חדשות 13 | ניתוח

הקרב על התדמית ולא רק על הפרנסה: מאחורי הקלעים של ההסכם ברשת 13

את ההסכם בין עובדי החדשות לבין הנהלת החברה כבר אפשר להגדיר כניצחון גדול של העובדים שהצליחו לצמצם באופן משמעותי גם את היקף הקיצוץ הכספי וגם את מספר המפוטרים • אולם בדרך, הם הפסידו קלף לא פחות חשוב - תדמיתם כקטר החברה

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13
אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

ביום שני לקראת חצות הגיע לקיצו המאבק בין עובדי חדשות 13 להנהלת רשת, מאבק שנמשך כשלושה חודשים. היה זה אחד המאבקים הקשים שידע ענף התקשורת בישראל, סביב תוכנית שביקשה לקצץ במשאבי החברה בכסף ובכוח אדם בהיקפים שטרם נראו בחברת חדשות בעבר.

במשך שבועות ארוכים היו הצדדים עסוקים בהנחתת מהלומות זה על זה ובכיפופי ידיים כשמצד אחד עומד המנכ"ל החדש של רשת 13 אבי בן טל שנחוש "לתקן" את הערוץ מבחינה עסקית, ורואה בתוכנית הקיצוצים בחדשות 13 ובשליטה בעובדיה, לא רק צורך כלכלי אלא גם כלי ניהולי, ומנגד - חברת חדשות שהתרגלה עם השנים להיות חזקה לפחות כמו ההנהלה שלה, זו שהייתה באופן מסורתי חלק מהמאבק נגד בעלי המניות. הסיטואציה שבה שני גורמים כוחניים ניצבים זה מול זה יצרה מאבק רווי אמוציות שבו נרשמו הרבה מהלכים שבדיעבד לא בטוח שהמעורבים בהם היו חותמים עליהם. למשל, המכתב ששלחו העובדים לרשות השנייה בה יצאו נגד ההתערבות המסחרית ברשת, ומנגד ההחלטה להוציא את הסיקור של משפט נתניהו מחברת החדשות ולהעבירו לרשת. ייתכן שאפילו באופן טקטי שני הצדדים התנהלו כאילו אין להם מה להפסיד. בן טל שידר כל העת לעובדי חברת החדשות שהוא נחוש לעמוד מאחורי קיצוץ של 35%, אותת להם שהם מהווים משקולת על צווארה של רשת, ושאפילו האיומים שלהם בשביתה אינם מעלים ומורידים, כי כל יום שהם אינם על המסך משחק בעיקר לרעתם. עובדי החדשות מצידם לא מצמצו, ולמרות האיומים בקיצוצי שכר ופגיעה בתנאים, למרות האזהרות שצעדים ארגוניים יביאו להגדלת הקיצוץ, הם נשארו רוב הזמן מאוחדים, ובנקודת ההכרעה גיבו את הוועד ללכת עד הסוף.

המאבק הפך להיות אישי

שני הצדדים לקחו הימור - כוח גדול יכול לעיתים להביא לקרב יריות שבסופו, יש להניח, שני הצדדים היו נפגעים. הפעלת הכוח במקרה הזה הייתה יכולה בקלות להביא בתסריט מסוים להתגלגלות להקפאת הליכים. מצד שני, כששני בריונים נפגשים לעיתים רק ההכרה בכוחו של האחר מונעת את הקרב. וזה מה שקרה בסופו של דבר במלחמה שבין העובדים להנהלה. המו"מ האמיתי בין הצדדים החל רק אחרי שהעובדים קבעו תהליך יעד לשביתה. אז נפגשו הצדדים במשרד של עורך הדין שמר שמייצג את רשת, ולאחר כמה שעות הקרח נשבר. לא מדובר בעניין של מה בכך: הצדדים הגיעו לנקודה הזאת לא רק בחוסר אמון מוחלט זה כלפי זה, אלא גם עם משקעים אישיים קשים. עובדי חברת החדשות התנגחו לאורך המאבק בבן טל באופן אישי ודרכו על כל נקודת תורפה שהצליחו לאתר, מנגד ברשת סימנו את אנשי הוועד - בעיקר את העיתונאי מתן חודורוב באופן ספציפי, ושחררו לתקשורת תגובות עם התייחסויות אישיות שנדיר לראות כמותן אצל המעסיק. ובכל זאת, באותה פגישה הצליחו הצדדים לשים את המשקעים האישיים בצד ולהתחיל לדבר. באופן טבעי במאבק כזה מתבקש לחפש מי מנצח ומי מפסיד, ואת המערכה הזאת אפשר כבר להגדיר כניצחון גדול של העובדים שהצליחו לצמצם באופן משמעותי גם את היקף הקיצוץ הכספי וגם את מספר המפוטרים.

