הבנקים מקלים על בזן: חלק מההתניות הפיננסיות יורחבו

במסגרת כתב הוויתור עם הבנקים, סוכם כי יחס החוב הפיננסי נטו ל-EBIDTA מנוטרל, עפ"י הסכמי המימון הבנקאיים, יעלה מרמה מקסימלית של 5 באופן מדורג בשלושת הרבעונים הקרובים

משה קפלינסקי, מנכ"ל בז"ן / צילום: יונתן בלום, גלובס
משה קפלינסקי, מנכ"ל בז"ן / צילום: יונתן בלום, גלובס

זמן קצר לאחר שחברת בתי הזיקוק בזן עלתה לכותרות בשל קריסת אחת הלבניות המפורסמות שלה במפרץ חיפה (שאינה בשימוש זה זמן רב), מדווחת החברה על מהלך שמחזק את יציבותה הפיננסית: חתימת כתב ויתור עם המערכת הבנקאית, שבמסגרתו הקלו הבנקים על אמת מידה של חוב ל-EBITDA (יחס החוב לרווח לפני הוצאות ריבית מס פחת והפחתות) שבה נדרשת קבוצת בזן לעמוד עד לסוף שנת 2020.

במסגרת כתב הוויתור עם הבנקים, סוכם כי יחס החוב הפיננסי נטו ל-EBITDA מנוטרל, על פי הסכמי המימון הבנקאיים, יעלה מרמה מקסימלית של 5.0 באופן מדורג בשלושת הרבעונים הקרובים. היחס הנדרש החדש, נכון לסוף יוני, לא יעלה על 6.5, בסוף ספטמבר לא יעלה על 7.7, ונכון לסוף 2020 לא יהיה גדול מ-7. לאחר מכן ישוב היחס לעמוד על רמה מקסימלית של 5.

עוד התחייבה בזן כי במהלך שלושת רבעונים אלה (השני, השלישי והרביעי של 2020) תגדל יתרת המזומנים המינימלית הנדרשת על פי הסכמי המימון הבנקאיים, מ-75 מיליון דולר ל-110 מיליון דולר. נוסף על כך, סוכם כי חלוקת דיבידנד במהלך שלושת הרבעונים האמורים או על פי הדוחות הכספיים בגינם, תהיה כפופה לאישור הבנקים.

אנה ברנשטיין, סמנכ"לית הכספים של קבוצת בזן, ציינה כי "בזן פעלה בשבועות האחרונים למיחזור החוב לזמן ארוך לשנת 2020 מול המערכת הבנקאית וגופים מוסדיים מובילים בשוק ההון ולשיפור הנזילות והיציבות הפיננסית שלה. החתימה על כתב הוויתור עם הבנקים היא השלב האחרון בסדרה של צעדים, שנועדו לחזק את יציבותה הפיננסי של הקבוצה בעת הנוכחית ולאפשר לה להתאים את פעילותה למציאות הכלכלית הנוכחית ולפתיחה מדורגת של המשק בשוק המקומי ובעולם".

בזן פעלה בשבועות האחרונים מול הבנקים לקבלת כתב הוויתור, על רקע אי הוודאות העסקית שנוצרה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. מדובר בהמשך ישיר למהלכים מוקדמים שביצעה החברה בשבועות האחרונים בהיקף כולל של יותר מ-100 מליון דולר למיחזור חלויות שוטפות של החוב לזמן ארוך שלה לשנת 2020, על ידי נטילת הלוואות לזמן ארוך מהבנקים והרחבה פרטית של אג"ח (סדרה י') וכן הארכת מח"מ נוספת על ידי הרחבה פרטית של אג"ח (סדרה ה'), שתמורתה יועדה לפדיון מוקדם של אג"ח (סדרה ד') בעלת מח"מ קצר יותר.


סיימה את הרבעון עם EBITDA אפסי

את הרבעון הראשון של השנה סיימה בזן , שנפגעה באופן קשה מהירידה החדה בביקושים לתזקיקי נפט ופולימרים בעקבות הקורונה, עם EBITDA אפסי. הכנסותיה ירדו בכ-10% לעומת הרבעון המקביל ב-2019, והסתכמו בכ-1.42 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של כ-145 מיליון דולר ברבעון לעומת רווח של כ-63 מיליון דולר ברבעון המקביל. על רקע ההרעה בפעילותה רשמה מניית בזן ירידה של 60% מתחילת השנה ושווייה של החברה הצטמק לכ-2.2 מיליארד שקל.

דירקטוריון בזן החליט בסוף החודש שעבר למנות את האלוף במילואים משה קפלינסקי למנכ"ל החברה. קפלינסקי, שכיהן בעבר כסגן הרמטכ"ל וכמנכ"ל חברת בטר פלייס ישראל, משמש מאז 2013 בתפקיד מנכ"ל חברת המלט נשר, שנמצאת בשליטת לן בלווטניק.

קפלינסקי, בן 63, יחליף בתפקידו את שלומי בסון, שמכהן כממלא מקום המנכ"ל מאז מאי אשתקד. קודם לכן שימש בסון בתפקיד משנה למנכ"ל וסמנכ"ל משאבי אנוש, בטיחות, איכות סביבה ובטחון. הוא קודם לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל בעקבות עזיבתו של המנכ"ל הקודם, ישר בן מרדכי.