סטארט-אפ | פיצ'ר

המערכת שמספקת המלצות תזונה מותאמות אישית

מייסד חברת ניוט, גיל קרבס, גייס תזונאית פופולרית בארה"ב ומומחה למוטיבציה כדי לפתח אפליקציה שמעודדת תזונה מניעתית

מייסד חברת ניוט, גיל קרבס / צילום: תמונה פרטית
מייסד חברת ניוט, גיל קרבס / צילום: תמונה פרטית

אחרי ארבע שנים בתפקידי שיווק בכירים בחברת מדטרוניק בסין, החליט היזם גיל קרבס לחזור לישראל ולהקים חברת סטארט-אפ בתחום התזונה דווקא - Newt (ניוט). החברה פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית, המספקת המלצות תזונה מותאמות אישית ומעודדת משתמשים להתמיד בשמירה על התפריט המומלץ. מבחינת קרבס, לא היה מדובר במעבר חד מתאגיד ענק בתחום המכשור הרפואי הכי מתקדם לעולמות הבריאות "לייט", אלא בהמשך טבעי של הקריירה. 

"עברתי במדטרוניק על מוצרים בתחום הסוכרת, שבץ, מחלות לב, מחלות כליות, סרטן - כולן מחלות שמושפעות במידה זו או אחרת מתזונה", הוא אומר. "ואני אומר לעצמי, נהדר, עזרתי לאיש הזה לחיות עוד שנתיים, אבל זה רק שנתיים. ואני יודע שתזונה נכונה הייתה יכולה לתת לו עוד עשור או יותר, ובאיכות חיים טובה. אז למה אנחנו מצליחים בהשתלות המסובכות ולא מצליחים בהתערבויות בסגנון החיים? אולי הושפעתי גם מהשנים שבהן חייתי בסין, כי בתרבות הסינית המניעה חשובה לא פחות מהריפוי".

קרבס אומר שככל שהעמיק ללמוד על תזונה, הוא גילה עד כמה היא משפיעה על כל תתחום בחיים: "האם יש לך אנרגיה לקום בבוקר ולהתמודד עם החיים? האם אתה בפוקוס? אצל ספורטאים תזונה תשפיע על מהירות הריצה וההתאוששות באימונים, ועל סיכויי הפציעה. עבור ספורטאי, גם חובב, זה הדבר הכי חשוב בחיים".

הקושי לאמץ תזונה מניעתית נובע משתי סיבות עיקריות: האחת היא הקושי לשמור על מוטיבציה גבוהה הדרושה לאימוץ תפריט הדורש הכנות, איפוק והתמדה. קשה במיוחד לעשות זאת כשהאדם מרגיש בריא. האתגר השני הוא להפיק מאוסף מחקרי התזונה הסותרים והמורכבים המלצות ברורות ומותאמות אישית.

בסופו של דבר, כולם יודעים שצריך לאכול יותר ירקות ופחות מזון מעובד.

"אבל בדרגת מורכבות אחת מעל זה, העניין מסתבך. פירות, כן או לא? חלב, מותר או מזיק? בשר - להרבות או להמעיט? ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום, או שעדיף להתחיל לאכול מאוחר? אי אפשר לעשות גוגל ולקבל תשובה אמינה לשאלה 'מהי התזונה הטובה ביותר'. לכל גוף יש מטרה שונה, מגבלות שונות ובכל תפריט יש שילובים שונים. זה כמו לבחור תרופה בלי עצת רופא".

קהל היעד הראשון - ספורטאים חובבים

המערכת של ניוט בונה לכל משתמש תפריט מותאם אישית, המשתנה לפי צרכיו. "גייסנו את ג'וי באואר, אחת התזונאיות הפופולריות בארה"ב ומגישת תוכנית טלוויזיה ברשת NBC, להנחות אותנו בתחום הזה. היא מבינה את העולם של התזונה הקלינית, אבל גם מבינה מה אנשים באמת אוכלים. לדוגמה, אם אדם נוסע באוטובוס בבוקר, לא יעזור להגיד לו 'קח לדרך יוגורט'. לאדם שעובד מחוץ למשרד, אומר לקחת בתיק בקבוק מים לכל היום, ואילו למתכנת אגיד לקחת כוס מים בכל שפעם שהוא קם לשטוף ידיים". 