אבל בסיטואציה שבה נמצא שוק התקשורת באופן כללי, ורשת באופן ספציפי, ניצחון היא מילה גדולה מדי. למרות ההצלחה הגדולה של הוועד אפשר במקרה הטוב לדבר על ניצחון יחסי, ולהבין שכל צד שילם משהו, וקיבל בתמורה משהו אחר.

ניצחון העובדים: הפחתת כמות המפוטרים

הניצחון הגדול של העובדים הוא בהפחתה הדרמטית של כמות המפוטרים. אם בתחילת הדרך הופרחו לאוויר (בין היתר גם כטקטיקת מלחמה) מספרים מבעיתים על קיצוץ של 50%, ובהמשך ירדו ל-35%, המספרים התייצבו בסופו של דבר על הרבה פחות: החברה תיפרד מ-42 עובדים לעומת 110 עליהם דובר בשלבים מוקדמים. מתוך העובדים שיפוטרו חמישה כתבים - חלקם בכירים - שהציבור התרגל לראות על המסך. בחברת חדשות כתבים הם אולי בעלי מרכיב השכר הגבוה יותר ומי שהצופים בבית מזהים, אבל ביחס לכלל עובדי החברה מספרם נמוך יחסית. חרב הקיצוץ הונפה גם על ראשם של עורכים, תחקירנים, צלמים ועובדי אולפן ושם הצליח וועד העובדים לעשות כמעט את הבלתי יאומן ולהציל עובדים במספרים גדולים.

הוועד התמקד כל העת בניסיונות להגדיל את נתח העוגה שחברת החדשות אחראית עליו מתוך מחשבה שככל שתחלוש על יותר תוכן, היקף הקיצוץ יקטן כי יידרש יותר כוח אדם. על-פי ההסכם שהוסכם בין הצדדים, חברת החדשות תמשיך בהפקת שלוש רצועות האקטואליה "היום שהיה", "חדשות ארבע" ו"המטה המרכזי", ואליהן תצטרף המהדורה המוקדמת ב-17:00. השארת ההפקות בחברת החדשות אפשרה לתפור לחלק מהעובדים "חליפות מותאמות'' - למשל, להעביר חמישה עובדי קונטרול שעבדו בנווה אילן לאולפן ברמת החיל.

על-פי ההסכם עובדים שיעזבו עם ותק של מעל שנתיים בחברת החדשות יקבלו פיצויים מוגדלים - כך גם ששת עובדי מחלקת הרדיו, שמסיימים את דרכם בחברה במקביל לתוכנית הקיצוצים, על רקע הפסקת שידורי המבזקים לתחנות האזוריות. גם העובדים שהוצאו לחל"ת שיזמה החברה במהלך משבר הקורונה, ובמסגרת זו לא קיבלו את שכרם בחודשים האחרונים, יקבלו פיצויים מיוחדים, אף מעבר לתנאים המשופרים שיוצעו לכלל המפוטרים.

לעובדים תוצא תכנית פרישה מרצון, ובשלושת הימים הקרובים תינתן להם אפשרות להחליט לבחור בה, בכפוף לאישור ההנהלה. לאחר שלושה ימים, כשיתברר מי בחר לעזוב, יופחת מספר הפורשים מרשימת הפיטורים ורק אז בתחילת השבוע הבא יוצאו מכתבי השימוע לפני פיטורים, מתוך כוונה שעד החמישה ביולי תוכל תוכנית הקיצוצים לצאת לדרך.

