מי מסתכל על הרווח? משק אנרגיה הנפיקה לפי שווי של 235 מיליון שקל "לפני הכסף"

החברה המפסידה שבבעלות קיבוצים ומושבים השלימה גיוס הון של כ-140 מיליון שקל בהנפקת 40% כמעט ממניותיה • הפסדי החברה ב-2019 גדלו לכ-11 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-8 מיליון שקל ב-2018, שבה לא הוצגו כלל הכנסות

פאנלים סולאריים/ צילום: shutterstock
פאנלים סולאריים/ צילום: shutterstock

שוק הנפקות האקוויטי הראשוני (IPO) בתל אביב ממשיך להתחמם, עם השלמת גיוס הון שני תוך פחות משבוע. הפעם מדובר בחברת האנרגיה הירוקה משק אנרגיה, שהשלימה גיוס הון של כ-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 235 מיליון שקל "לפני הכסף", בהנפקת כ-37% ממניותיה.

הנפקת משק אנרגיה, הנמצאת בבעלות 270 קיבוצים ומושבים, נהנתה מה"הייפ" המאפיין בתקופה האחרונה את סקטור חברות האנרגיה הירוקה בבורסה בת"א, שמניותיו רשמו זינוקים מרשימים של עשרות אחוזים מחילת השנה, לנוכח השימוש הגובר באנרגיה נקייה והרגולציה התומכת בכך.

הרוח הגבית למניות הסקטור אפשרה לחברת אנרגיה ירוקה אחרת, דוראל, להנפיק לפני כשבועיים את מניותיה בת"א - גיוס של 125 מיליון שקל לפי שווי חברה של כמעט 600 מיליון שקל "לפני הכסף" - והיא שסללה את הדרך גם להצלחת ההנפקה הנוכחית. זאת למרות ששתי החברות מציגות עדיין הפסדים ורושמות הכנסות נמוכות יחסית.

הנפקתה של משק אנרגיה בוצעה בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building) - דרך הנפקה הצוברת פופולריות בבורסה המקומית באחרונה, ואשר במסגרתה כל גוף המעוניין לקנות מניות מגיש את הצעתו עם סכום הרכישה. את ההנפקה הובילו פועלים אי.בי.אי ואפסילון.

הנפקת מניות זו היא הרביעית הנעשית בבורסה בתל אביב מתחילת החודש, ובכך מצטרפת משק אנרגיה לחברת דוראל - הפועלת גם היא בתחום האנרגיה הירוקה (ולה שיתופי פעולה עם משק אנרגיה) וכן לחברת הטכנולוגיה סייברוואן ולחברת סופרגז, שבתחילת השבוע השלימה גיוס של כ-270 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל "לפני הכסף".

חברת החשמל היא הלקוחה היחידה

משק אנרגיה, שבשליטה בה מחזיקים הארגונים הכלכליים של כ-270 קיבוצים ומושבים שיתופיים, עוסקת בייזום, בהקמה ובהפעלה של מתקנים לייצור חשמל באמצעות טכנולוגיה סולארית (פוטו-וולטאית) בישראל.

החברה מחלקת את פעילותה לשני תחומים - ייצור ומכירת חשמל באמצעות מתקנים קרקעיים, ומתקנים על גבי גגות ומאגרי מים - שם היא פועלת, כאמור, בשיתוף פעולה עם דוראל מאז 2018.

כיום ההספק הכולל של הפרויקטים של משק אנרגיה המוזרם לרשת חלוקת החשמל בישראל עומד על כ-39 מגוואט, ונוסף על כך היא נמצאת בהליכי ייזום והקמת מתקנים סולאריים בכ-70 אתרים, בהספק כולל של כ-134 מגוואט. הלקוח היחיד שלה הוא חברת החשמל. מנכ"ל משק אנרגיה הוא חן מלמד, והיו"ר הוא יונתן (ג'ון) כהן.

ב-2018 משק אנרגיה לא הציגה הכנסות כלל, ובסיכום השנה שעברה הכנסותיה הגיעו לכ-8.5 מיליון שקל ממכירת חשמל, בזכות הפעלת המתקנים שלה לייצור חשמל ביישוב הבדואי תראבין שבנגב, ובקיבוץ עין צורים הסמוך לקרית מלאכי. הפסדיה ב-2019 גדלו והגיעו לכ-11 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-8 מיליון שקל ב-2018.

בדרך לשורה התחתונה, משק אנרגיה הציגה אשתקד קפיצה של פי שלושה בהוצאות המימון שלה נטו, שהתקרבו ל-6 מיליון שקל, בין השאר כתוצאה מגידול בשטרי הון שהונפקו לבעלים, וכן מהפסקת "היוון עלויות האשראי" של שני המתקנים שלה שהתחילו לפעול.

לצד העדכון על ההנפקה, משק אנרגיה עדכנה כי חברת הביטוח הפניקס החליטה לממש זכות הצטרפות להשקעה בפרויקט יכיני סאן (עם מועד סיום זכות ההצטרפות) ולהחזיק 30% ממנו, וכי הצדדים "פועלים להשלמת הפעולות הנדרשות למימוש זכות ההצטרפות".

מדובר בפרויקט הגדול ביותר של משק אנרגיה, הנמצא בהקמה במושב יכיני הסמוך לעיר שדרות, בהשקעה של כ-160 מיליון שקל ובהספק של 48 מגוואט, שחיבורו לרשת הולכת החשמל צפוי בשנת 2023.