הטכניון ופרופ' אלי בן ששון הגיעו לפשרה בתביעה החריגה

הטכניון הגיש לפני כשנה תביעה נגד בן ששון והסטארט-אפ Starkware, בטענה כי החברה הוקמה תוך הפרת זכויות הקניין הרוחני של המוסד • הצדדים סירבו לחשוף את פרטי הסכם הפשרה

פרופ' אלי בן ששון, נשיא סטארקוור / צילום: תמר מצפי, גלובס
פרופ' אלי בן ששון, נשיא סטארקוור / צילום: תמר מצפי, גלובס

הושג הסכם פשרה בתביעה החריגה שהגיש הטכניון נגד החוקר הבכיר פרופ' אלי בן ששון מחברת סטארקוור (Starkware) ונגד שותפו מיכאל ריאבצב. הצדדים סירבו לחשוף את פרטי ההסכם.

מהטכניון נמסר כי "הטכניון וחברת סטארקוור הגיעו להסכם פשרה המסיים את המחלוקת בין הצדדים. המשנה לנשיא הטכניון למחקר, פרופ' קובי רובינשטיין, בירך על ההסכם והדגיש כי הכנסות הטכניון ממסחור מוקדשות לבניית תשתיות מחקר מתקדמות בכל תחומי המדע, הרפואה והטכנולוגיה".

מחברת סטארקוור נמסר כי "נשיא סטארקוור, פרופ' אלי בן ששון, מברך על סיום המחלוקת בדרך של הידברות".

לפני יותר משנה, הטכניון הגיש תביעה חריגה נגד סטארקוור וכן נגד פרופ' אלי בן ששון, חוקר בכיר מהחוג למדעי המחשב, ונגד מיכאל ריאבצב, דוקטורנט בטכניון, שהקים עם בן ששון את החברה. נוסף על כך, התביעה כללה גם את אביו של בן ששון, שהוסר מהתביעה על-ידי בית המשפט, ואת אשתו.

התביעה הוגשה בטענה כי החוקרים התעלמו מנהלי המוסד ו"פעלו במחשכים", כשהחליטו להקים את החברה על בסיס הידע אותו פיתח בן ששון במשך שנים ארוכות בטכניון, תוך הפרת זכויות הקניין הרוחני של המוסד.

בכתב התביעה נטען כי "בן ששון הפר את חובותיו בקשר עם תקנות הקניין הרוחני, כאשר הקים חברה העוסקת ביישום מסחרי של רעיון, אשר הוא פועל יוצא של מחקריו בטכניון, בלי לקבל לכך את אישורו המוקדם של הטכניון".

עם הגשת התביעה, בטכניון ציינו כי תביעה אזרחית נגד חבר סגל היא עניין חריג, ולא הוגשה כזאת במשך לפחות 20 שנה.

החברה גייסה עד כה 36 מיליון דולר

החברה המדוברת, סטארקוור, פועלת בתחום הפרטיות וההצפנה (קריפטוגרפיה). היא הוקמה ב-2018 על-ידי בן ששון וריאבצב יחד עם עוד שני מייסדים שותפים - היזם אורי קולודני ופרופ' אלסנדרו קיאזה מאוניברסיטת ברקלי. עד כה גייסה החברה 36 מיליון דולר ממשקיעים כמו אינטל קפיטל, קרן סקויה האמריקאית וגם קרן את'ריום.

החברה מפתחת טכנולוגיות של "הוכחה באפס ידיעה" (ZKP), שנועדו לספק פתרון לבעיות העומס והפרטיות ברשתות בלוקצ'יין. החברה מתבססת על פריצות דרך מחקריות מהשנים האחרונות שלהן שותפים, בין השאר, בן ששון, קיאזה וריאבצב.

בן ששון הכחיש אז את הטענות שעלו בתביעה, ואמר כי הוא "לא גזל דבר מהטכניון ולא 'פעל במחשכים', אלא בגלוי וכדין, כפי שיתברר בבית המשפט. את כל מחקריו בטכניון פרסם ברבים, כולל את הקוד הפתוח המלווה מחקרים אלה, וכנהוג בתחומו, בלי לרשום פטנט כלשהו. קוד זה הוא רכוש הטכניון, והוא כעת נגיש לכל אדם, חוקר או יזם, או לכל מוסד הרוצה לעשות בו שימוש". עוד אמר אז בן ששון כי "סטארקוור לא השתמשה, ואינה מתכוונת להשתמש, בהמצאה ששייכת לטכניון".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.