האם התיירים הישראלים באמת נטשו את טבריה?

שר התיירות אסף זמיר רוצה שהישראלים "יגלו מחדש את טבריה" מאשר ש-"90% מהתיירים בה הם תיירים זרים" • האם הישראלים באמת איבדו אותה? • "המשרוקית של גלובס"

אסף זמיר / צילום: עופר חג'יוב
אסף זמיר / צילום: עופר חג'יוב

לשר התיירות החדש אסף זמיר יש חיבה למספרים גדולים ונוצצים. כשחזר בחודש שעבר מסיור באילת הוא הודיע שהסגר הזניק שם את האבטלה ל-80%. המספרים האמיתיים היו חצי מזה. הפעם הנתון המפוצץ נוגע לטבריה.

זמיר דיבר בכאן ב’ על הקושי להחזיר את בתי המלון בישראל לפעילות כל זמן שהשמים סגורים בפני תיירים מחו"ל. "יש ערים שהן יותר מוטות תיירות חוץ, ולכן צריכות להסתגל למציאות הזאת", הוא אמר. "אתן לכם דוגמה: טבריה היא עיר ש-90% מהתיירים בה הם זרים. עכשיו אין תיירים זרים - המלונות ריקים. אז פותחים אותם, והישראלים צריכים לגלות אותם מחדש". כדי לפתות את הישראלים שנטשו, הוא המשיך, צריך לתת להם שירות מסוג אחר.

זמיר מספר שרק אחד מעשרה תיירים ששוכרים חדר בטבריה הוא ישראלי. אם זה נכון, זה מדהים ומזעזע. ובכן, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) אוספים מידע על מספר הלינות בבתי מלון. בשנת 2019 התאכסנו במלונות בטבריה 949 אלף מבקרים. 522 אלף מהם היו תיירים מחו"ל, ו-427 אלף תיירי-פנים. הזרים היו אחראים אפוא ל-57% מהתפוסה, ובכל זאת יותר מארבעה מכל עשרה תיירים היו מקומיים.

מהפכת זרים
 מהפכת זרים

הדומיננטיות המסוימת של התיירים הזרים בטבריה היא עניין חדש. עד לפני שנתיים, רוב המתאכסנים במלונות בעיר היו מקומיים. השיעור אמנם ירד בהדרגה, מ-60% בתחילת העשור ל-51% בשנת 2017, אבל הסיבה העיקרית, כפי שרואים בגרף המצורף, הייתה גידול במספר הזרים ולא נטישה של הישראלים.

מה קורה כאן? זמיר אמר לנו שקיבל את הנתון מאנשי התאחדות המלונות בטבריה. הרמנו טלפון לאבי זנדברג, יו"ר ההתאחדות, והוא פתר לנו את התעלומה: תיירים זרים אוהבים מלונות עצמאיים, שלא שייכים לרשת והם לרוב פשוטים יותר. במלונות האלה, בין 85% ל-90% היו זרים. ישראלים לא מחרימים את טבריה: הם פשוט מעדיפים רשתות. 

■ בשורה התחתונה: דברי זמיר לא נכונים ברובם. 57% מהלינות בבתי מלון בטבריה בשנתיים האחרונות היו של תיירים זרים. לפני כן רוב הלינות היו של תיירים ישראלים. רוב פדיון בתי המלון מגיע מתיירות מקומית.

תחקיר: אוריה בר־מאיר