הלוואות | בלעדי

לקחת הלוואה בסופר: בצל הקורונה, המיזם החדש של שופרסל וכאל יוצא לדרך

ההערכה היא כי בצל הצורך הגובר להלוואות בשל משבר הקורונה שופרסל וכאל ייגבו ריבית של כ-8% לשנה, בהתאם לנהוג בהלוואות לכל מטרה בשוק האשראי הצרכני החוץ בנקאי • ההלוואות בפעילות המשותפת של שופרסל וכאל תהיינה בהיקף של עד 10-20 אלף שקל להלוואה

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

תכנית ההלוואות של שופרסל וכאל יוצאת לדרך: ל"גלובס" נודע כי בימים אלה שופרסל פורסת ומתקינה עמדות למתן הלוואות חוץ בנקאיות בכ-20 מתוך הסניפים שלה. העמדות הללו שכבר מוצבות בחלק מהסניפים ונראות כמו סניף בנק מוקטן הן חלק מהתנאים שהציב בנק ישראל כדי לאפשר את המהלך. בעמדות יישבו נציגי שופרסל וימכרו הלוואות ללקוחות. ככל הידוע, בימים אלה מבצעת החברה הכשרות לנושא והדרכות לעובדים בנושא, כשהמהלך עצמו צפוי לצאת לדרך בעוד כשבועיים.

בהמשך צפויות ההלוואות להתפרס לחלק נרחב יותר מסניפי הרשת, שהינה קמעונאית המזון הגדולה בישראל, המפעילה 296 סניפים בפריסה ארצית. רשת הפארם שבבעלותה, Be, מונה 81 סניפים.

לפי הערכות, שופרסל וכאל ייגבו על ההלוואות המשותפות הללו ריבית בסדר גודל של כ-8% לשנה, בהתאם לנהוג בהלוואות לכל מטרה בשוק האשראי הצרכני החוץ בנקאי. ההלוואות בפעילות המשותפת של שופרסל וכאל תהיינה בהיקף של עד 10-20 אלף שקל להלוואה.

גורמים המעורים בנושא מבהירים כי בנק ישראל קרא לבנקים להגדיל את היצע האשראי בשל משבר הקורונה, כדי "לסייע לציבור", ושהפעילות הזו נעשית במסגרת זו. ההלוואות החדשות תינתנה לכל לקוח, גם לאלה שלא מחזיקים בכרטיס אשראי של מועדון שופרסל. ככל הידוע תיק האשראי של חברי מועדון שופרסל עומד על כמיליארד שקל, והוא צפוי לגדול עתה בקצב ניכר.

התכנית הזו יוצאת לדרך כעת אחרי רצף של דחיות, בין היתר בשל משבר הקורונה, ובשל הנחיות בנק ישראל כששופרסל קיוותה להשיק את המהלך כבר בשנה שעברה. לפני כשנה וחצי הפיקוח על הבנקים, אז בראשות חדווה בר, הקפיא את המהלך של שופרסל וכאל. בהמשך המהלך אושר תחת מגבלות; בנק ישראל פרסם הוראות שנועדו להשית רגולציה על חברות אשראי חוץ בנקאי, ואישר לראשונה לרשתות קמעונאות לשווק הלוואות תחת מגבלות.

עמדה של כאל למתן הלוואות בסניף של שופרסל / צילום: בר אל, גלובס
 עמדה של כאל למתן הלוואות בסניף של שופרסל / צילום: בר אל, גלובס

במהלך הנוכחי שופרסל בניהולו של איציק אברכהן מהדקת את החיבור עם כאל שיצא לדרך לפני כשלוש שנים, לאחר שהחברה סיימה שותפות של עשור עם לאומי קארד שמאז הפכה למקס. מועדון הלקוחות של שופרסל הוא מהגדולים בישראל ומונה כ-2 מיליון חברים, מתוכם כ-590 אלף מחזיקים בכרטיס האשראי. בשנים האחרונות אברכהן פועל ליצירת עוגן הכנסות מפעילות מתן שירותים פיננסיים ללקוחותיו.

שלוש חברות כרטיסי האשראי שמות דגש על תחום האשראי, בעיקר האשראי הצרכני, כמנוע צמיחה עבורן. שלוש החברות הללו, כאל ולצדה ישראכרט ומקס (לשעבר לאומי קארד), החזיקו נכון לסוף הרבעון הראשון בשנת 2020 בתיק אשראי צרכני מצרפי בהיקף של כ-15.5 מיליארד שקל, גידול של כ-16% ביחס לתיק האשראי שנוהל על ידי השלוש בסוף הרבעון הראשון בשנת 2019 ועלייה של כ-3% ביחס לתיק האשראי שניהלו בסוף 2019. תיק האשראי הצרכני החוץ בנקאי של כאל עמד בסוף הרבעון הראשון השנה עמד על 5.65 מיליארד שקל.

משבר הקורונה מגדיל את הצורך בהלוואות

בתחום האשראי הצרכני החוץ בנקאי יש עוד מתחרות פרט לחברות כרטיסי האשראי, כגון מימון ישיר. בכל אופן, בעקבות משבר הקורונה והשלכותיו על שוק העבודה נראה כי יהיה ביקוש ער במיוחד לאשראי. מנגד, כפי שניבט מדוחות חברות כרטיסי האשראי, הבנקים ויתר גופי המימון החוץ בנקאיים, ברבעון הראשון השנה חל זינוק בהוצאות בגין הפסדי אשראי, שקרו בעיקר בשל גידול בהפרשות הקבוצתיות - שנועדו לשמש ככרית ביטחון כללית להפסדי אשראי שצפויים להגיע בעתיד הנראה לעין ושטרם קרו בפועל.

כלומר, הגופים המממנים, וכאל בכללם, נערכים לגידול בהפסדי האשראי בשל קושי גובר של לווים לעמוד בתנאי החזר ההלוואות שלקחו. בהקשר זה נזכיר כי כאל סיימה את הרבעון הראשון השנה עם הפסד של 7 מיליון שקל, בשל גידול חד, כאמור, בהוצאות בגין הפסדי אשראי.

כך או כך, כאל שבניהולו של לוי הלוי, שמה דגש על מועדונים מובילים ככלי להגדלת הפעילות גם בתחום האשראי. במסגרת זו היא השקיעה ממון רב בהעברת המועדון של שופרסל אליה, ממקס, וזאת לצד מועדון הפלייקארד שהיא מפעילה עם אל על (שבעצמה נקלעה לקשיים חריפים בשל משבר הקורונה). בהקשר זה נציין כי מועדוני רשתות קמעונאות מזון ורשתות תעופה נחשבים מסורתית כמועדונים מובילים ומבוקשים עבור חברות כרטיסי האשראי, שמתמודדות ביניהן על מעמד ה"כרטיס הראשון שיוצא מהארנק". המועדון המשותף של כאל ושל שופרסל הושק בתחילת 2018.

משופרסל לא נמסרה תגובה.