ועדת הגבולות של משרד הפנים החליטה להרחיב את העיר החרדית אלעד על חשבון שטחי כפר סירקין

ע"פ המלצת ועדת הגבולות של משרד הפנים העיר תורחב מזרחה, על חשבון שטחי המועצה האזורית חבל מודיעין ומערבה, מעבר לכביש 6, על שטחים חקלאיים של כפר סירקין ובסמוך לשכונותיה המזרחיות של העיר פתח תקווה • ההחלטה לא אושרה עדיין ע"י שר הפנים

הפגנת תושבי כפר סירקין באלעד / צילום: מטה המאבק
הפגנת תושבי כפר סירקין באלעד / צילום: מטה המאבק

הוועדה הגאוגרפית מרכז של משרד הפנים הגישה אתמול בערב (ד') את המלצותיה ביחס להרחבת גבולותיה של העיר החרדית אלעד. ע"פ המלצת הוועדה העיר תורחב מזרחה, על חשבון שטחי המועצה האזורית חבל מודיעין ומערבה, מעבר לכביש 6, על שטחים חקלאיים של כפר סירקין ובסמוך לשכונותיה המזרחיות של העיר פתח תקווה. ההחלטה, שלא אושרה עדיין ע"י שר הפנים, מעוררת תרעומת עזה ברשויות הסמוכות.

בבסיס ההחלטה פנייה של עיריית אלעד מחודש יוני 2017 למשרד הפנים שבה ביקשה להרחיב את תחום שיפוטה ולהעביר לשטחה שטחים מחבל מודיעין ומשטח חסר מעמד מוניציפאלי,, כמענה לגידול הצפוי בישוב. לאחר סבב דיונים ראשוני הציע מנהל התכנון לצרף לבחינה תא שטח נוסף בו קודמה בעבר תוכנית ותמ"ל באזור מושב כספר סירקין, הידועה בשם "סירקין הקטנה" שבתחום המועצה האזורית דרום השרון.

בנימוקיה לבקשה מסבירה עיריית אלעד שהעיר רואה את עצמה כ"עיר חרדית צעירה ואטרקטיבית, ומעוניינת לאפשר למשתייכים למגזר החרדי תנאי מגורים הולמים בתחומה". בנוסף, העירייה מציינת שבזמן הקמת העיר נעשה סיכום שהבטיח את הגדלת העיר. העיר מבקשת לנצל את מיקומה הגיאוגרפי בסמיכות לכביש 6 ואת קרבתה היחסית לריכוזי אוכלוסיה חרדית בירושלים ובבני ברק על מנת לפתח מוסדות אזוריים כגון מכללות, ישיבות, סמינרים לבנות, בתי חולים ללא אישפוז ועוד. הרצון להקמת המוסדות האלה מנומק בכך שתושבי העיר "אינם מסתמכים על רכבים פרטיים" ועל כן יש חשיבות שמוסדות מעין אלה יהיו בטווח קצר.

וועדת הגבולות, שבראשה עמד גבריאל מימון, מנכ"ל משרד הפנים בשנים 2009-2011, החליטה להעביר לעיר אלעד 2,230 דונם משטחי המועצה האזורית חבל מודיעין ועוד 874 דונם משטחי המועצה האזורית דרום השרון, ובכללם שטחים המעובדים בהווה ע"י חקלאי כפר סירקין.

בנימוקי הוועדה להחלטה לספח את השטח ממערב לכביש 6 יש הכרה במורכבות חציית הכבישים הארציים ואת מסילת הברזל ואולם, ההנחה היא כי החיבור לסירקין דרום יתרום לשיוך תחנת הרכבת אלעד לתחום שיפוט העיר בעתיד. יתרון נוסף שהוגי רעיון הסיפוח מצאו הוא שבסירקין דרום ניתן להגיע לצפיפות של 15 יח"ד לדונם, בעוד שבאלעד הצפיפות המותרת היא רק 10 יח"ד לדונם.

