הסכם בין חדשות 13 להנהלת רשת: 42 עובדים יפוטרו במקום 110

לאחר סכסוך ארוך שהוביל אף לנטישת עורכי הווידאו של המשמרת סמוך לשידור החדשות ולאיום בשביתה, הגיעו הצדדים להסכם פשרה • בין היתר הוסכם על קיצוץ במספר המפוטרים והפקת שלוש רצועות האקטואליה בידי חברת החדשות

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

לאחר מאבק שנמשך שבועות ארוכים, חתמו אמש ועד עובדי חברת חדשות 13, הנהלת חברת החדשות והנהלת רשת על הסכם המעגן את תכנית הקיצוצים שמבקשת הנהלת רשת ליישם.

בהודעה לעובדים עדכן הוועד בעיקרי ההסכם, שכולל בין היתר קיצוץ של 42 עובדים - נמוך משמעותית מקיצוץ של 110 עובדים - המספר עליו הצהירה ההנהלה בשלבים הראשונים של המו"מ. אמנם מדובר בכמות לא מבוטלת של עובדים, אולם בין הצדדים סוכם כי במטרה להבטיח אופק תעסוקתי לאחר הטלטלה הנוכחית תתקיים תקופת חסינות ממושכת של 18 חודשים שתגן על העובדים מפני פיטורי צמצום. זאת בתנאי שבמחצית הראשונה של 2021 סך ההכנסות של רשת לא יקטן ביותר מ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - אחרת החסינות תסתיים כעבור שנה.

בנוסף, בידי חברת החדשות תישאר הפקת שלוש רצועות האקטואליה היום שהיה, חדשות ארבע והמטה המרכזי, ואליהן תצטרף המהדורה המוקדמת ב-17:00. "בכך, הבטחנו כי החברה תישאר מפיקה מרכזית בלוח שידוריו של הערוץ הממוזג ולא תידחק לשוליו כפי שצפוי היה לקרות כתוצאה מהקיצוץ", כתב הוועד לעובדים.

כאמור, היקף הפיטורים בחברה יעמוד על 42 עובדים המהווים כ-13% מכוח האדם השכיר בחברה. העובדים שיעזבו עם ותק של מעל שנתיים בחברת החדשות יקבלו פיצויים מוגדלים. כך גם ששת עובדי מחלקת הרדיו שמסיימים את דרכם בחברה במקביל לתוכנית הקיצוצים, על רקע הפסקת שידורי המבזקים לתחנות האזוריות. גם העובדים שהוצאו לחל"ת שיזמה החברה במהלך משבר הקורונה, ובמסגרת זו לא קיבלו את שכרם בחודשים האחרונים, יזכו בפיצויים מיוחדים, אף מעבר לתנאים המשופרים שיוצעו לכלל המפוטרים.

"כמובן שפרידה מכל עובד/ת בחדשות 13 קשה לכולנו", כתב הוועד בהודעה, "ואין כל ספק כי קיצוץ בהיקף שהוסכם הוא אירוע חסר תקדים בתולדות החברה. ואולם, בהתחשב בעומק המשבר ובהיקף הצמצומים שתוכנן מלכתחילה, ניתן לקבוע בסיפוק כי בזכות המאמץ המשותף של כל הצדדים, הצלחנו להבטיח את המשך העסקתם של רוב הנכללים ברשימת העוזבים המקורית".

מנגד, כדי "לפצות" על העובדים שלא פוטרו גם ביחס למספר שהתבקש על ידי ההנהלה ובהשוואה לקיצוץ שנעשה ברשת, תהיה פגיעה מסוימת בתנאי העובדים: סוכם על הפסקת ההפרשה לקרנות ההשתלמות למשך 5 חודשים.

הפרשן הכלכלי וחבר הוועד מתן חודורוב אמר לאחר חתימת ההסכם: "אין קיצוצים שמחים. גם כשיצאנו למאבק שנראה כחסר כל סיכוי, מול כוונת רשת לחתוך עד 50% מתקציב חדשות 13 בעיצומו של הסגר הקורונה, ידענו שנצליח לצמצם את הפגיעה בחברה ובעובדיה רק בעזרת שילוב של נחישות ונכונות לפשרה.

"בחודשים האחרונים עברנו טלטלה חסרת תקדים בתולדות חברת החדשות וגם במתכונתו המרוסנת, הקיצוץ שיבוצע אצלנו בקרוב יהיה העמוק והכואב ביותר מאז הקמת חדשות 10. מנגד, למרות השעה הקשה, הוכחנו יחד כושר עמידה, אומץ, יצירתיות, נכונות להיאבק על עקרונות - ובקיצור: סולידריות, שהצילה את מטה לחמן של עשרות משפחות ומנעה פגיעה אנושה בעשייה העיתונאית של כולנו למען ציבור הצופים. דווקא על סמך התקופה הזו, שבה גילינו את הפנים היפות ביותר של אנשי חדשות 13, מותר לקוות באופטימיות שעוד נדע ימים טובים מאלה״.

במקביל, שלח גם מנכ"ל חדשות 13 ישראל טוויטו הודעה אישית לעובדים: "הסיכום שהגענו אליו הערב הוא הסכם לא קל עבור כולנו. החברה תיפרד מעובדים אשר היו ותמיד יהיו חלק מהותי בבנייתה, בביסוסה ובחוזק העיתונאי שלה. הנהלת חברת החדשות בתמיכתו של מנכ״ל רשת, אבי בן טל, עשתה הכל על מנת לשמור על חוסן ואיתנות גם ביום שאחרי ביצוע תהליך ההתייעלות".

טוויטו הוסיף "ימים לא פשוטים של פרידות לפנינו, עם תקווה לעתיד טוב יותר לחברה. התקופה הקרובה תהיה מדד לחוזקו של הארגון. אני אומר בצורה ברורה, לא נתפשר על המוצר העיתונאי ועל התוצאות, למרות הקיצוץ. נהיה חברה עם פחות עובדים, אבל לא נוריד את הראש. נמשיך לעשות את העבודה בכל הכוח - בכישרון, חריצות והרבה שכל. כולנו נתגייס כדי להמשיך ולבסס חברת חדשות חזקה וטובה ולהתמקד במה שאנחנו הכי טובים - עיתונות וטלוויזיה".

יו״ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ׳יצקי מסר: ״זה היה אחד המאבקים החשובים שהתרחשו בשנים האחרונות בעולם התקשורת, ושוב הוכח שכשעיתונאים מאוגדים הם יכולים גם להגן על חופש העיתונות שלהם וגם על הביטחון התעסוקתי. כל הכבוד לוועד המעולה של חדשות 13 ולעובדים שנרתמו והיו נכונים להיאבק ולשלם מחירים כדי לשמור על עצמאות החברה ולצמצם משמעותית את היקף הפיטורים".