איירבוס תפטר 15 אלף עובדים; "40% מהעסקים שלנו נמחקו"

יצרנית המטוסים הודיעה על הפיטורים, למרות חבילת חילוץ ותמיכה של הממשלה הצרפתית לקונצרן בשווי מיליארדי אירו • מדובר בסבב הפיטורים הגדול ביותר בחברה אי פעם

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

יצרנית המטוסים האירופית איירבוס הודיעה אמש (ג') כי בכוונתה לפטר בשנה הקרובה יותר מ-10% מכוח העבודה שלה, בעקבות המשבר בענף התעופה והתיירות הנגרם כתוצאה ממגיפת הקורונה והמאבק בה. יצרנית המטוסים הודיעה על פיטורי 15 אלף עובדים, למרות חבילת חילוץ ותמיכה של הממשלה הצרפתית לקונצרן בשווי מיליארדי אירו. לפי הודעתה, כ-5,000 עובדים יפוטרו בגרמניה, כ-5,000 עובדים יפוטרו בצרפת, עוד כ-1,700 עובדים יפוטרו בבריטניה, כ-900 יפוטרו בספרד ו-1,300 עובדים יפוטרו במפעלים אחרים ברחבי העולם.

יצרנית המטוסים האירופית נימקה את הצעד בביקוש הקורס למטוסים חדשים, על רקע סגירת השמיים של רבות מהמדינות הנאבקות בהתפשטות מחלת הקורונה, ירידה מסיבית בתיירות והאטה כלכלית כללית ברחבי העולם. החברה דיווחה על הפסדים של חצי מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2020, שבו משבר הקורונה עדיין לא היה בשיא השפעתו.

מדובר בסבב הפיטורים הגדול ביותר בחברה אי פעם. ב-2007 פיטרה החברה כעשרת אלפים עובדים במסגרת תוכנית התייעלות, והצעד גרר שביתות סוערות ועימותים. מנכ"ל החברה, הצרפתי גיום פאורי, נימק אתמול את מהלך הפיטורים ב"היקף ובעומק של משבר הקורונה". הוא הסביר כי הפיטורים ייעשו כמעט אך ורק בחטיבת המטוסים המסחריים של החברה, שבה מועסקים כ-81 אלף מתוך 135 אלף העובדים ב"איירבאס". "40% מהעסקים שלנו פשוט נמחקו", אמר המנכ"ל. המתחרה העיקרית של הקונצרן האירופי, "בואינג", הודיעה כבר לפני כחודשיים על צעד דומה, שכלל פיטורים של כ-16 אלף עובדים.

החברה האירופית העבירה אלפי עובדים למתכונת של "עבודה מופחתת" מאז פרוץ המשבר, ונמצאת בשיחות עם ממשלות גרמניה, צרפת וספרד (מחזיקות המניות הגדולות ביותר בה) על תמיכה ואשראי במטרה להיחלץ מהמשבר. היא גם השעתה את חלוקת הדיבידנדים שלה.

האיגודים המקצועיים בצרפת הודיעו מיד על כוונתם להיאבק בתוכנית הפיטורים המקיפה, במיוחד על רקע האשראי הממשלתי הרב שהחברה צפויה לקבל מהמדינה. "היקף הפיטורים שהוכרז הוא גדול מדי", אמר מקור במשרד האוצר הצרפתי לסוכנות הידיעות "רויטרס", "אנו מצפים שהחברה תנצל את המשאבים שהממשלה הבטיחה לה כדי להימנע מפיטורים". "זה הולך להיות קרב עצום, שנועד להציל עבודות", הוסיף ראש אחד האיגודים הצרפתיים. גם איגודי עובדים בבריטניה הביעו התנגדות מיידית למהלך, והגדירו אותו "ונדליזם תעשייתי".