"ממשלת מרוקו השתמשה ב'פגסוס' של NSO כדי לעקוב אחר עיתונאי"

בארגון זכויות האדם אמנסטי טוענים כי מצאו ראיות לכך ש-NSO המשיכה לכאורה לספק טכנולוגיה לממשלת מרוקו, למרות שהיא מפרה זכויות אדם • NSO בתגובה: "נפתח בבדיקת הטענות. אנו מתייחסים אליהן ברצינות"

חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, שפועל נגד פגיעה בזכויות אדם, טוען כי ממשלת מרוקו ריגלה אחרי העיתונאי המרוקאי עומאר ראדי באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO הישראלית. הטענות הועלו בדוח חדש שפרסם הלילה ארגון אמנסטי. מ-NSO נמסר כי הם מתייחסים לטענות ברצינות וכי יפתחו בבדיקה שלהן.

ראדי הוא עיתונאי בולט במרוקו הידוע בביקורתיות שלו נגד הממשלה במדינה. לפי הדוח, אמנסטי ביצעה ניתוח של מכשיר האייפון של העיתונאי בחודש פברואר 2020 ומצאה ראיות לכך ש"פגסוס" הותקנה על המכשיר, באמצעות סדרה של מתקפות "הזרקת רשת". זוהי מתקפה באמצעותה ניתן לבצע מניפולציה על תעבורת הרשת של המותקף. במקרה זה, היא שימשה לכאורה להפניית הדפדפן במכשיר לאתר שמתקין באופן חשאי את הרוגלה של NSO, ללא שנדרשת כל פעולה מצד המותקף. לפי אמנסטי, הריגול נגד ראדי התרחש לאורך שנת 2019 ובינואר 2020.

בחודש ספטמבר 2019 NSO הודיעה כי תתאים את עצמה לכללים המנחים של האו"ם בנוגע לעסקים תוך כיבוד זכויות אדם. כלומר, המתקפות נגד ראדי התחילו לפני התחייבותה של החברה לאו"ם - והמשיכו להתרחש גם חודשים אחריה. מאמנסטי נמסר כי היא שיתפה את NSO בממצאי הדוח לפני כשבוע. עם זאת, כבר באוקטובר 2019 חשפו באמנסטי כי במרוקו הפרו זכויות אדם נגד פעיל זכויות אדם אחר.

NSO נוסדה ב-2010 והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס - תוכנה המסווגת ככלי ביטחוני, המאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים ולמחשבים ולהאזין להם בלא ידיעת בעליהם. לאורך השנים, שמה של NSO נקשר בשורה של פרשיות, במסגרתן נחשף כי התוכנה שימשה לכאורה לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במשטרים אפלים בעולם בהם מקסיקו וסעודיה. כיום, מתנהלת נגד החברה תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה שמשרד הביטחון יבטל את רישיון היצוא של החברה. באמנסטי הגישו את העתירה מכיוון שלטענתם נעשה שימוש ברוגלה של NSO נגד פעיל של הארגון.

לאורך השנים, NSO הכחישה את מעורבותה בפרשיות השונות ואף טענה כי אינה אחראית על הפרות של זכויות אדם הנעשות באמצעות התוכנה שלה, זאת בטענה כי היא מספקת רישיון בלבד ואינה מעורבת בשימוש. בנוסף, NSO מייצאת את התוכנה שלה תחת רישיון לסחר בנשק שניתן לה על ידי משרד הביטחון ומשרד החוץ הישראלי ועושה זאת על פי חוק. חוק יצוא הנשק הישראלי לא כולל כל התייחסות לאיסור מכירת נשק למדינות המפרות זכויות אדם, אלא מתיר מכירה לכל גוף מדיני אשר עיסוקו לחימה בטרור.

מ-NSO נמסר: "חברת NSO מתייחסת לדוח ברצינות, והעבירה את תגובתה הישירה לאמנסטי, לפיה, תפתח בבדיקת הטענות שהועלו. כחברה המובילה בתחומה, NSO פעלה באופן תקדימי וייחודי לאימוץ העקרונות המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם ואנו פועלים על פיהם כדי לוודא שימוש ראוי במוצרינו.

יחד עם זאת, יודגש כי הטענות שנשלחו ע"י הארגון, אלינו ולתקשורת במקביל, דורשות השלמה לשם בדיקה יסודית - אם הפרסומים קשורים ללקוחות או למוצרי החברה - וחבל שהארגון לא פנה אלינו מבעוד מועד עם מלוא הפרטים, ככל שרצונו הכן הינו למנוע הפרות זכויות אדם ולאפשר בדיקה יסודית ללא מניעים זרים. כפי שהודגש בעבר, החברה מנועה מפירוט לקוחותיה, מטעמים מסחריים ומבצעיים ברורים".