עסק ביום | פיצ'ר

"אני מקווה שהקורונה תיתן שיעור למקבלי ההחלטות על זכויות העצמאים"

צחי פנטון, סא"ל (במיל'), מייסד ומנהל ברקת - סוכנות איסוף למידע עסקי וביטחוני • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

צחי פנטון, סא"ל (במיל'), מייסד ומנהל ברקת - סוכנות לאיסוף  מידע עסקי וביטחוני / צילום: תמונה פרטית
צחי פנטון, סא"ל (במיל'), מייסד ומנהל ברקת - סוכנות לאיסוף מידע עסקי וביטחוני / צילום: תמונה פרטית

"אנחנו כמו היפהפייה הנרדמת. בבת אחת הורדם לנו העסק", אומר צחי פנטון, סא"ל (במיל'), מייסד ומנהל ברקת - סוכנות איסוף למידע עסקי וביטחוני. "החברה היא לוויין לעולם העסקי - כאשר העסקים רדומים, לא צריך את השירות שלנו. כל ההזמנות נעצרו".

פנטון מחלק את איסוף המידע ל"פוזיטיבי" ול"נגטיבי". פוזיטיבי - כאשר עסקים מבקשים למשל לקבל מידע לפני כניסה לשווקים חדשים או לפני ייצור מוצר חדש. נגטיבי - כאשר יש חשד לגניבת מידע או כסף בתוך הארגון, לדוגמה. איסוף מודיעין נעשה גם לבדיקת מועמדים למשרות בכירות, כי הניסיון כבר לימד את פנטון שלא כל תואר שמצהירים עליו אכן נעשה בפועל. "בהתחלה קיוויתי שהתמהיל יהיה 80% לפוזיטיבי ו-20% לנגטיבי, אבל זה התאזן על חצי חצי", הוא אומר.

פנטון, בן 52, תושב אלקנה ואב לשישה, פתח את המשרד שלו ב-2010. הוא מעסיק היום כ-15 פרילאנסרים, הנשכרים לעבודה בהתאם למשימות. "גם הם מחכים להתעוררות. מהלכים של קידום עסקי נכנסו לעוצר הוצאות לא רק בענפים שנפגעו ישירות מהקורונה. עסקתי בתקופה הזו בפרשייה וחצי של עבירות בחברת ביטוח, זה 10% מנפח העבודה בשגרה. מספר הצעות המחיר שיש בחוץ לעומת אלה שקיבלתי עליהן תשובה חיובית היא שמים וארץ לעומת ימי השגרה ובמיוחד כשיש דיבור על גל שני. אני מחייך אמנם ושמח על זמן האיכות שיש לי עם הילדים, אבל זו תקופה לא נעימה למי שעוסק במעגל השלישי של העסקים".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"כן, ועל זה אין לי טענות. יש לי טענות על העיוות שקיים עבור עצמאים בכל הנוגע לימי חופשה ודמי אבטלה. אנחנו משלמים ביטוח לאומי כמו שכירים אבל לא זכאים לחצי שנה של דמי אבטלה או לימי חופשה. אני מקווה שהקורונה תיתן שיעור בזה למקבלי החלטות. אם זה כאב לי כל השנים, היום זה זועק".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il