הערכות: כ-800 עובדים בענף הביטוח יאבדו את עבודתם

חברות הביטוח מודיעות זו אחר זו על התייעלות, וההערכות הן שכ-3%־4% מהעובדים
בענף יאבדו השנה את עבודתם • ההתייעלות צפויה להימשך גם בשנים הקרובות

משבר הקורונה השפיעה לרעה ובמובהק על תוצאות קבוצות הביטוח והביא אותן להציג הפסד מצרפי של 2.85 מיליארד שקל, עם חשש להשפעות שליליות נוספות שיורגשו בהמשך השנה, ולמעשה עד שהמשק יחזור לשגרה הן מבחינת חוסן העסקים והחברות והן מבחינת התעסוקה. המציאות המאתגרת הזו כבר הובילה את קבוצות הביטוח לבצע צעדי התייעלות, שחלקם עדיין בהליכי בחינה וטרם נעשו, ושמשפיעים על התעסוקה בענף.

גורמים בשוק הביטוח מעריכים כי בסופו של יום יפוטרו מענף הביטוח סדר גודל של יותר מ-800 עובדים שמהווים כ-3%-4% מכוח האדם (לא כולל קיצוצים שכבר מתוכננים לשנים הבאות). בענף מועסקים כ-27 אלף עובדים, כולל עובדי בתי השקעות, סוכנויות ביטוח, פעילויות נדל"ן ועוד, ולא רק עובדי חברות הביטוח עצמן.

אך לא רק עובדים עזבו, אלא גם קטנים תקנים ואיוש משרות שמתפנות, כך שהגידול "הטבעי" יופחת ככל הניתן. לזה ניתן להוסיף את המעבר לדיגיטלי שכנראה יוביל לשינוי כיוון פרמננטי בתעסוקה בעולם הביטוח, שבעשורים האחרונים חווה גידול אדיר בכוח האדם בענף. במובן זה, משבר הקורונה לא רק הוביל לאתגר פיננסי מיידי שהצריך התייעלות, אלא שהוא גם הגביר את הדיגיטציה והמריץ את המעבר לעולם המקוון, דבר שכנראה יביא להפחתת משרות בעתיד.

על פי אותם גורמים, הערכות בענף הביטוח גורסות כי חברות הביטוח יחפשו להתייעל בשנים הקרובות, כשצעדי ההתייעלות שכבר דווח עליהם, ושכרגע בעשייה, יפחיתו את הוצאות ההנהלה וכלליות המייצגות בסדר גודל של כ-400 מיליון שקל לשנה "רגילה" בעתיד. מדובר בחיסכון בסדר גודל של כ-4%-5% בהוצאות אלה.

מספרים אלה עולים מדיווחים שחלק מהחברות כבר דיווחו לבורסה בדבר צעדי החיסכון בהם נקטו, כשנראה כי ב-2020 החיסכון הכולל בענף, כולל הפחתות הוצאות השכר - הן בשל פיטורי עובדים, הן בשל הוצאת עובדים לחל"ת, קיצוצי שכר, קיצוצי משרות, אי חלוקת בונוסים, הפחתת תשלום לספקים, אי קיום אירועי חברות ועוד - יובילו להפחתה בהוצאות הנהלה וכלליות בהיקף של יותר מ-500-550 מיליון שקל, להערכת גורם בשוק הביטוח.

הגל התחיל בחברת מגדל

במה מדובר מבחינת החברות הגדולות בענף? קבוצת הביטוח מגדל החלה לטפל במצבת כוח האדם שלה לפני החברות האחרות ועוד קודם למשבר הקורונה. בשנים עברו נחתמו אצלה שני הסכמי פרישה מרצון: האחד ב-22019 בהיקף 210 עובדים והשני מ-2015 בהיקף 240 עובדים (שלא מומש עד השנה שעברה), ושעד כה מומשו מתוכם כ-150 עובדים שפרשו מהחברה. לפיכך, במגדל יש עוד מקום לפרישתם המוקדמת ומרצון של עוד 300 עובדים. בסך הכול, במגדל מכוונים להפחתת מספר העובדים בקבוצה בכ-10%-12% בתוך שלוש שנים.

חברת הביטוח הראשונה שנקטה בצעדי התייעלות ברורים ופרמננטיים בתגובה למשבר הקורונה היא קבוצת הביטוח הראל, שדיווחה כבר באפריל על פיטורי כ-200 עובדים, כ-4% מעובדי החברה ערב המהלך, וזאת לצד קיצוצי שכר פרמננטיים להנהלה, ועוד. אחריה הודיעה הכשרה ביטוח על פיטורי כ-7% מעובדיה, כשאיילון הודיעה לקראת סוף מאי על פיטורי כ-50 עובדים, שהיוו כ-4.5% ממצבת העובדים בה. עוד נציין כי ככל הידוע איי.די.איי ביטוח, המוכרת כ"ביטוח ישיר" כנראה ביצעה התייעלות שמוערכת בכ-10-20 משרות.

אחת הסיבות לעימות בכלל ביטוח

עוד דווח לאחרונה כי מנורה מבטחים פיטרה לאחרונה כ-80 עובדים, כשהיא גם מצמצמת את גיוסי העובדים והתקנים שקורים אגב "עזיבה טבעית" של עובדים. לצד חברות אלה הפניקס צפויה להיפרד בקרוב מכמה מאות עובדים, שעל פי הערכות לא מבוססות נאמדים בסדר גודל של כ-5%. מאז שהחברה עברה לשליטת קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלאטין פוינט נשכרו שירותי חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי, כשבחברה מציינים היום כי נושא ההתייעלות "נמצא בדיאלוג בין ההנהלה, ראשי הוועד וההסתדרות".

כלל ביטוח נמצאת במקום אחר: אחת הסיבות לעימות בין היו"ר למנכ"ל, ושהנושא היחיד שידוע בוודאות שלגביו הועלת ביקורת ביחס למנכ"ל, הוא ההתייעלות הלא מספקת בקבוצה. כך או כך, כבר עתה מובילה כלל מהלך התייעלות שכולל היםרדות מ-100 עובדים עוד השנה וזאת כחלק מתוכנית להיפרד מ-300 עובדים במהלך שלוש שנים. תוכנית זו כבר אושרה בדירקטוריון החברה.