יש לציין כי החברה להגנת הטבע תמכה בציפוף העיר הקיימת ובהתרחבותה לכיוון מערב: "ברור לכל כי אין לאפשר בשום אופן התרחבות של אחעד דרומה ומזרחה, על חשבון המסדרון האקולוגי והשטחים המיוערים, ולכן, אם יש צורך בפיתוח, כעת או בעתיד, עליו להיעשות בשטחים שמצפון וממערב לעיר". עוד מציינת החלה"ט כי קיימות ערים רבות בארץ הנחצות ע"י כבישים, כך נתניה, חדרה, הרצליה וחיפה, ושסיפוח שטחי סירקין הקטנה אינו שונה מדוגמאות אלה.

תגובת משרד הפנים: "הוועדה הגיאוגרפית מרכז סיימה את דיוניה בעניין שינוי גבולות בין הרשויות אלעד, חבל מודיעין, דרום השרון ופתח תקווה במספר מתחמים. דו"ח הוועדה הופץ לרשויות המקומיות הרלוונטיות לצורך קבלת עמדתן בנוגע להמלצות הוועדה. לאחר מכן יוגש דו"ח ההמלצות למנכ"ל משרד הפנים ולשר הפנים לצורך קבלת החלטה בנושא".

תגובת דובר העיר אלעד: "כרגע אנחנו לא מתייחסים כי עוד לא קיבלנו שום החלטה".

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון רואה במהלך פגיעה בשטחים הפתוחים: "המרחב הכפרי שותף למאמץ הלאומי לפתרונות מגורים, אך לא יתכן שמהלכים כאלה יעשו באופן בלתי מידתי ובלתי הכרחי ובתהליך ללא ראיה מתכללת, תוך פגיעה אנושה במושב כפר סירקין כישוב חקלאי. בכל רגע נתון אנחנו מתמודדים עם תוכניות בינוי שמאיימות לחסל את הריאות הירוקות האחרונות ואת ההתיישבות החקלאית במרכז. מאות אלפי תושבי המרכז ישלמו בקריסת תשתיות תחבורתיות ובפגיעה באיכות חייהם, בהיעדר תכנון מושכל ומאוזן".

תגובת תגובת רועי סער, יו"ר וועד כפר סירקין: "כל הסיפור הזה של המצת הוועדה הגאוגרפית בא לנו בהפתעה. זו וועדה שהוקמה מזמן ודיברה בעבר על שטח גלילי. לפני כשנה וקצת, הורחב המנדט שלה וכלל גם את סירקין דרום. הנחנו שאחרי הבחירות ימשכו דיוני הוועדה אבל לא ציפינו שיקבלו החלטה. ההחלטה נתפסה כאופציה איזוטרית. קודם כל, יש פה בעיה אדירה של רציפות. מדובר בשטח שנמצא במרחק של 4.5 ק"מ בקו אווירי מאלעד. על מנת להגיע לשטח הזה אתה צריך לחצות את כביש 6, כביש 444, כביש 471, מסילת הרכבת, התשתית של קו הגז, קו המתח הגבוה ורק אז אתה מגיע לשכונה. זה לחלוטין לא הגיוני\ בטח לא לתושבים כמו בעיר אלעד שהם בחתך סוציואקונומי מאד נמוך. לרוב האנשים שם בכלל אין כלי רכב. להקים שכונה כזאת ע"י עיר חלשה בבסיס שלה, זה הליך מאד מורכב".

עיריית פ"ת מסרה שהיא מתנגדת להצעת הרחבת אלעד מערבה: "ועדת הגבולות מטעם משרד הפנים מנהלת את הנושא בין הערים ראש העין, אלעד ודרום השרון - במשך שנים, כאשר אלעד ביקשו בהתחלה שטח נוסף להרחבה בסמוך לראש העין. ארגוני איכות הסביבה התנגדו לכך והחלופה שביקשה הנהלת העיר אלעד היא בסמוך למועצה אזורית דרום השרון, ליד כביש 6. דרום השרון התנגדו כמובן וכך גם בעיריית פתח תקוה בטענה כי יש להרחיב את העיר אלעד לכיוון ראש העין ולשמור על הרצף הטריטוריאלי. יש לציין כי החלופה שהועדה המליצה תנתק את הרצף הטריטוריאלי בין העיר אלעד להרחבה המתוכננת. ראש עיריית פתח תקוה רמי גרינברג מתנגד למהלך כפי שהוצע ע"י ועדת הגבולות ויפעל בכלים העומדים לרשותו כדי שההרחבה תהיה בסמוך לראש העין".