טלטלה בעוצמה שהחברה לא ידעה בעבר

ההישג שבצמצום מספר המפוטרים מטשטש את העובדה שבשורה התחתונה 42 עובדים הולכים הביתה - טלטלה בעוצמה שהחברה לא ידעה בעבר, שיהיו לה השלכות רבות בהתנהלות היומיומית. כדי להגן על העובדים שיישארו, ולהבטיח להם אופק, סוכם על תקופת חסינות חסרת תקדים לכלי תקשורת שתעמוד על 18 חודשים, בה יהיו העובדים מוגנים מפני פיטורי צמצום. זאת, בתנאי שבמחצית הראשונה של 2021 סך ההכנסות של רשת לא יקטן ביותר מ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - אחרת החסינות תסתיים כעבור שנה.

פרט להגדלת נתח הפעילות של חברת החדשות בכלל פעילות הפקת התוכן של רשת (מה שאומר עבודה אינטנסיבית יותר של מי שיישאר), יש לעובדים חלק ממשי-כספי בצמצום מספר המפוטרים: כדי "לפצות" על העובדים שלא פוטרו, גם ביחס למספר שהתבקש על ידי ההנהלה, ובהשוואה לקיצוץ שנעשה ברשת, תהיה פגיעה מסוימת בתנאי העובדים: סוכם על הפסקת ההפרשה לקרנות ההשתלמות של עובדים בעלי קרן, למשך 5 חודשים.

מעמדה של חברת החדשות נשחק

כאמור, לאורך הדרך טלטלה הנהלת רשת את החשיבות של חברת החדשות בתמהיל התוכן של הערוץ. לכן הקיבוע של החברה כגורם האחראי על כלל הפקת התוכן הקשור בחדשות ואקטואליה (גם בתוכניות שבהן האחריות על העריכה היא לכאורה של רשת) מחזיר לה לכאורה את מקומה כגורם מרכזי מקצועי. אבל במובן הזה עובדי החברה למדו שיעור כואב, כי למרות שנותנים להם את נרטיב הניצחון, בשורה התחתונה המעמד שלהם כנכס המרכזי של הערוץ נשחק, וגם החזרת הפקת התוכניות לא מחזיר אותו. ההיררכיה היום ברורה כפי שלא הייתה בעבר: יש ערוץ, יש בו תוכן שבשלב הזה הוא שמושך את הרייטינג למעלה ומייצר הכנסות. וחברת החדשות היא עוד כלי. כלי חשוב אבל לא יחיד.

משהו על התחושות המעורבות שחשים בחדשות 13 אפשר היה ללמוד מדברים שמסר הפרשן הכלכלי וחבר הוועד, מתן חודורוב, שחתום יותר מכל אחד אחר על ההישגים של העובדים מול ההנהלה. לדבריו ״אין קיצוצים שמחים. גם כשיצאנו למאבק שנראה כחסר כל סיכוי, מול כוונת רשת לחתוך עד 50% מתקציב חדשות 13 בעיצומו של סגר הקורונה, ידענו שנצליח לצמצם את הפגיעה בחברה ובעובדיה רק בעזרת שילוב של נחישות ונכונות לפשרה. בחודשים האחרונים עברנו טלטלה חסרת תקדים בתולדות חברת החדשות וגם במתכונתו המרוסנת, הקיצוץ שיבוצע אצלנו בקרוב יהיה העמוק והכואב ביותר מאז הקמת חדשות 10. מנגד, למרות השעה הקשה, הוכחנו יחד כושר עמידה, אומץ, יצירתיות, נכונות להיאבק על עקרונות - ובקיצור: סולידריות, שהצילה את מטה לחמן של עשרות משפחות ומנעה פגיעה אנושה בעשייה העיתונאית של כולנו למען ציבור הצופים. דווקא על סמך התקופה הזו, שבה גילינו את הפנים היפות ביותר של אנשי חדשות 13, מותר לקוות באופטימיות שעוד נדע ימים טובים מאלה".

