חוק התעופה החדש צפוי לקבל אישור השבוע: כמה זמן תמתינו להחזר על טיסה שבוטלה?

רשות תעופה אזרחית מבקשת לשנות את החוק כך שהנוסעים יקבלו החזר כספי על טיסה שבוטלה בטווח של 90 ימים לפחות במקום 21 ימים כיום • ומה יקרה לפיצוי כספי בשל ביטול טיסה?

מטוס על מסלול ההמראה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס על מסלול ההמראה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בדרך לשינוי - חוק התעופה (חוק טיבי) יעלה לדיון נוסף בוועדת הכלכלה ביום רביעי הקרוב. אלו סעיפים מבקשים רשות תעופה אזרחית (רת"א) לשנות בחוק והאם הצרכן ישלם את המחיר?

רת"א מבקשת לאשר את שינוי סעיפי החוק במסגרת צו השעה והקושי שאליו נקלעו חברות התעופה. מהצד השני של המשוואה ניצבים הצרכנים, שכבר חודשים מממנים את חברות התעופה בכספים שמגיעים להם חזרה, אך טרם קיבלו. אל על לבדה חייבת כ-350 מיליון דולר לנוסעים וישראייר חייבת עוד כ-10 מיליון דולר, סכום דומה יש להניח שגם ארקיע חייבת. בנוסף, הנוסעים ממתינים למאות מיליוני דולרים גם מחברות התעופה הזרות ובינתיים המחוקק מבקש מהנוסעים לגלות אמפטיה וסבלנות.

כמה סבלנות? לקבל את ההחזר המיוחל בטווח של 90 ימים לפחות במקום 21 ימים כיום. אם לא די בכך, רת"א מבקשת להגדיר את תקופת ההחזר כך שהיא תעמוד על 90 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס טיסה או 30 ימים מיום תחילתה של הוראת השעה - המאוחר מביניהם. במילים אחרות: אם החוק יאושר השבוע בדרך לקריאה שנייה ושלישית, צרכנים שטיסתם בוטלה עוד בחודש מרץ יצטרכו לספור 30 ימים נוספים עד לקבלת כספם. כעת נותר לבחון האם חברי הכנת הנמנים על ועדת הכלכלה יאשרו סעיף כזה.

החוק, במתכונתו החדשה, זנח את נושא הפיצוי לנוסעים שטיסתם בוטלה או עוכבה. בחוק התעופה קיים סעיף הקובע פיצוי של כ-1,300 שקל ועד 3,100 שקל לכל נוסע לפי מרחק הטיסה. הן לצרכנים, הן לחברות והן למחוקק ברור שדרישה מהחברות להוסיף גם פיצוי לכספים שהן חייבות לנוסעים - היא בעייתית. למעשה הצרכנים הנואשים לכספם עוד מאז שהתחיל המשבר רק רוצים לקבל את מה ששילמו בחזרה. פיצוי הפך להיות פריבילגיה שלא רלוונטית לשעה זו.

רת"א מבקשת לקבוע כי השינויים בחוק יחולו רטרואקטיבית מה-1 למרץ 2020 והם יהיו תקפים עד ל-31 באוגוסט 2020. שרת התחבורה תוכל להאריך את מועד החוק לתקופה מירבית של עד 9 חודשים.

הנוסע יוכל לבחור אם לקבל שובר זיכוי או החזר כספי

סעיף חדש שהוכנס לחוק יאפשר לחברות התעופה להציע לנוסע (עד ה-31 באוגוסט מועד פקיעת התיקון לחוק) כרטיס טיסה חלופי או שובר למימוש עתידי במקום לקבל את כספו חזרה. סייג חשוב מאוד בסעיף הזה הוא שהנוסע חייב לאשר את קבלת השובר במקום החזר. כלומר שזכות הבחירה האם לקבל החזר או שובר עתידי היא של הנוסע. הסכמת הנוסע תימסר לחברה בכתב. החוק קובע כי שובר הזיכוי יהיה לפחת בסכום של התמורה ששולמה בעד הכרטיס המקורי והוא יונפק לנוסע תוך שבעה ימי עסקים ותוקפו יהיה לשנה לפחות. עוד קובע החוק כי אם הנוסע לא יממש את השובר או לא מימש את מלוא הסכום הוא יהיה זכאי לקבל את היתרה או את התמורה תוך 21 ימים מיום פקיעת תוקף השובר. חברות שיפרו את החוק חשופות לתביעה.

מבחינת החברות ברור שכדי לפתות את הנוסעים להשאיר את כספם אצלן,  אך לשם כך הן יידרשו להצעת ערך שהיא מעבר לסכום ששולם - ובשיעור שיגלם את הסיכון בהיבט הצרכן, למשל 25%-30% מעבר למה ששילם על הטיסה שבוטלה. 

בנוסף, החוק מגדיר את שירותי הסיוע שהחברות צריכות להעניק לנוסעים שטיסתם בוטלה: החוק החדש קובע כי החברה תספק לנוסע שני לילות במחיר של עד 100 דולר ללילה.