מצפה רמון מתעורר? אושרה תוכנית להגדלת הישוב ב-3,000 יח"ד

התוכנית נערכת למצב של גידול כמות התושבים מ-5,000 ל-17,000 בתוך עשר שנים, תוך התבססות על תיירות מדברית

מצפה רמון / צילום: אייל פישר
מצפה רמון / צילום: אייל פישר

הוועדה המחוזית דרום אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר למצפה רמון. התוכנית מאפשרת פיתוח כלכלי של היישוב ע"י פיתוח התיירות כבסיס הכלכלי העיקרי להתפתחות היישוב ומאפשרת מגוון גדול של אפשרויות לינה לקהלים שונים ברמת המלונאות ובפיתוח פרויקטים תיירותיים מיוחדים. התוכנית כוללת תוספת של כ-3,000 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-17,000 תושבים עד שנת 2030. עורך התוכנית הוא האדריכל יאיר אביגדור ממשרד מנעד אדריכלים.

הישוב מצפה רמון הוקם ב-1951 כבסיס מחנה עבודה לפועלים שסללו את הדרך מב"ש לאילת. ב-1956 הפך הישוב ממחנה עבודה לישוב קבע ויושבו בו עולים מצפון אפריקה ורומניה. בשנות ה-80 נבנו בו שכונות חדשות של צמודי קרקע שהיו אמורות לאכלס את מפוני סיני. בשנות ה-90 הישוב גדל כתוצאה מהעלייה מברית המועצות לשעבר. במצפה רמון מתגוררים כיום כ-5,200 תושבים. לפי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף 2017, למצפה רמון דירוג של 3 מתוך 10, במדד חברתי-כלכלי.

מטרתה של התוכנית, שביוזמת רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון והמועצה המקומית מצפה רמון, הינה יצירת התשתית התכנונית להתפתחות מצפה רמון כישוב ייחודי שיהווה מוקד תיירות מדברית. התוכנית עוסקת בהיבטים המרכזיים להתפתחות היישוב, תפקודו העתידי וחזותו הבנויה. כמו כן, התוכנית מהווה את הבסיס הסטטוטורי המסדיר את התפתחות היישוב, להתפתחות היישוב בעשרים השנים הקרובות ומעבר לכך.

התוכנית מבססת את האזור הוותיק של הישוב כאזור לבנייה לגובה (עד 5 קומות), ואת הבנייה צמודת הקרקע היא ממקמת באזורים שמסביב למרכז. התוכנית שמה דגש על חיזוק מעמדו הייחודי של המרקם הוותיק כמרכז עירוני, מסחרי, תרבותי, חינוכי ותיירותי של היישוב, ע"י עיבוי וציפוף המגורים במרקם הוותיק תוך עידוד שימושים נוספים כגון תיירות, מבני ציבור ומוסד אקדמי.

במטרה לחזק באופן משמעותי את הקשר הרציף היומיומי בין היישוב למכתש, מתוכננת מערכת של קשרים להולכי רגל ולרכב, מלב היישוב והשכונות אל נקודות שונות על שפת המכתש, וכן מערכת של טיילות העוטפות את התחום הבנוי ומשיקה למדבר: טיילת המכתש בדרום הישוב וטיילת קו גובה 825 מסביב לישוב. הבינוי החדש בתוכנית שומר על קו רקיע שקט ונמוך, במטרה לשמירה נופית לקו הרקיע של המכתש, כפי שהוא נצפה ממקומות שונים.

התוכנית מאפשרת פיתוח כלכלי של הישוב באמצעות עידוד מגוון גדול של אפשרויות לינה לקהלים שונים ובפיתוח פרויקטים תיירותיים מיוחדים הניתנים להקמה באזור השיקום של המחצבות שמצפון ליישוב. כמו כן, התוכנית מאפשרת לשלב מגורים במתחם התעסוקה בצפון הישוב. בנוסף, התוכנית מייעדת שטחים במרקם הוותיק למוסד אקדמי.

מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף ציין כי "מצפה רמון היא בעלת ערכים ייחודיים של השתלבות בסביבה המדברית ובעלת פוטנציאל ראשון במעלה לפיתוח תיירות מדברית, המעניקה חוויה ייחודית ברמה עולמית. התוכנית מתווה עבור מצפה רמון את שלבי הפיתוח באופן מדורג תוך שמירה על עקרונות של פיתוח בר קיימא ושמירת ערכיו הייחודיים".