ליאו ליידרמן: "החדשות הרעות לגבי הקורונה לא הביאו לתיקון אלים בשווקים"

ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק פועלים: "אנו סבורים שהשווקים לומדים לחיות עם הקורונה, מדובר בתהליך שאינו בינארי; לעת עתה, לא חל שינוי בעמדת הפד, והעומד בראשו, ג'יי פאוואל, שאין צורך בריבית שלילית בארה"ב"

ליאו ליידרמן  / צילום: איל יצהר, גלובס
ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר, גלובס

מאז השיא הנוסף שנרשם בשוק המניות בשבוע שעבר, נרשמו ירידות חדות בוול סטריט בהובלת מניות הבנקים שאיבדו גובה בצל הגבלת הדיבידנד על ידי הפד. העליות שנרשמו במניות הבנקים ביום חמישי בשל לריכוך חוק וולק, נמחקו עם ההגבלה של הפד אך מה שמטריד יותר כעת הוא המשך העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה.

הלילה חצה מספר הנדברים בעולם את רף ה-10 מיליון איש, כאשר ארה"ב, ברזיל ורוסיה בעיצומו של הגל הראשון. בראיון הבוקר אמר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים: "רבים חשבו שהנתונים החדשים על התפשטות הקורונה, ובמקרים מסוימים (כמו ישראל) על נסיגה חלקית מתהליך הירידה במספר מקרי הקורונה, יובילו לתיקון אלים בשווקים הפיננסיים. אמנם מוקדם עדיין לסכם את תגובת השווקים, אך נתוני השבוע שעבר בעולם מצביעים על ירידות מחירים, אך לא אלימות. מדד ה-S&P 500 רשם ירידה שבועית של 2.9% ומדד הנסדק ירד ב-1.9%. מדדי המניות הכלל אירופיים ירדו בסביבות ה-2%. יש מי שיטען שיחסית לעוצמת החדשות הלא מעודדות בתחום הקורונה, הירידות הנ"ל היו מתונות".

מה זה אומר לגבי ההמשך?
פרופ' ליידרמן: "אנו סבורים שהשווקים לומדים לחיות עם הקורונה. מדובר בתהליך שאינו בינארי (אפס או אחד). המציאות מורכבת יותר מהקצוות של יש קורונה וסגר מצד אחד, ואין קורונה וסגר מצד שני. המציאות שלנו תנוע בין שני הקצוות האלה. ככל הנראה, יהיו שבועות של חשש להאצה בהתפשטות הקורונה, וההסתברות להטלת סגר תעלה, ויהיו שבועות יותר אופטימיים".

ליידרמן הוסיף עוד: "חשוב להדגיש שמקבלי ההחלטות, בעולם ובישראל, לא יישארו אדישים להתפתחויות בקורונה, בשווקים, ובמצב הכלכלי. כידוע, ארה"ב נמצאת בשנת בחירות, והממשל ממשיך להדגיש בכל הזדמנות שהם יעשו כל מה שניתן ("whatever it takes") על מנת למנוע גלישה של המשק למיתון עמוק וממושך. בהקשר הנוכחי, הנשיא טראמפ הודיע שהבית הלבן שוקל לנקוט בצעדי סיוע וחילוץ נוספים, הפעם ישירות מול משקי בית. גם באירופה טרם נאמרה המילה האחרונה מבחינת ההרחבות התקציביות במטרה לתמוך בפעילות".

האם הפד בארה"ב הולך בכיוון של החלטה על ריבית שלילית?
ליידרמן: "לעת עתה, לא חל שינוי בעמדת הפד, והעומד בראשו, ג'יי פאוואל, שאין צורך בריבית שלילית בארה"ב. כידוע, הפד מתמקד עתה בהשפעה על כל עקום התשואות על אג"ח וממשלתיות, וגם על הקונצרניות, במטרה להוביל לירידה בעלות גיוס ההון והכספים למשקי הבית והעסקים שם. הריבית על משכנתאות ברמה הנמוכה שנרשמה שם בהיסטוריה, וגם במגזר העסקי מרגישים היטב את השפעת הפד. לסיכום, מבחינתם, אלה היבטים יותר חשובים מהניסיון להביא את הריבית לתחום השלילי".