בצעד שנוי במחלוקת: עובדים מערוץ הכנסת זומנו לבדיקות פוליגרף - חלקם פוטרו בעקבותיה

בעקבות הדלפה מראיון גנוז עם ח"כ עפר שלח, החלו בערוץ בבדיקות פוליגרף לעובדים • מקורבים להנהלת הערוץ: ההדלפה - בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל"

ערן טיפנברון / צילום: יוסי כ הן
ערן טיפנברון / צילום: יוסי כ הן

בשנים האחרונות עומדת סוגיית המדליפים בלב העניין התקשורתי. אולם בדרך כלל ההקשר הוא הדלפות מחקירות, ישיבות או שיחות שגורם כלשהו מעוניין להסתיר מהציבור והתקשורת וגורם אינטרסנטי כלשהו מעוניינים לחשוף אותו. לכן, אין זה עניין של מה בכך כשמי שמסתיר את המידע זה הגוף התקשורתי עצמו, שאף מנהל חקירה פנימית לרבות פוליגרף כדי לגלות את זהות המדליפים. זה בדיוק מה שקרה סביב ראיון גנוז שנתן עופר שלח לערוץ הכנסת שבעטיו נשלחו לפוליגרף מספר עובדים.

תחילת הפרשה בראיון שנתן שלח לתוכנית "שחור לבן", שאותה מגישים משה גלסנר ואבי בלום. במהלך הראיון נשאל שלח בין היתר על הדיווחים בנוגע לחקירות הפרטיות שנערכו במפלגת כחול לבן. התגובה שלו על השאלה הייתה התקפת זעם שנמשכה מספר דקות וכללה הטחת עלבונות אישיים ואיומים בתביעה במראיינים. "הראיון הזה מבחינתי נגמר. אני לא צריך להכחיש את הדבר הזה", הטיח שלח במראיינים, "אני מציע לך, מכיוון שאנחנו בהקלטה, לעצור עכשיו ולמחוק את הדבר הזה מפני שהדבר הזה ייגמר בתביעה". שלח כינה את המראיינים "כלומניק" ו"חתיכת אפס", ויצא מהאולפן.

בהמשך ישבו המגישים עם שלח והדובר שלו לשיחה שבעקבותיה נרגעו הרוחות ושלח חזר לראיון חדש. בהמשך, השניים החליטו לגנוז את הקטע הבעייתי. אלא שהקטע לא נשאר בערוץ הכנסת - זמן לא רב לאחר מכן הוא הודלף לכתבים מחוץ לערוץ.

שלא לייחוס מסבירים מקורבים לערוץ הכנסת כי דליפת הקטע היא מבחינת "הקש ששבר את גב הגמל", זאת לאחר שכבר בתקופה שלפני כן הודלפו שלוש פעמים חומרים מתוך המחשבים של הערוץ. נדגיש שלא מדובר בהדלפות מילוליות, אלא העברה של חומרים ממש. מנהלי הערוץ החליטו לברר במי מדובר ושלחו לפוליגרף את האנשים שהייתה להם נגיעה בחומרים - כ-13 עובדים. מתוכם, יצא הרוב המכריע דובר אמת ונגד מיעוט שנמצא כלא דובר אמת, החלו צעדי פיטורים. 

הרעיון שעיתונאים נשלחו לבדיקות פוליגרף על רקע הדלפות עורר ביקורת קשה בקרב קולגות בכלי תקשורת אחרים. "מתקשה עדיין להירגע מאירוע ערוץ הכנסת", צייץ עמית סגל. "כסף ציבורי של כולנו שימש לבדיקות פוליגרף לעיתונאים, כך לא נראה כלי תקשורת, כך נראית הטלת מורא".

ואילו דפנה ליאל צייצה "ערוץ הכנסת החליט לגנוז הקלטה של ראיון שהתפוצץ מול המצלמות לעיני רבים וכשזה דולף ( כצפוי) משקיע את התקציב הציבורי שלו בפוליגרף לכל העובדים. והכי גרוע - עובדות מצטיינות נשלחו הביתה. מקווה מאוד שמישהו שם יתעשת. לא בושה להגיד טעינו".

מערוץ הכנסת נמסר בתגובה: "ערוץ הכנסת פעל ופועל בהתאם להוראות הדין. כל ניסיון להטיל דופי בכך חוטא לאמת".