וויירקארד | ניתוח

מ"גאווה גרמנית" ל"בושה לאומית": חברת הפינטק שצנחה, המנכ"ל שהתפטר והמיליארדים הנעלמים

מניות חברת וויירקארד צנחו ב-75% לאחר שהתברר ש־1.9 מיליארד אירו, שהיו אמורים להיות בבנק בפיליפינים - חסרים • החשד: מסמכי החשבונות זויפו במשך שנים תחת אפה של ארנסט אנד יאנג

מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader , Associated Press
מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader , Associated Press

"בושה לגרמניה" - כך הגדיר ה"שפיגל" בסוף השבוע את פרשת היעלמותם של 1.9 מיליארד אירו מנכסיה של חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד (Wirecard) - אחת מחברות מדד מניות הדאקס וסוג של גאווה לאומית במדינה, במיוחד על רקע השתרכותה מאחור של גרמניה בתחום העסקים הדיגיטליים.

וויירקארד, שעוסקת בתחום התשלומים המקוונים והאשראי ושצמחה במהירות בשנים האחרונות למעמד של מתחרה בענקיות כמו פייפאל ומאסטרקארד, עומדת כעת בפני פשיטת רגל אפשרית. שווי המניה שלה צנח ב־75% בשני ימי מסחר בלבד, המנכ"ל המשפיע שלה התפטר, וחקירה מקיפה החלה בעניינה, שבעיקרה ניצבת השאלה - מי היה אחראי למה שמסתמן כמו תרמית ארוכת־שנים, שניפחה את שווייה על ידי הצהרות כוזבות לרשויות.

במהלך העשור האחרון נפוצו דיווחים שונים על אי־סדרים כספיים בחברה, על בעיות במאזן וגם האשמות בהלבנת כספים, אך האשמות ישירות פורסמו רק ב־2019. רובם ככולם פורסמו בעיתון הבריטי "פייננשייל טיימס". מרקוס בראון (51), המנכ"ל האוסטרי שהוביל את צמיחת החברה, הכחיש את כולם. החברה פעלה באגרסיביות נגד העיתון, תבעה אותו וגם האשימה אותו בשיתוף פעולה עם "שורטיסטים" משוק ההון, שהרוויחו בכל פעם שסיפור עסיסי נוסף התפרסם מעל דפי העיתון.

הרשויות הגרמנית, שכעת נדרשות לחשבון נפש, פתחו בחקירה רשמית לא נגד החברה אלא נגד הכתב שפירסם את החשדות ושורת בתי השקעות שביצעו רכישות ב"שורט" על מניות החברה. באופן חריג אסרה בשנה שעברה הרשות הפיננסית הגרמנית (BaFin) על סחר ב"שורט" במנייה.

לא רק הרשויות בגרמניה נדרשות כעת להערכה מחדש של המצב. בראון הודיע ביום שישי על התפטרות מיידית מתפקידו, סמנכ"ל התפעול ויד ימינו, אחד מארבעת חברי ההנהלה, פוטר כבר ביום חמישי, ואשראי בשווי מיליארדים שהעמידו בנקים ומוסדות פיננסיים לחברה עשויים להתבטל מיידית.

סימני שאלה לגבי ארנסט אנד יאנג

הדרמה הפיננסית לגבי וויירקארד, שכיכבה בכותרות הראשיות בסוף השבוע בגרמניה, החלה להתפתח במהירות ביום חמישי האחרון. לכאורה, זה היה אמור להיות היום שבו החברה "מנקה את עצמה" מההאשמות. כדי להתמודד עם ההדלפות השליליות ועם זרם ההאשמות היא שכרה את חברת רואי החשבון KPMG, כדי שזו תציג דוח אובייקטיווי לגבי מצב הפיננסים של החברה. החברה שליוותה באופן קבוע את וויירקראד, במשך יותר מעשור, היא ארנסט את יאנג.

