מעון חלופי כן ותקציב מדינה לא? האם ההסכמות בדבר חוק התקציב חמקו מהרדאר של נתניהו

ההסכם הקואליציוני שנחתם חייב את הצדדים לתקציב דו שנתי שייקבע עד ל-15 באוגוסט 2020 • ל"גלובס" נודע שבלשכת ראש הממשלה מרגישים שנעשתה טעות בהסכם הקואליציוני • לפי גורמים המעורים בפרטים, עורכי דין עברו על ההסכם הקואליציוני וכי ייתכן שנתניהו לא התעמק במשמעות של סעיף התקציב

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום: Abir Sultan, רויטרס

בסיום ישיבת התקציב הבוקר (ה') בלשכת ראש הממשלה, סוכם שרה"מ נתניהו ושר הביטחון בני גנץ יקיימו פגישה נוספת בארבע עיניים כדי לדון בסוגיית התקציב החד-שנתי או דו-שנתי. גנץ, כך נודע ל"גלובס" לא השתכנע שיש להעביר תקציב לארבעה חודשים בלבד והוא עומד על כך שתקציב 2020 יועבר ביחד עם תקציב 2021, עד לחודש אוגוסט.

ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן - בתוך תקופת הקורונה - חייב את הצדדים להעברה מלאה של תקציב דו שנתי, לשנים 2020 ו-2021 עד ל-15 באוגוסט 2020.

אולם כעת בליכוד ובמשרד האוצר מעוניינים לסטות מן ההסכם ולהעביר תקציב לשנת 2020 (כלומר לארבעה חודשים) בלבד. בישיבה היום בבוקר השתתפו כל הגורמים המקצועיים, לרבות ראש אגף תקציבים, מנכ"לית משרד האוצר וראש המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה. אולם למרות העמדה המקצועית במשרד האוצר, שיש להעביר כרגע תקציב דחוף ל-4 חודשים, גנץ ונתניהו לא הגיעו להסכמות.

השאלה היא מדוע נתניהו, שחתם על ההסכם הקואליציוני לפני מספר שבועות, ובו התחייב לתקציב דו שנתי ל-2022 ו-2021, מבקש כעת לסטות ולהחיל כלל חדש, שהרי עומק השבר הכלכלי היה ידוע כבר בעת החתימה. בנוסף, במשך שנים טען נתניהו שתקציב דו שנתי מייצב את המשק יותר טוב. כעת, לא מדובר בתקציב דו שנתי מלא, כיוון שמשנת הכספים 2020 נותרו רק 4 חודשים (ספטמבר עד דצמבר).

בכוונת משרד ראש הממשלה להעביר כעת תקציב דחוף ל2020 ואז להעביר את תקציב 2021 בהצבעת ממשלה עד לסוף דצמבר 2020, כאשר בינואר 2021 יועבר תקציב 2021 בכנסת.

ל"גלובס" נודע שבלשכת ראש הממשלה מרגישים שנעשתה טעות בהסכם הקואליציוני. אנשים המכירים את התהליך מקרוב מציינים כי עורכי דין עברו על ההסכם הקואליציוני וכי ייתכן שנתניהו לא התעמק במשמעות של סעיף התקציב וכעת הוא מבין שהוא עשה טעות בנושא הזה.

יצוין כי סעיף התקציב בהסכם מאפשר לצדדים לפתוח אותו בינואר 2021 ולהכניס את התיקונים הדרושים לקראת שנת 2021, כך שהטענה העיקרית בלשכת רה"מ, שאין היגיון בסגירת התקציב עד לדצמבר 2021.