השבועות של המאבק גבו לא רק מאבק כלכלי - הורדת הכפפות מול העובדים גם אם הייתה טקטית, השאירה צלקות, ובן טל יצטרך כעת להראות מנהיגות ולאפשר להם לא רק תמונת ניצחון אלא גם אמפתיה ואופק אמיתי. המיזוג של רשת עם ערוץ עשר נעשה במהירות וכיום החברות יושבות אולי באותו אפיק בשלט, אבל אין ביניהן חיבור אמיתי. אבל אם בן טל רוצה שהערוץ ישרוד לא תהיה לו ברירה אלא לייצר חיבור כזה. וסנונית ראשונה לכך אפשר אולי לראות בחיבור שבין החסינות מפיטורים שקיבלו עובדי חברת החדשות לתוצאות העסקיות של רשת. החיבור הזה לא אמור לגלוש לתוכ ן- חברת החדשות לא אמורה לפעול כחברת קידום של הערוץ. אבל היא גם לא יכולה לפעול נגדו, או לראות עצמה כחברה נפרדת.

בשבועות האחרונים מאותת בן טל לשוק כי יש רוח חדשה ברשת. המהלך שנוקטים בערוץ עם שיבוץ הישרדות על-פני כל השבוע נתן את ההובלה ברוב הימים אבל גם הראה כמה דרך יש עדיין לחברת החדשות לעבור. כדי להבין איך זה בא לידי ביטוי שווה להתבונן מה קורה אצל המתחרים בקשת שם משודרת על פני רוב השבוע התוכנית MKR ש"מושכת" את הרייטינג למטה. כפועל יוצא מזה גם חדשות 12 נפגעים ובשבועות האחרונים הרייטינג שלהם נמוך יותר מהימים שבהם קשת הובילה על רשת בתוכניות הפריים טיים. על פי אותו היגיון חדשות 13 אמורות היו להשיג רייטינג גבוה יותר של צופים שמגיעים לערוץ בגלל הישרדות. אלא שהריטיינג של חדשות 13 לא גדל. אם מוסיפים למשוואה את העובדה שמדובר בקיץ ולכן ממילא יש פחות צופים בטלוויזיה ואת עייפות החומר הכללית של הצופים מחדשות, קל להניח שאלמלא הישרדות, הרייטינג של חדשות 13 היה צונח אפילו יותר.

בשורה התחתונה - בין חברת החדשות לרשת מתקיימת מערכת גומלין שלא ניתן לנתק. הם תלויים זה בזה ולכן בן טל יצטרך לייצר ערוץ עם DNA אחד. את שלב הקיצוץ הוא סיים בהצלחה. עתה נותר לו למצוא משקיעים ולצקת תוכן.

ישראל טוויטו: שילם את המחיר

מי ששילם את המחיר הכבד ביותר במאבק שבין חברת החדשות להנהלת רשת הוא ישראל טוויטו, מנכ"ל חברת החדשות, שמצא עצמו בין הפטיש לסדן. מצד אחד העובדים שלו אינם רגילים להנהלה שאינה מצדדת בהם באופן מוחלט, הפכו אותו לשק חבטות, ולא היססו להתנגח בו ישירות ולהציג אותו בבית משפט כמי שאין לו סמכות לקבל החלטות, מצד שני, הנהלת רשת הכתיבה לו את הקיצוץ בכסף ושלחה אותו לחטוף את האש מהעובדים.

טוויטו שילם בין היתר על המבנה הניהולי העקום של חדשות 13 שבה בשונה מחברות חדשות אחרות, המנכ"ל הוא גם העורך הראשי. בשונה למשל מחדשות 12 שם אבי וייס מנהל את החברה ובידיו ההחלטות הניהוליות הכלכליות וסודרי הוא העורך הראשי שאחראי על התוכן, בחדשות 13 טוויטו (כמו יוכפז לפניו) הוא גם וגם. הערבוב הזה מתאים למעט מאוד אנשים, ובסיטואציה משברית מהסוג בה הייתה חדשות 13 המחיר האישי על המבנה הזה גבוה במיוחד.

הסיטואציה שטוויטו נכנס אליה מורכבת לכל מנכ"ל. אבל עבורו היא הייתה כנראה קשה שבעתיים ולו רק מהטעם הפשוט: המשבר בערוץ נפל עליו במהלך שנת כהונתו הראשונה, כשעדיין אין לו הזדמנות של ממש להוביל שינוי ממשי, בתוך שנה שכללה שלוש מערכות בחירות ומשבר קורונה - כל אחד מגה משבר בפני עצמו גם בחברה שאין בה תוכנית קיצוצים.

