיה, בעלי ותק וניסיון של שנים רבות בענף התיירות, משרתים נאמנה מאות לקוחות מרוצים בארץ ובחו"ל ומשתפים איתם פעולה במשך שנים רבות. התקשרו אלינו ונוכל להציע לכם סל מוצרים מגוון ורעיונות יצירתיים - במקצועיות, באמינות, ברמת שירות גבוהה ובמחירים תחרותיים. חברת כנפי משק תור בע"מ בבעלות משקי הקיבוצים ארגון בעל גב כלכלי איתן".

גב איתן? חברת משקי הקיבוצים, שבאתר שלה מוגדרת כ"ארגון קניות ארצי שמטרתו בניית פעילויות המקנות ערך מוסף אסטרטגי לבעליו", לא מתכוונת לכסות את החוב של החברה הבת.

משקי הקיבוצים הוקמה ב-1996 וכיום חברים בה 270 קיבוצים ומושבים. הקבוצה, לפי האתר שלה פועלת כ"גוף בעל איתנות פיננסית הנותן באמצעות קיבוץ היתרונות לגודל, ערך אסטרטגי מוסף לבעליו".

כנפי משק היא חברה לתיירות בארץ ובחו"ל. החברה פועלת מול סוכנים בשני אופנים, כשכירים כולל כאלה שמשתכרים כנגזרת מהרווח ושל פרילנסרים שרבים מהם מצויים בהתקשרות עם החברה שנים רבות והם מתחשבנים דרך חשבוניות. הסוכנים משווקים חבילות או כנסים, מכרטסים דרך כנפי משק שלה גם משולמת התמורה ולאחר מכן הם מקבלים תשלום שמשקף עמלה, בדומה למקובל בענף.

"מושכים את הזמן"

סוכן ששוחח עם "גלובס" מספר כי החוב כלפיו נאמד במאות אלפי שקלים כאשר חובות גדולים יש לחברה גם לספקים (דוגמת בתי מלון) על חופשות וכנסים שכבר קוימו. "התחושה שלנו היא שמושכים את הזמן כדי להגיע לפירוק. המנהלים ירדו למחתרת ולא עונים, ואנחנו תלויים מול ספקים שדורשים הסבר או החזר לחוב שלהם. אחרי שהם הרוויחו מיליונים הם שמים את העובדים בפוזיציה הכי חלשה. אומרים לנו לא להגיש חשבוניות כי חבל על המע"מ אבל החברה חיה כל עוד לא הוגשה בקשה לפירוק או להקפאת הליכים".

הסוכן מספר כי "החברה זכתה במכרז של החשב הכללי לביצוע נופשים השתלמויות של משרדי הממשלה ל2021 עד 2023 אחרי הודעת הזכייה משקי הקיבוצים סירבו לחתום על הסכם, למה? עשו הסדר חוב עם רשתות בתי מלון שבאו לעזרת החברה ועכשיו הפסיקו להם את התשלומים ותקעו אותם עם חוב". מדובר ברשתות ישרוטל, דן, קראון פלאזה ופתאל.

"מה שהפסדנו הפסדנו", אומר רונן באותה פגישה טעונה "אנחנו (משקי הקיבוצים) לא רוצים לשלם כסף לישרוטל משום שאין לנו שום ערבות לישרוטל. אני לא כיס עמוק שמי רוצה לוקח צ’ק והולך. אנחנו לא חייבים כסף לאף אחד מעבר לערבון שבו השקענו מספיק והותר".

יצוין כי ישרוטל היא אחת מהרשתות שלחברה יש חובות כלפיה, גם פתאל, מלונות דן וקראון פלאזה אירחו כנסים ונופשים מטעם כנפי משק והם עדיין ממתינים לכספם.
לפי רונן, לישרוטל "אני דואג פחות משום שיש לה ביטוח אשראי", מאידך מתייחס רונן בהיבט הערכי ללקוחות פרטיים שממתינים לכספם חזרה מחברות תעופה בגין טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה. אלא שעם הרצון לערכיות הוא אומר "כל ניסיון לתת לאחד כן ולאחד לא, יסבך אותנו עם עניין של העדפת נושים ולכן דין ישרוטל ודין לקוח פרטי זה אותו דבר".

"איפה הכסף?"

