נשארות בבורסה: כישלון להצעות הרכש למניות הציבור של מכון לחקר האינטרנט וממן

מניותיהן של חברת הטכנולוגיה היפנית ושל חברת הלוגיסטיקה הישראלית לא יימחקו מהמסחר בבורסת תל אביב, לאחר שהצעות הרכש נכשלו

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

הצעת הרכש בחברת המכון לחקר האינטרנט נכשלה, והחברה היפנית לא תימחק בשלב זה ממסחר בבורסת תל אביב. הצעת הרכש הוגשה לפני כשבועיים במטרה לרכוש את מניות הציבור (כ-12.8%), במחיר של 1.05 שקלים למניה, ובסך הכל תמורת כ-6.2 מיליון שקל - כלומר, לפי שווי של כ-49 מיליון שקל לחברה כולה.

מחיר המניה בהצעה היה אמנם גבוה ב-42.5% מהמחיר הממוצע בחודשים האחרונים, אבל נמוך ממחיר המניה בעת ההנפקה הראשונית לפני כשנתיים, ונמוך גם מהמחיר שאליו זינקה המניה לאחר שהתברר שצפויה הצעת רכש. בסופו של דבר, התקבלו הודעות קיבול בגין כ-3.5 מיליון מניות, שהן 7.6% מהמניות בחברה. כדי לבצע רכישה כפויה של המניות גם מאלה שלא נענו להצעה, היה צורך בכך שיינתנו הודעות קיבול מניצעים המתייחסות לפחות לכ-5 מיליון מניות. כבר בעת פרסום הצעת הרכש היתה לחברה אינדיקציה מחמישה בעלי המניות המחזיקים יחד כ-6.2% ממניות החברה (כ-2.9 מיליון מניות) על כוונתם להיענות להצעת הרכש.

המכון לחקר האינטרנט היא חברה העוסקת בטכנולוגיות הקשורות לאינטרנט, ופעילותה כוללת ייעוץ, השקעות, מחקר וייזום של כנסים. הנכס הבולט של המכון לחקר האינטרנט הוא החזקה של 18.8% בחברה היפנית Broadband Tower - החזקה בשווי נוכחי של כ-77 מיליון שקל - כלומר, גבוה משווי החברה כולה.

בעלת השליטה במכון לחקר האינטרנט היא חברת איי.אר.איי, שמחזיקה ב-87.2% מהמניות. מדובר בחברה שאיגדה כמה בעלי מניות יפניים, שהחזיקו במניית המכון לחקר האינטרנט, והיא הוקמה לצורך ביצוע הצעת הרכש. בעל השליטה בחברה זו הוא ד"ר הירושי פוג'יווארה.

אלייד עלתה להחזקה של 22% בממן

הצעת רכש נוספת שלא הצליחה היתה בחברת ממן, העוסקת במתן שירותי לוגיסטיקה ומטענים. באחרונה הגישו בעלות המניות הגדולות בחברה, החברות תעבורה ואלייד, הצעת רכש ל-16.6% ממניות החברה שנמצאות בידי הציבור. ההצעה היתה במחיר של 5.62 שקלים למניה - זהה למחיר שבו השתיים רכשו את החזקת חברת התעופה אל על בממן זמן קצר קודם לכן.

בסך הכל היקף ההצעה היה כ-44 מיליון שקל. תוצאות הצעת הרכש הצביעו על כך שניתנו הודעות קיבול בגין כ-4.25% בלבד מהמניות, ולא התקיים התנאי לביצוע רכישה כפויה. עם זאת, המניות שבגינן התקבלו הודעות קיבול, נרכשו על ידי אלייד, שעלתה להחזקה של כ-22%.

במסגרת העסקה עם אל על, השקיעה חברת התשתיות תעבורה של משפחת לבנת, בעלת השליטה בממן, כ-20 מיליון שקל - והגיעה להחזקה של כ-66% מהון החברה. אלייד, חברת השקעות שמוביל היו"ר, יצחק סוארי, השקיעה ברכישת מניות אל על כ-45 מיליון שקל, וקיבלה לידיה כ-17% מהמניות.

לצד המכירה, העניקה אל על לממן זכות להאריך בשנתיים נוספות (עד לסוף 2024) את הסכם המסגרת בין החברות, שבמסגרתו ממן מספקת לאל על שירותי מסוף. ממן רשאית להודיע לאל על בשבועות הקרובים על הארכת אותו הסכם מסגרת, המחייב את אל על לרכישת שירותים על פיו בהיקף מינימלי שנקבע.

ממן, הנסחרת בשווי של כרבע מיליארד שקל, מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים עיקריים: הפעלת מסוף מטענים בנתב"ג, שירותים לוגיסטיים, שירותי תעופה והשכרת נדל"ן. בסך הכל מעסיקה החברה כ-2,800 עובדים. בסיכום שנת 2019 הכנסותיה של ממן עלו ב-3% ל-960 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ביותר מ-50%, ל-30 מיליון שקל.