הגשת הדוח של KPMG נדחתה שלוש פעמים, וביום חמישי האחרון, יממה לפני המועד הסופי - הטילה ארנסט את יאנג פצצה והודיעה כי אינה יכולה לאשר את הדוח במתכונתו הנוכחית. מתברר ש־1.9 מיליארד אירו, שהיו אמורים להיות בחשבונות נאמנות בשני בנקים בפיליפינים - פשוט אינם נמצאים בהם. סכום זה אמור להיות שם כחלק מפעילותה של החברה באסיה, כסוג של ערבות.

חברת רואי החשבון לא מצאה בשני הבנקים חשבונות כלשהם. משמעות ההודעה הייתה, כי כרבע משווי הנכסים של החברה פשוט אינם קיימים, או "אין הוכחות לקיומם", לפי חברת רואי החשבון. גם ארנסט את יאנג ניצבת כעת בפני ביקורת חריפה, על כך שפיספסה לכאורה תרמית בסדר גודל כזה.

ווירקארד רואה בעצמה קורבן

בינתיים, וויירקארד פנתה למשטרה והתלוננה על הונאה, אבל לא ברור נגד מי הוגשה התלונה. החברה רואה בעצמה קורבן, אבל רבים מעריכים כי פעילות בסדר גודל כזה נעשתה מתוך החברה, במטרה לנפח את שווייה או לפתוח לה אפשרות להרחיב את עסקיה באסיה, וכי לא מדובר בתרמית של הבנקים שהיו מעורבים בכך.

הבנקים הפיליפיניים מצדם אמרו כי מסמכים שהוצגו להם במסגרת החקירה התגלו כ"מסמכים מזויפים", שנושאים גם "חתימות מזויפות" של בכירים בבנקים. הממשלה מסרה כי לא הועברו סכומים בשווי כזה למערכת הפיננסית הגרמנית.

מי שכן הרוויחו מההתפתחות - ומהצלילה של ערך המנייה מ־104 אירו ביום רביעי ל־24 אירו שלשום, הם קהל של "שורטיסטים" נאמנים, שבמשך שנים הימרו נגד החברה, והפסידו כשהם רואים כיצד שווי המניה רק מטפס. לפי "וול סטריט ג'ורנל", הם מימשו אופציות בשווי 2.6 מיליארד דולר בימים האחרונים. שווי השוק של החברה צנח מ־12 מיליארד אירו לפני כשבוע, ל־3 מיליארד אירו כיום.

כעת ניצבת החברה בפני עתיד לא ידוע. קווי אשראי בשווי שני מיליארד אירו שהועמדו לה על ידי גופים פיננסיים בינלאומיים, כולל סופטבנק היפני, נמצאים בסכנה, משום שלא מילאה את ההתחייבות שלה והגישה את הדוח המסכם ל־2019 עד יום שישי האחרון. החברה הודיעה כי היא "נמצאת במשא ומתן" עם הבנקים המלווים וכי "תמשיך לשלם את התחייבויותיה".

וויירקארד: מצמיחה מטאורית לצניחה היסטרית

2018
● 
לאחר ששווי השוק של החברה עלה פי 10, נכנסה וויירקארד למדד ה-DAX

2019
● פייננשייל טיימס" מפרסם כתבות על אי-סדרים כספיים בחברה - וויירקארד תובעת את העיתון
● הרשות הפיננסית הגרמנית פותחת בחקירה נגד כתב העיתון ובתי השקעות שביצעו "שורט"

2020
 כדי להזים את החשדות, החברה שוכרת את KPMG במקום EY, שליוותה אותם במשך שנים
● למרבה ההפתעה, היא לא מוצאת 1.9 מיליארד אירו שהיו אמורים להיות בחשבונות בפיליפינים

יום חמישי, 18 ביוני 2020
● 
בעקבות הממצאים, EY מסרבת לאשר את הדוח השנתי של וויירקארד לשנת 2019
● המניה צוללת ב-60% בבורסה הגרמנית

יום שישי, 19 ביוני 2020
● 
מניית וויירקארד משלימה ירידה של 75% בתוך יומיים
● קווי אשראי של וויירקארד בשווי 2 מיליארד אירו נמצאים בסכנת ביטול עקב אי הגשת הדוח
● מנכ"ל החברה וחבר הנהלה נוסף מתפטרים
● החברה מגישה תלונה למשטרה - לא ברור נגד מי