כאמור, החשד לאי-סדרים החל הרבה לפני שהגיע משבר קורונה, אבל הוא התגלה בחסות המשבר. "משבר קורונה תפס את החברה בסיטואציה שבה 16 מיליון שקל הועברו לחו"ל כמקדמות לבתי מלון וטיסות צ’ארטרים, 2 מיליון הועברו למלונות בקפריסין".

רן רונן מכהן כמנכ"ל משקי הקיבוצים מזה שנתיים במהלכן הוא מספר כי ניסה למכור את כנפי משק. המכירה לא הצליחה משום ש"כשראו את מאזן הלקוחות ברחו".

עוד הוא טוען כי "החברה לא הייתה רווחית כנראה אף פעם". "אולי תוכלו להגיד לנו איפה הכסף?", הוא פונה לנוכחים, "אנחנו מוכנים למחוק את כל החוב לכל מי שייקח את החברה למרות שאנחנו מפסידים עשרות מיליונים. אם הבעיה הייתה 4-5 מיליון שקל היינו פותרים אותה אבל לפתור בעיה של 40 מיליון אנחנו לא נפתור. גם על זה תהיה התגוששות משפטית עם כל העולם ואשתו. הכדור כבר לא בידיים שלנו".

רונן מונה את האפשרויות שיש לחברה כעת. הראשונה היא "להפעיל את החברה על אש קטנה לנסות להחזיר את המקדמות שנמצאות בחו"ל (16 מיליון שקל), אני לא יודע איך זה אפשרי. החברה מאוד מסובכת".

אפשרות נוספת לדברי רונן היא שהחברה תגיע לכונס נכסים או שהיא תצליח להגיע להסכמה עם הנושים המוגנים (הבנקים) ו"אז נעבור לנושים הלא מובטחים. אתם פחות מעניינים אותנו (אומר לסוכנים). יש לנו רצון להחזיר כסף ללקוחות פרטיים על טיסה שבוטלה והכסף שלהם נמצא בחברה אבל רצון זה לא מספיק. אני לא יכול לקחת כסף של משקי קיבוצים ולשלם. ברור שכל הנושים ינסו להפוך אותנו לחייבים, חושבים שמשקי הקיבוצים הוא כיס עמוק אבל זה לא המצב כי לא חתמנו ערבות. לידיעתי לא משכנו רווח מהחברה לאורך השנים".

"מאז שנכנסתי למשקי הקיבוצים לפני שנתיים פעלתי בנוקשות מול כנפי משק כי לא הבנתי איך זה מתנהל, סגרתי 30% מהעובדים. התוצאות של החברה היו לא טובות אבל לא חשבתי שמישהו מרמה. הייתי מושקע ב-40 מיליון שקל וכל יום שאלתי למה? זה כולה משרד נסיעות. אין מלאים ואין ציוד ואין פה כלום. אין בעיה להגיד שאנחנו נאיביים.

שלחתי את מבקר הפנים לעשות ביקורת על הגבייה בכנפי משק, הבעיה היא בחשבוניות. אני לא רוצה להגיד לכם איך עשו את זה, זו הייתה שיטה יפה ומתוחכמת".

הנוכחים באירוע טענו שעל כל צ’ק של כנפי משק חותם סמנכ"ל כספים של משקי הקיבוצים ועל כן הם תוהים כיצד החברה אינה צד לחובות שנצברו. בנוסף אמרו הנוכחים "כל שנה יושב מבקר שלכם בחברה ולא עליתם על זה?".

"מבקר הפנים שמונה מטעם משקי הקיבוצים יצטרך לתת דין וחשבון", אומר רונן, "מי שעשה בשנים האחרונות את הדוחות היא חברת רו"ח חיצונית, אחת מהגדולות בישראל", (מדובר בזיו-האפט BDO, מר"ח).

שאלה אחרת שמעלים הנוכחים נוגעת לחוסן הפיננסי של כנפי משק. התשובה שמתקבלת היא "חסרים כספים בהיקפים גדולים בקופת החברה. אני לא שוטר ולא שופט ולא חורץ דין מי אשם ומי עשה. מה שידוע לי הוא שחסרים עשרות מיליוני שקלים בקופה של החברה, לא של משקי הקיבוצים שהשקיעה בחברה 39 מיליון שקל, יש לנו כיס עמוק זה נכון, ונכון שתמכנו בחברה הזו, ואנחנו האחרונים שאפשר להאשים אותם חוץ מטמטומנו נגד מעשים שלא ייעשו בצורה רגילה של ניהול עסקים".

