המטרו של גוש דן עוד לא יצא לדרך אבל שתי חברות ממשלתיות כבר מתקוטטות עליו

חברת נתיבי ישראל מגייסת את תמיכת שרי האוצר והתחבורה בניסיונה להשתלט על פרויקט המטרו, שלפי חוק ההסדרים ימסר לאחריות חברת נת"ע • לאחרונה התייקר פרויקט מחלפים גדול שמבצעת נת"י בדרום בכחצי מיליארד שקל

מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהרה של הקו האדום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מאבק חריג בין חברות ממשלתיות בתחום התחבורה על השליטה בפרויקט המטרו, שהיקפו כ-150 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי חברת נתיבי ישראל (נת"י) מנהלת מגעים מתקדמים במטרה לקחת אחריות על השלב הראשון בהקמת הפרויקט, במקום חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע). מנכ"ל נת"י נסים פרץ נפגש בימים האחרונים עם שרת התחבורה מירי רגב ועם שר האוצר ישראל כ"ץ בניסיון לקבל את הסכמתם להוצאת הפרויקט מידי נת"ע. רגב כבר התבטאה בנושא בפומבי כשאיימה להוציא את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה מידי נת"ע בשל מה שהגדירה עיכובים בלוחות הזמנים.

ההחלטה על הקמת המטרו אמורה עדיין להתקבל בממשלה. לאור חשיבותו הלאומית של הפרויקט הכינו באוצר שורת תיקוני חקיקה שיצורפו לחוק ההסדרים הקרוב. במסגרת זו הובהר כי נת"ע תהיה הגורם האחראי על הפרויקט, לאחר שכבר שולמו "דמי הלימוד" על ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה, שאותו מלווה נת"ע מאז הקמתה. הכוונה היא להגיש הצעת החלטה ברוח זו לקבינט התשתיות שיקום במשרד האוצר, ככל הנראה בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד התחבורה קובי בלידשטיין.

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל / צילום: Jinipix
 ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל / צילום: Jinipix

נתיבי ישראל: לפצל בין ההקמה להפעלה

פרץ נפגש בימים האחרונים עם שר האוצר והציג בפניו את יתרונותיה של נת"י. בין היתר מבצעת נת"י כיום שני פרויקטים רכבתיים בהיקף כספי כולל שמתקרב ל-20 מיליארד שקל, המסילה המזרחית (בקטע שמחדרה ועד ראש העין) והמסילה הרביעית באיילון. בנוסף החברה השלימה בהצלחה את פרויקט כביש 531 הכולל בתוכו גם את מסילת השרון ושתי תחנות רכבת בעלות תקציבית כוללת של 6 מיליארד שקלים. החברה גם מנהלת את פרויקט ההקמה של שדה התעופה הבינלאומי המשלים שאמור להיבנות בשיטת PPP של שיתוף המגזר הפרטי והציבורי. לדברי גורם ממשלתי שנכח בפגישות בנת"י סבורים כי אין זה נכון בראייה של ניהול סיכונים להפקיד בידי נת"ע את כל פרויקט המטרו בנוסף לפרויקטים הקיימים של קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול שהיקפם הכספי הכולל מתקרב ל-200 מיליארד שקל. בנוסף טוענים בחברה כי יש מקום לפצל בין ההקמה של הפרויקט לבין ההפעלה והתחזוקה שלו - ומציינים כי בעולם אין תקדים לכך שחברה אחת אחראית לכל השלבים. פרץ גם ציין לאחרונה בפגישה בנוכחות שרת התחבורה כי חטיבת החוזים וההתקשרויות בנת"י היא גוף מתאים לביצוע מגה פרויקטים בתחום התשתיות. יצויין כי בין החברות יש דם רע מאז הודיע ראש האגף לתכנון רכבתי בנת"י גלעד צוובנר על עזיבתו לנת"ע. צוובנר, שנחשב לכוכב נת"י משמש כיום כסמנכ"ל תכנון בנת"ע.

בנת"י מתגאים בכך ש-99% מהפרויקטים שהחברה מבצעת עומדים בלוחות הזמנים ובתקציב, אולם ממידע שהגיע לידי ל"גלובס" עולה כי לאחרונה התייקר פרויקט של החברהץ מדובר בפרויקט של בניית שני מחלפים בכביש 41 מאשדוד לצומת בני דרום. מחלפי ניר גלים ובני ברית היו אמורים להבנות בעלות כוללת של 1 מיליארד שקל , אך לפי הסטטוס המעודכן של הפרויקט הוא צפוי לעלות כ-1.4 מיליארד שקל. בנוסף, הפרויקט שתוכנן להסתיים בין שנת 2022 לשנת 2025, צפוי כעת להסתיים רק ב-2026. אך הסיבה לכך לטענת נת"י איננה קשורה בחברה, אלא בהחלטת ממשלה לאחד את הפרויקטים כדי לחסוך מטרדים קשים לתושבי האזור והנמל. 

מנתיבי תחבורה עירוניים נמסר בתגובה: "חברת נת"ע מובילה את תכנון המטרו וערוכה לביצוע הקווים, עפ"י הנחיות משרד התחבורה". 

בחברת נתיבי ישראל הכחישו בתוקף את הטענות.