לאתגר השמירה על המוטיבציה, גייסה ניוט את פרופ' אדם גרנט מבית הספר למנהל עסקים וורטון באוניברסיטת פילדלפיה, מומחה למוטיבציה והתנהגות. "הוא עוזר לנו להסביר לאנשים את המלצות התזונה באופן שיגייס אותם לפעולה. למשל, אם אני אומר 'חשוב לשתות יותר מים', את תגידי 'כן, כן'. אם אני אסביר בדיוק איך זה יקדם את המטרות הספציפיות שלך - אז השיחה שלנו היא כבר אחרת".

אחרי שהמשתמשים מבינים לעומק מה עליהם לעשות ומדוע, מערכת המוטיבציה מתקשרת איתם באופן יומיומי. "האפליקציה לא צריכה להגיד לך מה בדיוק לאכול, אלא להזכיר את העקרונות החשובים עבורך, לשמוע מה אתה מתכנן להכין ואז לדרבן אותך לשריין זמן לקניות והכנות. אנחנו יודעים שאף אחד לא מקיים את ההמלצות ב-100% אבל גם ב-50% התמדה יש שינוי בריאותי. לא צריך להיות פנאטיים, אלא שלא תגיע ל-50% אם לא תכוון למאה".

קהל היעד הראשוני של ניוט הוא ספורטאים חובבים, כמו קרבס עצמו. "העיסוק שלהם בנושא הוא מהנה ולא מגיע ממקום כאוב. לכן זה מקום טוב להתחיל ממנו. כשנעבור לסגמנטים אחרים, הם יהיו המובילים החברתיים שלנו. גם קל להגיע אליהם, בקבוצות, בחדרי כושר. מעבר לכך, אין היום מתחרות מאוד חזקות בתחום אפליקציות תזונה  ייעודיות לספורטאים".

"גם תזונה היא מדע"

לפני כשנתיים קנתה מדטרוניק, החברה שבה עבד קרבס, את חברת ניוטרינו שאספה מידע רב על הרגלי תזונה בעולם במטרה ליצור מאגר מידע מבוסס בינה מלאכותית שיקשר בין תזונה לתחלואה. "ניוטרינו היא חברה של מידע. היא לא יודעת לגרום לך לאכול את מה שטוב לך", אומר קרבס. "המטרה שלנו היא לקחת מאגר כזה צעד אחד הלאה ולהתאים אותו לחיים האמיתיים של המשתמש".

קרבס מודה שכאשר הציג את החברה לקרנות הון סיכון בתחום הרפואי, חלקן אמרו שהן מעדיפות להשקיע בפתרונות אינטנסיביים יותר בטכנולוגיה ופטנטים. "הקרנות מרגישות רגועות אם הן יודעות שהן משקיעות במולקולה חדשה. אבל גם תזונה היא מדע. יש גם חרדה בסקטור ההשקעות בארץ מכל מה שדורש שיווק ישיר לצרכן", מוסיף קרבס. עד היום גייסה ניוט כ-400 אלף דולר ממשקיעים אמריקאים פרטיים. 

אחרי שנים של עבודה בשוק הסיני, קרבס מכוון אליו כשוק שני: "זה לא שוק ללכת אליו כשיש לך מעט מדי כסף. זה שוק שבו מנצח אחד לוקח הכול. האובר הסיני, בידי, שולט בשוק לגמרי אחרי שניצח 20-30 מתחרים מקומיים, וגם את אובר. אז לשם נגיע בשלב הבא". 

Newt

החברה, שפיתחה אפליקציה להתאמה אישית ולניהול תזונה לספורטאים, הוקמה ב-2019 על ידי גיל קרבס, המכהן גם כמנכ"ל ● קרבס כיהן קודם לכן בתפקידי שיווק בכירים במדטרוניק בסין ● בחברה יש כיום חמישה עובדים ● עד כה גייסה כ-400 אלף דולר ממשקיעים פרטיים ומקרן Welltech1 הישראלית ●נמצאת בשלב הפיילוט