תביעה נגד רשלנות

מהדברים עולה כי הנורה האדומה הבהבה אלא שהיא לא זכתה להתייחסות. "אם הייתה נדלקת נורה זה היה עוזר?", אומר רונן, "זה שמשקי הקיבוצים היו אולי טיפשים, אז תהיה תביעה נגד רשלנות של דירקטורים, יש לי ביטוח. אני לא חושב שהיינו רשלנים כשיש מצב שבו אנשים מוכשרים מובילים מהלך לא חוקי. באיך שעושים את הדברים, קשה מאוד לעלות על זה".

רונן סירב להתייחס למעורבות של גורמים נוספים באי-סדרים, אך הוסיף כי "נשמח לכל עזרה שתשפוך אור. את השיטה תפסנו אבל מעניין אותנו לאיפה הלך הכסף. אני יודע שהוא לא בישראל, מי שיכול להיזכר בדברים שהיו - חשבונות שלא התאימו, שיגיד". מהנוכחים עולה רחש לגבי אפשרות שהכסף נמצא ברומניה. "הפתיע אותנו ההיקף, הצבעים של התמונה היו די ברורים". 

תגובות: "נעשה הכול כדי להגיע לחקר האמת בפרשה"

תגובת כנפי משק ומשקי הקיבוצים (באמצעות יועץ התקשורת רונן משה): "בעקבות משבר הקורונה, אשר פגע פגיעה אנושה בכל חברות הנסיעות והתיירות, נקלעה חברת כנפי משק למשבר כספי. בעקבות המשבר, הוצאו מרבית עובדי החברה לחל"ת, למעט חמישה עובדים שהושארו לצורך טיפול שוטף בענייני החברה, הספקים והלקוחות.
"החברה מודעת למצוקת לקוחותיה ובוחנת את הדרכים החוקיות לפעול על-מנת להסדיר את זכויותיהם במלואם. החברה גם פועלת מול עובדיה במטרה שיקבלו את זכויותיהם כדין. בנוסף, במסגרת היערכות החברה להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו, נערכה ביקורת יזומה בכנפי משק, בה עלו ממצאים הנוגעים, לכאורה, לרישומים חשבונאיים כוזבים בספרי החברה.

"מרגע היוודע הדבר, פעל הדירקטוריון בכל האמצעים העומדים לרשותו, לרבות גיוס צוות מקצועי חיצוני לטיפול באירוע. הנושא נמצא כעת בבדיקה מקיפה ויסודית ובכוונת החברה למצות את כל האמצעים החוקיים הנדרשים, על-מנת להגיע לחקר האמת".
רשתות בתי המלון ברשתות ישרוטל, דן, קראון פלאזה ופתאל.

משרד רואי החשבון BDO זיו-האפט, ששימש כרואה החשבון החיצוני של החברה, בחר שלא להגיב.

מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את שני הבכירים נמסר: "דומה שלא בכדי נמסרה ההודעה לעיתונות מטעם מנכ"ל החברה. מדובר בנתונים שהיו ידועים מזמן לחברה ולכל מנהליה כולל הגרעון הקיים שנוצר כתוצאה ממשיכות שבוצעו על-ידי חברת משקי הקיבוצים. כל הנתונים דווחו על-ידי מרשיי. כל ההוראות בחברת הבת הגיעו מחברת האם, מנהליה כולל המנכ"ל לכאורה, אשר הכחיש את ידיעתו, החשבים ומנהלי הכספים וכעת מנסים להתנער תוך האשמות כוזבות כלפיי מרשיי כאשר למרשיי ראיות מוצקות בעניין. הביקורת והבדיקות לא הועברו למרשיי ולא בכדי וגם תשובת המנכ"ל כפי שמופיעה אצלכם בדבר עתידם עוד טרם שקיבלו כל עדכון בעניין זה מדברת בעד עצמה".

כנפי משק

חברת תיירות ואירועים שנמצאת בבעלות משקי הקיבוצים ● החברה מטפלת בטיולים מאורגנים, טיסות סדירות וטיסות צ'ארטר, השכרת רכב, הדרכה, ביטוח רפואי ומטען ● מעסיקה כ-50 עובדים ומגלגלת מחזור שנתי שמוערך ב-300 מיליון שקל ● החברה מספקת שירותים לשורה של חברות גדולות במשק בהן טבע, yes, ניופארם ועוד ● קבוצת משקי הקיבוצים שנמצאת בבעלות הקיבוצים היא אגודה שיתופית חקלאית שהוקמה בשנת 1996