לאחר שהעובדים התבשרו כי נחתם ההסכם, שלח טוויטו הודעה משלו לעובדים וכתב כנראה את מה שרבים בחברה חשים: "הסיכום שהגענו אליו הערב הוא הסכם לא קל עבור כולנו. החברה תיפרד מעובדים אשר היו ותמיד יהיו חלק מהותי בבנייתה, בביסוסה ובחוזק העיתונאי שלה. הנהלת חברת החדשות בתמיכתו של מנכ״ל רשת אבי בן טל, עשתה הכל על מנת לשמור על חוסן ואיתנות גם ביום שאחרי ביצוע תהליך ההתייעלות".

טוויטו הוסיף כי: "ימים לא פשוטים של פרידות לפנינו, עם תקווה לעתיד טוב יותר לחברה. התקופה הקרובה תהיה מדד לחוזקו של הארגון. אני אומר בצורה ברורה, לא נתפשר על המוצר העיתונאי ועל התוצאות, למרות הקיצוץ. נהיה חברה עם פחות עובדים, אבל לא נוריד את הראש. נמשיך לעשות את העבודה בכל הכוח - בכישרון, חריצות, והרבה שכל. כולנו נתגייס כדי להמשיך ולבסס חברת חדשות חזקה וטובה ולהתמקד במה שאנחנו הכי טובים - עיתונות וטלוויזיה".

בעוד שבועיים כשיסתיים הליך הפיטורים, ואבק המאבק ישקע יצטרכו בחדשות 13 להיכנס להיכנס לשגרה חדשה. את מה שהיה אפשר לחסוך בכסף חסכו, אבל זה רק פרמטר אחד בדרך לשיקום החברה. הכדור יעבור כעת לידיים של המנהלים והעורכים שיצטרכו לצקת חיים חדשים בחברה ועם פחות משאבים. 

מאחורי הקלעים: מו"מ אינטנסיבי עם חברת המדיה היוונית אתנה

על פניו, מנכ"ל רשת אבי בן טל יוצא עם חצי תאוותו בידו: אחרי ארבעה חודשי מאבק שבהם לא פיטר אף אחד (זמן שיש לו משמעות רבה בכסף), דיונים בבתי משפט, שידור קו נחרץ על קיצוץ שלא ירד מ-35%, הקיצוץ בכוח אדם יסתכם בסופו של דבר "רק" ב-42, רחוק מהרף שבן טל הציב. מצד שני, בן טל הוא הראשון שהצליח אחרי שנים רבות לבצע קיצוץ כה משמעותי בחברת החדשות. המהלך שהוביל, אמור לחסוך כבר השנה למעלה מ-30 מיליון שקל, וביחד עם הקיצוץ הנוסף שיתבצע ברשת, יציג בן טל כבר השנה חיסכון של למעלה מ-50 מיליון שקל.

לא ברור מה גרם לבן טל לאפשר ויתורים כה משמעותיים לעובדים. אבל לא מין הנמנע כי החשש של בן טל משביתה לא נבע רק מהעובדה שלא יהיו מהדורות כל המסך. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבועות האחרונים, מתנהל מו"מ אינטנסיבי עם חברת המדיה היוונית אתנה, על כניסתה כבעלת מניות משמעותית בערוץ. בימים האחרונים מתקיימת בדיקת נאותות ונראה כי העסקה קרובה מתמיד, אם כי האפשרות כי תתפוצץ עדין קיימת. לא מן הנמנע כי במצב קשה, שביתה של חברת החדשות היא הדבר האחרון שבעל מניות רוצה להציג ומכאן חלק מגמישות היתר בימים האחרונים. 

עיקרי הסכם הקיצוצים בחדשות 13

● פיטורים של 42 עובדים
● חסינות מפיטורים ל-18 חודשים (בכפוף לזה שרשת לא תרד בהכנסות ביותר מ-10%)
● שלושה ימים אופציה להצטרף לתכנית פרישה מרצון
● הפסקת הפרשות לקרנות ופנסיה לחמישה חודשים
● החזרת הפקת רצועות האקטואליה מרשת לחברת החדשות